Pagina 1 van 2
motor prutteld
Geplaatst: vr feb 25, 2005 6:53 pm
door Cas
beste mensen,
sinds een tijdje kamp ik met de volgende problemen;
- de 4 (1108cc) prutteld en stoot, vooral in derde en voornamelijk in vierde versnelling,
- de auto is minder krachtig, verlies van minstens 10kmh op top,
- hij heeft eerder op een korte afstand(6km) +/- de helft van zijn vermogen verloren en toen weer hervat.
wat moet ik? is het de carburateur, of gewoon troep in mijn tank? of zou het met afstelling van ontsteking te maken hebben en/of bougies? ik hoor het graag.
Geplaatst: vr feb 25, 2005 10:39 pm
door R4F6GTX Automaat
Volgens mij moet je ook eens je kleppen stellen en ander onderhoud plegen. Het viel mij ook al op dat het ding belabberd liep.
Geplaatst: za feb 26, 2005 2:09 pm
door Cas
maar je vermoed geen troep in de benzine toevoer?
Geplaatst: za feb 26, 2005 7:47 pm
door R4F6GTX Automaat
nee
Geplaatst: za feb 26, 2005 8:11 pm
door Willem de Zwijger
Dit soort klachten heeft bijna altijd te maken met slechte dan wel ontijdige vonk, dus vervang de puntjes, rotor, verdelerkap, condensator, bougies. En dan de ontsteking goed afstellen.
Geplaatst: zo feb 27, 2005 10:01 pm
door Rodeo-6
Ik ga voor kleppen stellen, daarna de rest

Geplaatst: ma feb 28, 2005 3:27 pm
door Cas
Staat er een fatsoenlijke beschrijving voor het stellen van kleppen in de "revue technique" of moet ik naar een kenner?
alvast bedankt
Geplaatst: ma feb 28, 2005 10:08 pm
door R4F6GTX Automaat
Je zou er mee kunnen komen maar de motor moet koud zijn om te stellen. Ik weet ook niet wanneer ik weer in Mestreech kom dus je zou het zelf kunnen proberen. Of iets met een etentje regelen...
Geplaatst: di mar 01, 2005 6:39 pm
door Rodeo-6
Cas schreef:Staat er een fatsoenlijke beschrijving voor het stellen van kleppen in de "revue technique" of moet ik naar een kenner?
alvast bedankt
A: zou zo moeten zijn
B: kan
Kleppen stellen doe je bij koude moter, zonder de bougie's erin.
Je krinkt hem aan 1 kant op en zet h'm in de vierde versnelling, zodat je met het vrij hangende voorwiel de moteur kan rond-draaien.
P.s. dan wel op de handrem zetten.
Heb je dat lange zwarte ding er af en draai je vervolgens aan het wiel, en zie je van alles op en neer bewegen.
Dit zijn je klep tuimelaars die worden aangestuurd door de stoterstangen die worden aangestuurd door de nokken as die wordt aangestuurd door een ketting verbonden met de krukas.
Maar dit terzijnde.
Hoe weet je nu wanneer je welke klep kan stellen en welke niet als je dit niet weet ?
Nou, dat is niet zo moeilijk.
Een moteur doet met een bepaalde logica z'n ding.
Met het stellen van kleppen is het handig om te weten dat de eerste cyl. samen werkt met de vierde cyl. .
En dat de tweede samenwerkt met de derde.
Andersom dus ook, vier met 1 en drie met twee
Als je deze twee getallen bij elkaar opteld kom je op ......
Dit getal moet je onthouden.
Nu de practijk, je gaat aan het wiel draaien en je ziet dat kleppen in gedrukt worden enzo, de ene is de inlaat de andere de uitlaat klep.
Wanneer je ziet dat de ene klep van een cylinder omhoog komt en dat daarna de naast gelegen klep in gedrukt wordt, heb je een cylinder te pakken die op tuimelen staat.
Zet hem dan als eerste precies op het tuimel moment, door aan het wiel voor of achteruit te draaien.
Deze kan je dan niet stellen, maar degene van het getal min het nummer van de cylinder die nu op tuimelen staat.
Vervolgens herhaal je dit ritueel met de overige kleppen.
Welke is dan de eerste ?
Dat maakt in dit verhaal niet uit, of bij de radiator of bij het raam, wat je makkelijk vind,
Succes
Geplaatst: wo mar 02, 2005 12:59 am
door R4F6GTX Automaat
@-Rodeo-6 schreef:..... van het getal min het nummer van de cylinder die ....
Huh?
Geplaatst: wo mar 02, 2005 1:03 am
door ms.dageraad
rodeo doet graag een beetje geleerd. Verder is ie wel een goeie gast hoor.
Geplaatst: wo mar 02, 2005 1:07 am
door R4F6GTX Automaat
No comment.

Geplaatst: wo mar 02, 2005 11:52 am
door Rodeo-6
R4F6GTX Automaat schreef:@-Rodeo-6 schreef:..... van het getal min het nummer van de cylinder die ....
Huh?
Cylinder 1 en 4 = ...
Cylinder 2 en 3 = ...
Cylinder 3 en 2 = ...
Cylinder 4 en 1 = ...
Hierbij het woord cylinder niet mee tellen, stelletje @#*%$#@
Geplaatst: wo mar 02, 2005 12:05 pm
door R4F6GTX Automaat
Geplaatst: wo mar 02, 2005 1:39 pm
door Cas
Rodeo6, dat is een mooie beschrijving van hoe ik er bij moet maar ik mis het "stellen" wat houd dat precies in?
in ieder geval klinkt het zo al een stuk aanmoedigender. thx.