Wintersport met puntjes...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Wintersport met puntjes...

Bericht: # 51750Bericht Willem de Zwijger »

Niet zonder enig schaamrood op de kaken hierbij wat avonturen met mijn onvolprezen R4F6 1400 5 bakje op weg naar de wintersport...en weer terug.
Zoals de trouwe lezers zich wellicht herinneren was ik doende met nieuwe puntjes in de kerstvakantie. Hierbij gingen dingen niet zoals ik wilde, werd ik een beetje boos en besloot een veel te strakke veer in te korten omdat ik hem er anders niet inkreeg. Die veer dient om het stilzittende puntje op zijn plaats te houden. Hier een plaatje van het ontstekingshuis:
Afbeelding
Even voor de duidelijkheid: het stilstaande puntje heeft een beetje draaiende bewegingsvrijheid, als je met een schroevendraaier wat morrelt gaat hij wat heen en weer.
OK, de puntjes zaten er een week of twee in en de motor had prima gelopen toen wij op een mooie zaterdagochtend afreisden van Diemen naar Oostenrijk. We kwamen tot Amersfoort met zacht zoemende motor...tot hij begon te hikken en er tweehonderd meter verderop mee ophield. Ik dacht eerst aan de bobine, die zat niet in mijn uitgebreide reservedelen- en gereedschapset, en besloot de wegenwacht te bellen. Die was er bloedsnel (terwijl wij nog gezellig aan de koffie uit de thermosfles zaten) en riep na 20 seconden: de puntjes gaan niet open. Ik denk damn, hoe kan dat nou, en begon een verhaal over zelf verwisseld en zo, en dat dat moeilijk ging (ik durfde niet te vertellen dat ik de veer had ingekort). Hij gaf wat tips in de trant van: dan moet je dat schroefje losdraaien en die los, dan kun je de boel draaien etc etc. en dan gaat het. OK, ik keek zelf ook eens goed en zag dat het kunststofblokje wat aan het bewegende puntje zit alleen op het laagste punt contact maakte met het nokje op de as (als je heel goed kijkt kun je het op de foto zien), en trok de conclusie: waarschijnlijk is dat blokje dan daar meer weggesleten en daardoor komt het puntje niet hoog genoeg meer. Dus om verdere slijtage te voorkomen zeg ik tegen de man: heb je wat olie bij je om op dat asje te doen ? Welwillend pakt hij een vetknijpspuit en zet lekker dik vet op het asje...
Waar moet je naar toe ? vraagt hij, naar Oostenrijk ? OK linksaf en dan rechtuit, dan kom je er vanzelf. Vol goede moed reden we richting Arnhem, begint hij weer te sputteren. Ik spring eruit, zet de afstand wat groter (kwartslag of zo) morrel wat aan het stilstaande puntje, starten en lopen. Dat ritueel heb ik een keer of vijf herhaald tot bij Stuttgart, en vandaar gingen de laatste 2 uur perfect.
Oostenrijk was perfect met heerlijk verse sneeuw:
Afbeelding
maar na een weekje moet je weer naar huis. De auto had een week stilgestaan, het was steenkoud (-15 of daaromtrent) op de ochtend van vertrek en het bleek nodig om de accu even in de douchebak op te warmen om tot het gewenste startresultaat te komen. Verder krijste de tellerkabel de eerste 5 kilometer, maar daarna reed het geweldig, al was de kachel in de verste verte niet bij machte om de eerste uren tot een acceptabele cabine temperatuur te komen. Op de Duitse autobaan reed hij fantastisch, 800 km lang 130 op de klok, met uitschieters naar 160 berrugie af...tot...Amersfoort ! Begint hij weer te sputteren, ***wagen ! Weer morrelen en zo, tot Diemen, de laatste meters sputterend tot op de oprit.
Gisteren met de stroob erbij eerst de boel ntjes weer op tijd en contacthoek gezet, blijft hij een beetje hikken. Puntjes schoongemaakt met aceton, 1200 schuurpapiertje ertussen door gehaald, iets beter, maar niet perfect. Toen het ontstekingshuis van mijn oude 1100 motor afgehaald, erop gezet, afgesteld, en lopen als een tierelier ! Daarna het bewegende puntje van de oorspronkelijke ontsteking gecontroleerd: afslijten van het kunststofblokje verwaarloosbaar.
Al met al kom ik na wat nachtjes peinzen tot de volgende waarschijnlijkste conclusies:
1. De eerste storing was te wijten aan een verlopen positie van het niet bewegende puntje door te slappe veer veroorzaakt door gekluns mijnerzijds, categorie bloopers.
2. De rest was te wijten aan vet tussen de puntjes die een beetje inbrandt en daardoor voor een slecht contact zorgt; door het morrelen kwam het bewegende puntje weer op een 'vers' stukje contactvlak en ging het weer een tijdje goed.
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 51751Bericht Supersuus »

goed verhaal, maar ik snap niks van het inkorten van een veer?! :roll:
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 51753Bericht Bruutmans »

Ik moet eerlijk zeggen willem dat dit erg lekker leesvoer is.
Toppie!!

