Pagina 1 van 2
Wel alarmlichten, geen richtingaanwijzers
Geplaatst: wo mar 30, 2005 2:42 pm
door R4F6GTX Automaat
De alarmlichten doen het inmiddels wel weer, maar de gewone knipperlichten geven helemaal geen sjoege. Waar kan dat aan liggen. Ik heb er een andere schakelaar opgezet van een R4 die het wel deed, dus daar kan het niet aan liggen. Alle bedrading ligt er, want dezelfde bedrading naar de lampen wordt door de alarmlichten gebruikt en die doen het dus wel. Ook lijkt het zekeringenkastje goed te werken, geneen zekering kapot en bij doormeten werkt alles. Kan ik het op een andere manier aan gaan sluiten? Wie heeft tips?
Net kwam er een containervuilniswagen voorbij en ik kreeg gelijk de opwelling de hele r4 erin te donderen...
Geplaatst: wo mar 30, 2005 3:54 pm
door p304c
zal vanavond eens in het boek kijken en meedenken, of je moet me de electroschema's terug mailen zodat ik hier op het werk al met je kan meedenken.
Geplaatst: wo mar 30, 2005 10:22 pm
door Le Car
Knipperlicht relais nog goed?
Geplaatst: do mar 31, 2005 12:02 am
door R4F6GTX Automaat
Hel zelfde relais wordt gebruikt voor de alarmlichten, zo ook dezelfde lampen en bedrading en die doen het wel..
Geplaatst: do mar 31, 2005 9:01 am
door p304c
relais is wel goed maar het zit in de aansturing van het relais, ene keer loopt de stroom via je alarmlichtschakelaar andere keer vanaf je richtingaanwijzerschakelaar. bij het relais (74) op het schema gaat een draad weg naar je alarmlichtschakelaar (34) en vanaf hetzelfde punt naar je knipperlichtschakelaar (59) ik zou het probleem in die draad zoeken.
Geplaatst: do mar 31, 2005 10:34 am
door R4F6GTX Automaat
Nee, dat is het niet. De beide draden zijn okee. Ik had er toch een ander opgezet maar geen verschil. Iets anders dus...
Maar ik ga nu eerst aan de groene verder, die moet naar de keuring.
Geplaatst: vr apr 01, 2005 11:17 am
door R4F6GTX Automaat
Nou, ik kom er niet meer uit. Wie wil 'm kopen? Ik heb er genoeg van!
Geplaatst: vr apr 01, 2005 11:28 am
door Willem de Zwijger
Ik zou de weerstand eens meten vanaf de voedingskant van de richtingaanwijzer tot het lampje, en dan steeds een stapje terug tot je aan de andere kant van de schakelaar bent (met ingeschakelde schakelaar), dan moet je toch vanzelf zien tot waar de oneindige weerstand zit ?
Ik ben maar een eenvoudige boerenl*l, maar ik zou in eerste instantie inzetten op de schakelaar.
Geplaatst: vr apr 01, 2005 1:05 pm
door R4F6GTX Automaat
Ja, maar de alarmlichten doen het wel, en goed ook. Aangezien dat door dezelfde bedrading gaat en met hetzelfde relais en dezelfde lampjes lijkt me dat de bedrading en zo wel in orde is. De schakelaar zelf heb ik uit een andere R4 geleend waar die het zeker in deed, dus zou ie het hier ook moeten doen.
Geplaatst: vr apr 01, 2005 2:33 pm
door Jan-San
misschien is er binnen in de bedienings hendel iets kapot? of bedoelde je met knopje vervangen dat ding?
Kun je meten of de bedieningshendel stroom krijgt wanneer je het contact aanzet?
