Pagina 1 van 3

Geplaatst: ma mei 06, 2002 6:43 pm
door Matthijs
Ik hen net mijn blok verwisseld en ben al drie accus leger en nog start hij niet. Nognieteens een klein plofje. De bougies vonken en ze ruiken naar benzine: dan hoort een R4 het toch te doen?
De timing is toch goed als de rotor naar de kabel wijst van de cylinder die bovenaan zijn compressieslag is?

Geplaatst: ma mei 06, 2002 7:54 pm
door Goof
ja, maar als je ontsteking op het verkeerde tijdstip komt, dan doet ie het nog niet. haal er het kleppendeksel eens af en kijk of je inderdaad de goede cilinder te pakken hebt en stel dan je ontstkeing opnieuw af. Heb hetzelfde probleem ook gehad en bleek de ontstekingsvolgorde precies verkeerd om te hebben staan

Geplaatst: ma mei 06, 2002 8:15 pm
door Jan-Geert
ja ontstekingsvolgorde :smile:

Geplaatst: vr mei 10, 2002 3:13 pm
door Matthijs
De ontstekingsvolgorde klopt helemaal. Ook de timing heb ik op alle mogelijke standen geprobeerd. Op een gegeven moment gaf hij drie plofjes en wat rook. Het lijkt wel alsof de het blok stroef loopt. Als je de motor met de hand ronddraait blijft hij bij een complete omwenteling van het vliegwiel op een punt hangen. Hij is daar bijna niet doorheen te krijgen. (De startmotor draait het blok ook heel onregelmatig rond)

Geplaatst: vr mei 10, 2002 5:26 pm
door Goof
oeioei, dat klinkt niet goed.

Geplaatst: vr mei 10, 2002 6:37 pm
door Jan-Geert
heb je voordat je begon te starten wel een beetje olie bovenop de cilinders gegooid???

Geplaatst: za mei 11, 2002 11:57 am
door Matthijs
Yep, allemaal netjes gedaan. Ik geloof dat ik er maar niet meer aan moet komen tot JG er een keertje naar heeft gekeken...

Geplaatst: zo mei 12, 2002 10:08 pm
door Matthijs
Als de condensator kapot is, geven de bougies dan gaan vonk of een slechte vonk? Mischien zijn de vonken niet mooi genoeg?

Geplaatst: zo mei 12, 2002 10:25 pm
door Goof
een slechte of kapotte condensator kan inderdaad de oorzaak zijn van een slechte of geen ontsteking. Om te controleren of je uberhaupt ontsteking hebt, kun je een bougie uit je blok draaien, deze gewoon aan de bougiekabel laten zitten en hem met de zijkant (schroefdraad) aarden. Als je iemand anders dan laat starten zou je die bougie moeten kunnen zien vonken. Zoniet, dan heb je een ontstekingsprobleem. Dit kan overigens ook worden veroorzaakt door slechte kabels, een kapotte of slechte bobine, een kapotte verdelerkop of rotor, slechte contactpunten of oxidatie of vocht onder je verdelerkap. Het beste in jouw geval is dus om alles 1 voor 1 na te lopen en uit te sluiten, want een vonk aan de bougie betekent niet automatisch dat deze sterk genoeg is of op tijd komt. Het zou dus makkelijk zijn als je een reserve verdelerkop en bobine hebt en een ander setje bougiekabels.

Geplaatst: ma mei 13, 2002 12:05 pm
door Matthijs
Hij vonkt, ook als ik de kabel van de bobine bij het blok houd. Als de bobine stuk is zou er geen vonk moeten zijn lijkt me. Ik zal eens een andere condensator proberen

Geplaatst: wo mei 15, 2002 5:26 pm
door Matthijs
Dat was het dus ook niet..

Geplaatst: wo mei 15, 2002 5:52 pm
door Jan-Geert
raar t moet gewoon t onstekingstijdstip zijn of je verdeler is kaduuk of zoiets raar , dat blok is draaiend uit een auto gehaald

Geplaatst: wo mei 15, 2002 10:19 pm
door Goof
even voor alle duidelijkheid. De ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 en de eerste cilinder is de rechter als je aan de passagierskant van de auto staat bij r4tjes van voor de grote vakantie van '82 en de linker bougies als je aan de passagierskant staat bij 4tjes van na de grote vakantie van '82. De eerste cilinder moet worden aangesloten op de aansluiting het dichtst bij het motorblok en de volgorde is met de klok mee.
Volgens mij klinkt dit allemaal nogal verwarrend, :smile: maar het klopt wel, want ik heb zelf ook dit probleem gehad en uiteindelijk heeft een portugees me via mail geholpen (expert bij katriina's renault center)

dat van die bouwjaren weet ik omdat mijn moeder dus een r4 gtl van november '82 heeft en ik heb er 1 van januari '82 en het bleek na veel gezoek dus precies andersom te zijn, daarom vond ik m'n probleem toen niet, want ik had alles precies zoals bij m'n moeder nagebouwd en kreeg alleen af en toe enorm backfire

_________________
-------------------------------------------
http://www.renault-4-freaks.freeservers.com
-------------------------------------------

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-05-15 22:22 ]</font>

Geplaatst: do mei 16, 2002 11:42 am
door Matthijs
Het is een oud blokje van Jan-Geert en ik weet niet van welk jaar die is. JG, kun jij er achter komen van welk jaar het blokje is?
Trouwens, JG komt langs om me te helpen het weekend v.d 25e, dan moeten we er toch uitkomen !?

Geplaatst: do mei 16, 2002 5:52 pm
door Jan-Geert
in ieder geval van voor 1982 -)