Pagina 1 van 1

Wielbout stukgedraaid

Geplaatst: ma mei 09, 2005 9:01 pm
door Willem de Zwijger
Ik had een geluid rond het voorwiel wat sprekend leek op een versleten voorwiellager. Ik verwissel met een hoop geklooi de voorlagers (toch maar een pers kopen ? Heremina wat gingen deze er zwaar in. Hopelijk heb ik ze niet alvast beschadigd met monteren; misschien heb ik de vorige ook wel beschadigd met monteren, zonder pers moet je toch wel wat tikken uitdelen...).
Anyway, wat ik zeggen wou, ik draai de boel weer vast, zo, nog even de wielmoeren, lekker vast zetten, knak...daar ligt de wielmoer met stukje afgebroken bout op de grond. Sjit, ja ik heb een losse wielen syndroom opgelopen nadat ik een keer een rammelend voorwiel had, wat overging ineen verschrikkelijk gebonk, en sindsdien haal ik de wielmoeren aan met zo'n uitschuifbare sleutel...
Maar misschien was het geluid niet te wijten aan de lagers (er zat nauwelijks speling op), maar lag het aan een wielmoer die al geen klemkracht meer gaf omdat de wielbout al over de zeik gedraaid was...
Hopelijk komt morgen het pakje van Ruud Wind met weer een verse, en dan maar hopen dat het geluid weg blijft.

Geplaatst: ma mei 09, 2005 9:08 pm
door Bruutmans
Dan heb je stevig doorgetrokken willem.
Die uitschuif-huppeldepup werkt lekker als hefboom dus.
enig idee met hoeveel kilo je dan trekt?
Ik doe het nu zo.
Draai de moeren aan en vraag een vrouwke ze los te draaien.
Krijgt die ze met moeite los dan zit het wel snor.

Bij de vr8wagen heb ik ook zo`n pijp voor het natrekken van de moeren bij een bandenwissel.
Daar ga ik er 1x met mijn volle gewicht ophangen.
Druk dus eenmalig aan met 90kg.
Volgens onze vr8wagenbandenboer (scrabble??) was dat meer dan voldoende.
Er zijn ook van die mafkezen die er nog even op gaan staan en ff wippen op die stang,veel te vast dus.

Geplaatst: ma mei 09, 2005 11:05 pm
door Le Car
Er zijn gewoon boekjes van renault waar de aanhaal momenten instaan :P

Met iedere momentsleutel te controleren.

Voor lichtmetaal ongeveer 7 a 9 kg en voor staal 9-11 kg.

Doe het even uit mij hoofd dus kan er even naast zitten.

Geplaatst: di mei 10, 2005 10:03 am
door -Trelleur-
Voor de duidelijkheid: het gaat niet om kilo's maar om newtonmeters.
Voorwielen 37.5±5 Nm
Achter 50±5 Nm
volgens mijn sleutelboek .

Geplaatst: di mei 10, 2005 11:44 am
door p304c
en newtonmeters zijn gewoon
kilo's maal hefboomlengte met de zwaartekracht gerekend als factor 10.

Geplaatst: di mei 10, 2005 11:53 am
door Hanz
moment = kracht x arm
vandaar momentsleutel
als je met je volle gewicht op een sleutel van een halve meter lengte gaat staan met 80kg is het moment 80x10x0.5 = 400 Nm (iets preciezer 80x9.8x0.5, dus eigenlijk iets minder)
daar kan een wielbout die met 50 Nm vastgezet moet worden vast niet tegen

Geplaatst: di mei 10, 2005 12:23 pm
door Willem de Zwijger
OK, 50 Nm zou goed moeten zijn ? Ik heb inderdaad lichtmetaal velgen dus is 40 misschien al goed genoeg ?
Daar ga ik mijn momentsleutel even voor van stal halen... :oops: :oops:

Geplaatst: di mei 10, 2005 7:39 pm
door Willem de Zwijger
Zo, een fijn envelopje van Ruud met een paar wielbouten op de mat, ding monteren, momentsleutel uit de kast gehaald en met 55 Nm aangehaald...da's nie veul als je met zo'n uitschuifbare pook gewend bent. Het geluid is in ieder geval weg uit het voorwiel, of het nou aan het lager lag of aan de wielbout zullen we wel nooit weten. Maar als het probleem maar opgelost is vragen we niet verder.

Geplaatst: di mei 10, 2005 10:20 pm
door Rik
lijkt me ook het belangrijkste dat het probleem is opgelost!