Dat van die ingekorte veer wil ik ook wel weten jah,was daar nu het idee achter dan?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 51754Bericht Willem de Zwijger »

Als je het topic
http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4633
leest zie je de domme geschiedenis van de veer in mijn eerste bijdrage. Het gaat om de veer die je op de foto onderin zit zitten van links naar rechts, in de lijn met het boutje aan de buitenkant van het onstekingshuis. Dit type ontsteking had ik nog nooit eerder gezien, maar blijkt naast de R5 ook op sommige R4 motoren ook voor te komen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51759Bericht R4F6GTX Automaat »

Die ontsteking had ik eerst ook op mijn F6 (1400cc) zitten en altijd problemen. Toen vervangen met een andere van een 1100 en nu nooit meer problemen. Zeker nu dat Vellemanding erop zit moet het wel lukken tot de 4 ton... (20K te gaan)
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 51771Bericht Le Car »

Zit al 165.000 km in mijn 5.Nooit problemen.

Laatse 15.000 km helemaal niet naar gekeken.Niet eens gesteld.

Dat kan dus ook.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 51815Bericht jbeekmann »

al was de kachel in de verste verte niet bij machte om de eerste uren tot een acceptabele cabine temperatuur te komen
Had je je radiator wel netjes toegedekt met die temperaturen daar? Origineel kartonnetje achter de grill, of iets gefabriekt wat daarop lijkt? (zo'n rallyschild van een clubrit volstaat ook prima!)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 51818Bericht Willem de Zwijger »

Nee, dat is een goed voornemen voor volgend jaar. Ik vraag me wel een beetje af of dat echt soelaas biedt, de lucht die uit de kachel komt is nl wel heet, dus zou ik denken dat de temperatuur van de koelvloeistof vrij hoog moet zijn, in ieder geval de thermostaat temperatuur, een dikke 80 graden, want als het lager wordt sluit de thermostaat de flow door de radiator af en gaat alles via de kachel. En de kachel zal toch wel niet in z'n eentje in staat zijn om alle motorwarmte weg te koelen schat ik.
Ik had het idee dat er een grotere kachel in zou moeten om meer warmte in de cabine te kunnen stoppen. Maar ja, dat is weer een ontwikkeling op zichzelf, en dat voor die ene dag in het jaar...
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 51819Bericht jbeekmann »

Aha...
Sja, dan is de eerstvolgende stap isolatiemateriaal kopen denk ik? Lekker de laadruimte mee bekleden. Dat is qua geluidsisolatie ook heel erg fijn denk ik! En natuurlijk zorgen dat je deuren, achterklep en giraffon goed sluiten natuurlijk!
Ik zet trouwens mijn 'voorruitklepje' bij dit soort temperaturen op een heel klein kiertje. Daarmee heb je voldoende luchtaanvoer voor een grote luchtstroom uit je kachel, maar meng je niet teveel koude lucht mee.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 51823Bericht Willem de Zwijger »

Voorruitklepje ? Hmmm, nooit over nagedacht waar die blower eigenlijk aanzuigt...komt dat via dat klepje ? Je bedoelt dat knopje wat in de buurt van de kachel zit, waarmee je nog wel eens in de war bent als je de motorkap open wilt doen ? En een klein beetje open zou beter moeten zijn dan helemaal dicht ? Interessant idee.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 51832Bericht Goof »

Als je de lucht in de auto wilt recyclen, moet je die klepjes boven op het dashboard open zetten...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 51844Bericht Willem de Zwijger »

Daar komt bij mij alleen maar koude lucht uit...en dat is toch niet voor de aanzuig ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51862Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee, die klepjes op het dashboard zijn alleen voor koude buitenlucht. Het eerder beschreven knoppie dat onder het dash zit, wat jullie met het klep-open-knoppie verwarren stuurt de lucht via de kachel naar binnen dus die is te gebruiken voor warme instroomlucht. Ja Da-Goof, kijk maar es onder je dash, bij jouw R4 zit ook zo'n knupke... :P
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 51869Bericht jbeekmann »

De lucht recirculeren met die klepjes op het dash open zou idd ook moeten werken, maar omdat alles meestal niet zo lekker op elkaar aansluit werkt dat niet zo best (Toch nog koude lucht uit de klepjes). Daarbij moet de ventilator aan om dat te laten werken en da's zo'n klereherrie! Beter de voorklep dan een stukkie open en de rijwind z'n werk laten doen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 52147Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb inmiddels wat zitten spelen met dat luchtknopje onder het dashboard, en inderdaad, bij een klein beetje open voel je meer warmte...heel goeie tip, nooit geweten in al die jaren R4 historie.

Verder ben ik op zoek geweest naar electronische ontstekingen, en dan wel om de puntjes er helemaal uit te rangeren, en vond 3 leveranciers (lumenition 300 Euro, newtronic 120 euro, pertronix 100 $), de eerste twee zijn optisch, de laatste is magnetisch.
Ik heb gekozen voor de newtronic
http://www.newtronic.co.uk/system/index.html
omdat deze prijstechnisch interessant is, en pertronix alleen renault 1952 tm 1977 ondersteunt.
Ik heb net de bestelling geplaatst in UK, ik hou jullie op de hoogte als de spulletjes binnengekomen zijn.
Plaats reactie