Pagina 1 van 1

raadseltje!!!

Geplaatst: wo jan 05, 2005 10:59 am
door loek
mijn vrouw zet de 4 in de garage met de mededeling " het lampje van de koelvloeistof is weer aan "
Vervolgens ligt er een grote plas koelvloeistof onder de auto.
Alles weer bijgevult en ontlucht ( om te kijken waar er ergens een lek is )
Niks gevonden, geen losse slang, kapotte radiateur of iets dergelijks !!!
enkele kilometers gaan rijden, niks aan de hand !

Wie kan mij vertellen wat er gebeurd is ?
ikke nie meer weten !!! :-?

Geplaatst: wo jan 05, 2005 11:29 am
door Goof
Vervuild, motor aan de kook en expansievat overgestroomd?
Dop van de radiateur los?
Onluchtingsdopje los?
Toch lekke radiateur, maar niet lang genoeg proef gereden waardoor thermo element niet open ging? Radiateur zou dan alleen lekken onder druk.

Zoiets denk ik aan...

Geplaatst: wo jan 05, 2005 11:34 am
door loek
Ik heb vorige week erg liggen klooie met mijn verwarming.
Kreeg geen warmte binnen. ontluchten, bijvullen enz. enz.
daarna weer 150 kilometer gereden ( ardennen ) toen was er niks aan de hand

Geplaatst: wo jan 05, 2005 1:14 pm
door Le Car
IK denk ook dat hij niet warm genoeg is geworden.
Zet hem aan en wacht totdat de fan aanslaat.
Dan weet je een aantal dingen zeker:

Dat de fan het doet.
Dat het thermocontact werkt in de radiator.
Dat de thermostaat in de leiding opengaat.
Dat de waterpomp waarschijnlijk goed is en pompt.
Dat het themocontactje voor de koeling wel of niet goed is(waar het lampje opzit)

Dit opwarmen kan soms wel 20 a 30 min duren,door te rijden gaat het iets vlotter en door alle gebruikers aan te zetten ook(lampen ed).
Check ook of de radiator nog vol is en of hij gelijkmatig warm wordt
Hij moet eigenlijk op alle plekken gelijk warm zijn

Als de fan niet aangaat of het expansie vat loopt vol (bubbels) is er iig iets niet goed.

Ik gok toch op een lekkage of een slechte slang oid.
Koppakking is (nog niet) verdacht

Michiel

Geplaatst: wo jan 05, 2005 1:18 pm
door loek
het is een TL, dus 850 cc motor.
Heeft geen zelfdenkende fan toch ?

Geplaatst: wo jan 05, 2005 1:27 pm
door Le Car
Oeps,niet alles goed gelezen.

Het meeste gaat nog wel op.
Als ge invoer- en uitvoer slang van de radiator goed warm worden dat gaat iig je thermostaat open.

Laat hem maar eens gewoon heel lang draaien met de lampen en kachel ventilator aan.(dan moet het motortje toch wat arbeid verichten om de accu weer vol te krijgen en wordt hij dus sneller warm)

Michiel

Geplaatst: wo jan 05, 2005 1:52 pm
door jbeekmann
Laat je kachel maar uit, dan wordt ie sneller warm.

Geplaatst: wo jan 05, 2005 2:03 pm
door Le Car
R5lecar schreef:Oeps,niet alles goed gelezen.


en kachel ventilator aan

Michiel
Iets te snel gelezen Jasper? :wink:

Geplaatst: wo jan 05, 2005 5:21 pm
door jbeekmann
ooow... de kachelventilator?! (Waarom gebruiken mensen toch altijd spaties in het midden van een woord?) Dus niet de kachel bedoel je? Ik zou dan gewoon een stukje gaan rijden, da's beter voor je motor aangezien er delen in het blok met spatsmering worden gesmeerd. Om dit goed te laten werken heb je toeren nodig.

Geplaatst: wo jan 05, 2005 5:51 pm
door loek
Heb net nog even gekeken, denk toch dat de radiator stuk is.
Erg nat aan de onderzijde.
Heb al gebeld voor een nieuwe............maar ...kosten:180 europeese knikkers!!
Weet iemand wat ze bij de club kosten, heeft er eimand nog een goede liggen ( TL motor ).
Die wat ik nog had liggen, zijn allemaal op !

Geplaatst: wo jan 05, 2005 5:54 pm
door jbeekmann
Je kan ook kijken of je m kan laten maken (of zelf dichtsolderen)
Bijvoorbeeld hier: http://www.radiateur.nl/

radiateur

Geplaatst: wo jan 05, 2005 10:57 pm
door yellowsub
graag wat meer info van je auto. eventueel pm, kan ik eens vragen bij mijn onderdelenleverancier. r5 radiateur was 40 euro....

bart te breda

06 24512147