Geplaatst: vr apr 01, 2005 2:56 pm
door p304c
ik redeneer me helemaal suf op dat schema, maar ik kom er zo ook niet meer uit. De ene keer krijgen die lampen stroom vanaf de alarmlichtschakelaar en die stuurt dat door naar die connector bij je knipperlichtschakelaar, het aansturen daarvan voor je alarmlichtschakelaar komt vanaf het relais vanaf hetzelfde punt waar vandaan een draad loopt naar je knipperlichtschakelaar. Tot zover kan ik het nog volgen, het relais wordt dus daarvoor aangestuurd, ene keer via constante stroom (alarmlichten), de andere situatie pas als je de boel op contact hebt gezet (en ga me niet vertellen dat je vergeten bent de sleutel op contact te draaien

)
waar het mij zo op het schema onduidelijk wordt is de stroomaanvoer, volgens mij komen er naar je alarmlichtschakelaar nog een aantal draden vanaf je zekeringkast. en wat is nou nr. 57 op het schema voor een ding.
als ik morgen tijd over heb
nog een keer nagedacht, denk mee: stroom aanvoer op het relais (74)
draadje 55 N5 44(zekeringkast) die komt dus via zekering 9 die aan de andere kant aangesloten is via draadje 54 N5 die komt van 34 (alarmlichtschakelaar) op connector 3 van het blokje op connector 2 van het blokje staat constante stroom want die zit direct op de + bij de zekeringkast (44) op connector 1 zit draadje 51 N4 44 die bij zekering 4 zijn stroom vandaan hoort te halen, en daarop staat pas stroom als je je contact aanzet draadje 50 N4 53(contactslot).
meten: weerstand over connectorpunt 1 bij de alarmlichtschakelaar en zekering 4 hoort dus 0 te zijn
weerstand over connectorpunt 1 bij contactschakelaar en connectorpunt 1 alarmlichtschakelaar hoort dus ook 0 te zijn.
als er in een van die draden breuk zit heb je volgens mij geen stroom op het relais.
volgens mijn redenatie loopt dus de stroom voor de knipperlichten ook via de alarmlichtschakelaar, dus als die niet fris is dan kan het daar ook nog aan liggen.
lul ik nou vreselijk uit mijn nek of heb ik er gewoon te lang over nagedacht om het bij het rechte eind te hebben.
Geplaatst: vr apr 01, 2005 7:59 pm
door marco
van de bedrading weet ik echt geen zak, maar ik had vorige week exact hetzelfde probleem. Zat m toch in de zekering, op het oog was ie goed, maar na vervanging door een zwaarder exemplaar werkte alles weer. Goed dat ik dit trouwens lees, ik was nog van plan om een lichtere zekering terug te plaatsen.
Geplaatst: za apr 02, 2005 10:01 pm
door R4F6GTX Automaat
Zekeringen zijn goed en geven ook goed hun stroompjes door. (nagemeten)
Vanmorgen moest ik iets aan mijn vrachtwagen gaan doen omdat ik die morgen nodig heb voor een show, dus ik reed er heen met de F6, dan maar zonder knipperlichten. (wie geeft er tegenwoordig nou nog richting aan..

)
Toen ik bijna bij de plaats van bestemming (>20km) was moest ik een bocht nemen en ja hoor, ze knipperde gewoon. Gemaakt dus, dacht ik. Daarna nog eens gekeken en links knippert ie werg snel (nee, geen lampje kapot) en rechts doet ie het normaal. Maar toen ik vanavond weer naar huis wou gaan deden ze het niet meer en de automaat schakelt ook niet meer terug (gaat electrisch, gedeeltelijk) dus moest ik in de derde versnelling weg rijden, net een zwaar beladen Daffie. Van de week nog maar eens kijken.
Geplaatst: zo apr 03, 2005 9:18 pm
door R4F6GTX Automaat
Nou, het wordt steeds gekker. Als ik nu weg rij, gaat alles goed. Als ik een bocht om wil en doe de knipperlichten aan, gaat het ook goed, maar dan gaat de versnelling in de derde versnelling en de knipperlichten doen het niet meer. Als ik dan de alarmlichten aanzet schakelt ie weer terug naar 1 of 2...
Maar dat is in ieder geval al wel een aanwijzing..
Heeft iemand nog ergens een scan van de electrische aansluiting van een '83 R5 automaat? Dat heb ik trouwens al eerder gevraagd geloof ik, misschien nog ergens te vinden op het forum. Zal zo gaan zoeken als ik uit gebadderd ben; bad is net vol..
Geplaatst: ma apr 04, 2005 8:26 am
door sir lochlander
hangen je knipperlichten nu al aan je automaat vast ?
