Pagina 1 van 2
Geplaatst: zo jan 13, 2002 7:40 pm
door Goof
even een gedachte spinseltje van mij.
Zou het mogelijk zijn om een turbo om te bouwen tot compressor, ik bedoel daarmee dat hij dan niet meer aangedreven wordt door de uitlaatgassen, maar direct op de v-snaar zit. Dit zou namelijk een aantal voordelen hebben zoals de lagere temeratuur van de turbo en daarmee een langere levensduur, ook ben je dan je turbogat meteen kwijt en kan je motor zijn uitlaatgassen veel beter kwijt en levert hij dus meer vermogen.
Het ombouwen van zo'n turbo zie ik (in simpele bewoordingen) dan als het verwijderen van een gedeelte van de behuizing en het bevestigen van een pulleye aan de as.
Ik heb op dit moment nog geen turbo motor, maar ben wel van plan ooit eens iets te bouwen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Geplaatst: zo jan 13, 2002 11:18 pm
door Menno
Inderdaad een leuk gedachtenspinsel, maar met een paar maren:
De turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, inderdaad extra weerstand in je uitlaat, dus kost wat vermogen, maar niet zo veel. Een mechanische compressor snoept echter direct mechanisch vermogen op, kan zomaar 20-30 pk kosten.
Een turbo is zo efficient omdat hij een hoogtoerige radiaal compressor heeft. Een mechanische compressor krijg je nooit op zo'n hoog toerental (100.000 toeren ofzo), en is dus minder efficient, gevolg, nog meer opwarming van je inlaatlucht.
Een turbo is 'zwevend' gelagerd, daar kan je dus niet zomaar een poelie op maken.
't idee is geinig, maar toch liever een turbo, en anders een kant en klare mechanische compressor.
Geplaatst: zo jan 13, 2002 11:23 pm
door Folkert
Precies.
Geplaatst: zo jan 13, 2002 11:53 pm
door Gast
tja..
Geplaatst: ma jan 14, 2002 10:21 pm
door Ron
Neemt niet weg dat je het gewoon mag proberen. Ben je in ieder geval uniek en iedereen komt zeker even kijken op een meeting.

Ik hou wel van dat soort denkerij. Schroom je niet om vaker ideeën te spuien want iedereen leert ervan. Ik in ieder geval wel.
Heb nog steeds het idee om knipperlichten te monteren in mijn wielen maar ben nog aan het tobben met de contacten...
Geplaatst: di jan 15, 2002 12:30 am
door Folkert
Dat van die knipperlichten, dat kan radiografisch... Ze kunnen ook bandenspanning meten...
Geplaatst: di jan 15, 2002 1:27 am
door Menno
ipv radiografisch zou je de bediening ook infra-rood kunnen doen. Je moet dan wel even prutsen om alles in elkaars bereik te krijgen, maar je kunt dan wel de originele renault afstandsbedieninkjes gebruiken, waarvan ik tegenwoordig weet hoe ze werken

. Voeding van de lampjes of led's natuurlijk gewoon met een batterijtje, en klaar is klara.
Geplaatst: di jan 15, 2002 8:12 am
door Gast
das wel grappig , als je cv hebt en je knippers gaan ff knipperen..
Geplaatst: za mar 16, 2002 9:37 pm
door Goof
iemand wel eens overwogen om xenon in zijn r4 te bouwen. Een ronde xenon lamp van ongeveer de goeie diameter moet toch te vinden zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de lampen van een vw Lupo. die dingen moeten volgens mij ongeveer passen, alleen moet die schuine kant er dan uitgewerkt worden en zul je een sproeisysteem moeten knutselen.
Lijkt me wel strak, een r4 met xenon, het mooiste zou dan zijn als je ook nog heldere achterlichten had.
_________________
Renault-4-freak
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-03-16 20:37 ]</font>
Geplaatst: za mar 16, 2002 10:00 pm
door parisienne4
Volgens mij ben je aan het vloeken! "Houd'em origineel" is mijn devies.
Geplaatst: zo mar 17, 2002 12:46 am
door Jan-Geert
ja precies.. sjonge jonge..
Geplaatst: zo mar 17, 2002 1:43 am
door Folkert
Nou, origineel... Een beetje opvoeren is toch wel toegestaan??
He, Jan-Geert, heet je tegenwoordig Jan-Geert?
Geplaatst: zo mar 17, 2002 2:34 am
door parisienne4
Origineel is het mooiste, maar opvoeren is natuurlijk wel kicken. Golfjes uitgummen enzo! Maar xenonlichten en dergelijke(Golf)fratsen, NEE!
Geplaatst: zo mar 17, 2002 5:47 pm
door Goof
ik heb ook niet gezegd dat ik het wil doen, want het blijft een enorm karwei, maar ik vroeg me alleen af of iemand daar ooit over heeft nagedacht o dat ik de enige ben die zich dat soort kuren in zijn kop haalt. Blijkbaar is dit dus het geval, weet ik dat ook weer

Vind persoonlijk gele lichten trouwens mooier als die fel wit-blauwe xenon gevallen, maar het zou wel uniek zijn als je het hebt.
Geplaatst: zo mar 17, 2002 5:52 pm
door Goof
Over origineel houden gesproken, is er ooit iemand komen kijken op het keverweekend hier in Budel? Heb er zelf enkele jaren meegeholpen. Komen toch gauw duizenden kevers op af uit heel europa. En als je dan ziet wat ze daar aan kunnen verbouwen, dat is echt van de gekken. Veel porsche motoren, uitbouwers, verlagingen, ook van daken e.d., je kunt het zo gek niet verzinnen of iemand heeft het gedaan. Een r4 is veel origineler als een kever, maar wat je daar ziet is toch ook wel ontzettend gaaf hoor en het geeft weer wat meer "kleur" aan de vaderlandse wegen.
En het is erg leuk om op zo'n kever-evenement met een r4-tje rond te rijden. Lekker provoceren.
_________________
Renault-4-freak
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-03-17 16:54 ]</font>