Pagina 1 van 2

Cardan

Geplaatst: di feb 15, 2005 4:55 pm
door Kagome
Hallo,

ik deed vorige week mijn Bianca binnen in de garage voor winteronderhoud en een nieuwe uitlaat. Wanneer ik haar ga afhalen zegt de garagist dat hij ook een nieuw hoedje (iets rubberachtig) over de cardan gestoken heeft omdat er een scheurtje inzat. Ik had tot dan toe nog niets gemerkt van probleem of lawaai met de cardan. Ik rij terug naar huis en na 7 km (op 1 km van thuis) begeeft mijn Bianca het. De garagist komt direct kijken en ja hoor, de cardan heeft het begeven. (Afgebroken ? ) Bianca wordt weer naar de garage gesleept en ik zit nu met een vervangwagen. Ik ken niets van techniek en dergelijke, maar het lijkt me bizar dat ik nog nooit een kraakje of een piepje gehoord heb aan de cardan, en dat die plots helemaal kapot gaat, nadat ze er in de garage aan gewerkt hebben. Kan dit zomaar kapot gaan, of moet ik mijn garagist wantrouwen als hij dit verhaaltje ophangt ?

PS : eventuele onjuiste beschrijvingen zijn volledig te wijten aan mijn gebrek aan technische kennis

Geplaatst: di feb 15, 2005 6:07 pm
door jbeekmann
Het cardan zoals jij het noemt is in het geval van een R4 (tenminste wel de latere types) een homokineet. Dit ding zorgt ervoor dat de wielen kunnen in en uitveren en kunnen sturen terwijl deze worden aangedreven.
Deze homokineten worden gesmeerd in olie. Deze olie wordt in de homokineet gehouden door een rubber hoes die aan beide kanten is afgesloten rond de as. Mocht er nu een scheur in de hoes zitten dan kan de olie eruit en wordt de homokineet dus niet meer gesmeerd. Hierdoor gaat de homokineet uiteindelijk kapot.

Bij jouw 4tje kan dit dus het geval zijn: scheur in hoes >> olie eruit >> homokineet verslijt/gaat kapot door gebrek aan olie >> garagist maakt hoes dicht en vult eventueel met olie >> doordat homokineet al te ver versleten is gaat deze uiteindelijk toch kapot.

Mijn idee: de garagist had moeten zien dat de homokineet te ver versleten was om de hoes te kunnen dichten en bij te vullen. Hij had de as/homokineet moeten vervangen, of in ieder geval het advies moeten uitbrengen.
Feit is in beide gevallen dat de homokineet vervangen moet worden. Alleen de extra kosten die hij heeft gemaakt door de hoes te dichten en olie te vullen zou hij niet in rekening moeten brengen, evenals de kosten voor het slepen naar de garage.

Geplaatst: di feb 15, 2005 9:18 pm
door R4F6GTX Automaat
Als je een cardan of aandrijfas van een viertje zover kapot hebt dat ie het niet meer doet moet je toch wel zeker een jaar met een rammelende as rondgereden hebben. Eentje die bij gewoon rijden niet rammelt kan niet zomaar ineens kapot gaan. De oude R4's hebben gewone kruiskoppelingen die wel iets sneller kunnen slijten maar daar zit dan ook weer geen rubber hoes op.
Allé, van welk jaar is uw Vierke?

Geplaatst: di feb 15, 2005 11:30 pm
door Kagome
Mijn viertje is van 1986, dit jaar in juni wordt ze dus 19 jaar. Dat vind ik dus het rare : voor ik haar binnendeed heb ik niets van kraakje of piepje gehoord. Terwijl een cardan bij mijn weten toch eerst wat kraakt en lawaai maakt voor hij het helemaal begeeft. En voor ik hier gepost heb, heb ik eerst eens de zoek-functie op de site gebruikt : niets te vinden over kapotte cardan. Daaruit leid ik dan af dat het niet zo vaak voorkomt als mankement bij een 4-tje. Iemand op het werk zei me ook dat dit zelden voorkomt bij een 4-tje. Ik vind het gewoon vreemd dat het "plots" kapot is gegaan. Maar wie kan ik beter hun mening vragen dan de specialiste op dit forum ;o)

Geplaatst: di feb 15, 2005 11:42 pm
door R4F6GTX Automaat
Als ie kapot aan het gaan is, begint ie eerst te rammelen in de bochten. Als ie op het rechtuitrijden gaat rammelen is ie al zover kapot dat het niet meer goed is en dat er wel eens iets af kan breken. Met mijn eigen F6 rij ik al een jaar en een half rond met een as die in de bocht klappert, maar op het rechte stuk nog gewoon zijn werk doet. Ik wou eigenlijk eens kijken hoe lang die dat uit houdt dus vervang ik 'm nog niet. Jouw verhaal is erg raar.

