Achterwielophanging makkelijk vervangbaar ?
Geplaatst: za mei 07, 2005 7:54 am
Ik zat gisteren heerlijk wat achterremcilinders te vervangen (hopelijk ben ik nu van het maandelijks ontluchten af) toen mijn oog viel op de constructie waar de achterwiel ophanging in scharniert (helaas heeft mijn vriendin de camera mee op vakantie) jeweetwel het ophangpunt vlak voor de achterband.
Rechts zag een behoorlijke roestaantasting, waarbij, na flink steken en slijpen, het rubber er hier an daar al doorheen kwam piepen. De schrik sloeg mij enigzins om het hart. Ik heb vervolgens met wat 2 mm plaat een verstevinging aan de zijkant (binnen) gelast, en toen een plaatje in de cilindervorm gemaakt en die op de doorgerotte plek gelast. Toen mooi vlak geslepen om het optisch aantrekkelijk te houden, ingespoten met roestetende primer en toen met rubberkit afgesmeerd.
Maar terwijl ik zat te kijken naar die constructie vroeg ik me af of dat ophangoog niet redelijk makkelijk te vervangen zou moeten zijn zijn zonder de torsieveerhandel los te halen. Het lijkt er op dat je de drie bouten los zou kunnen draaien, en dan het ophangoog naar beneden zou kunnen draaien tot hij helemaal los komt van de balk, waarna je hem naar buiten van de achterwielophanging zou kunnen trekken. Heeft iemand dit ooit geprobeerd, en dan vooral de omgekeerde monage van een fijn nieuw ding ?
Rechts zag een behoorlijke roestaantasting, waarbij, na flink steken en slijpen, het rubber er hier an daar al doorheen kwam piepen. De schrik sloeg mij enigzins om het hart. Ik heb vervolgens met wat 2 mm plaat een verstevinging aan de zijkant (binnen) gelast, en toen een plaatje in de cilindervorm gemaakt en die op de doorgerotte plek gelast. Toen mooi vlak geslepen om het optisch aantrekkelijk te houden, ingespoten met roestetende primer en toen met rubberkit afgesmeerd.
Maar terwijl ik zat te kijken naar die constructie vroeg ik me af of dat ophangoog niet redelijk makkelijk te vervangen zou moeten zijn zijn zonder de torsieveerhandel los te halen. Het lijkt er op dat je de drie bouten los zou kunnen draaien, en dan het ophangoog naar beneden zou kunnen draaien tot hij helemaal los komt van de balk, waarna je hem naar buiten van de achterwielophanging zou kunnen trekken. Heeft iemand dit ooit geprobeerd, en dan vooral de omgekeerde monage van een fijn nieuw ding ?