Geplaatst: di feb 15, 2005 11:44 pm
door R4F6GTX Automaat
Kan ook zijn dat als ie er een nieuwe hoes over gedaan heeft, dan moet je dus de as eruit halen, het niet goed in elkaar gestoken heeft en dat het dus daardoor kapot gegaan is.

Iets anders kan ik niet bedenken.

Gent is geen goeie stad voor R4tjes blijkt...

Geplaatst: wo feb 16, 2005 11:54 am
door Kagome
Hmmmm, ik vrees dat het laatste is gebeurd. Want vooraf nooit problemen mee gehad. En het was na een bocht van 90° dat het plots misging. Grmbl : weg vertrouwen in de garage.

Geplaatst: wo feb 16, 2005 12:25 pm
door Le Car
Dat laatste moet wel waar zijn.
Die dingen gaan echt niet opeens stuk.

Heb in mijn r17 een "rammel"as zitten.Is alleen hoorbaar als je scherp afslaat. Gaat al 45.000 km goed.

Dit is gewoon een kwestie van iets vergeten of foute montage lijkt mij.
Veertje vergeten ofzo,lagertje uitelkaar gevallen oid.

Kan het mis hebben hoor maar dit is wel raar.

Geplaatst: wo feb 16, 2005 1:46 pm
door jbeekmann
Vraag aan de garagist wat er precies kapot is en hoe hij denkt dat dat kan gebeuren. Normale slijtage is het in ieder geval niet. Welke kant van de as is het? Misschien is de veer kapot (bakkant)? Maar dan zou hij het nog wel moeten doen...

Geplaatst: za feb 19, 2005 9:45 pm
door ms.dageraad
ben je lid van de ANWB? Die kan bemiddelen. Want dit is mooi een fout van de garage! Daar moet je een onafhankelijke deskundige derde partij bij hebben! Of die garage moet zijn fout ruiterlijk toegeven.

Geplaatst: za feb 19, 2005 10:46 pm
door an3s
Pssssttt..... dageraad! ;) ;) Gent = belgie = geen ANWB

oant sjen

Geplaatst: di feb 22, 2005 4:41 pm
door Kagome
Toen ik Bianca ging ophalen, vroeg ik hem hoe dit "zomaar" kon gebeuren, dat ik dacht dat een cardan eerst begint te rammelen en zo. Zijn antwoord : "heel af en toe gaat het zomaar plots kapot" Tja, wat moest ik daar als leek op zeggen. Ik heb nog wat zitten zagen dat ik het toch raar vond maar meer heeft hij niet gezegd. Ik zal maar beginnen uitkijken naar een andere garage.

(Het was aan de linkerkant kapot)

Vandaag de factuur gekregen 500 € De depannage en de vervangwagen heeft ie gelukkig niet aangerekend.

Geplaatst: di feb 22, 2005 5:26 pm
door Le Car
Aan het bedrag tezien wel hoor. :o

Is het alleen vergeten te noteren. :-?

Zelf een in renault kringen dure aandrijfas van een R5gt turbo kost bij de dealer €245,00.Orgineel Renault met inruil van de oude.

Montage is echt maar een uur werk op de brug.

Zoals Jasper al zegt,voor alleen het cardan/aandrijfas vervangen is het veel te veel geld.

Geplaatst: wo feb 23, 2005 12:42 am
door ms.dageraad
an3s schreef:Pssssttt..... dageraad! ;) ;) Gent = belgie = geen ANWB

oant sjen
Nou ja . ff niet opgelet. Maar in belgie bestaat toch ook wel zo iets. Ik vind het lullig als een 4-genoot genaaid wordt. We kunnen natuurlijk ook weer een paar grote jongens optrommelen....

Geplaatst: wo feb 23, 2005 10:39 am
door jbeekmann
500 euro voor het vervangen van een aandrijfas is echt exorbitant veel!
De helft daarvan zou ik al aardig aan de prijs vinden!
Terug naar die garage! Dit kan hij een ontwetende automobilist niet zomaar voorschotelen!