Pagina 1 van 2

achterrem niet goed, handrem wel goed

Geplaatst: ma nov 22, 2004 3:19 pm
door hobbes
Hello everybody!

Zojuist voor het eerst naar de Belgische autokeuring geweest, best een grappige ervaring: met z'n allen een poos staan aanschuiven en dan binnen een paar minuten weer buiten staan (die gasten jassen er echt wel een stuk of 10 auto's per uur door).
afkeurpunten:
-Te veel CO-uitstoot, mag iets van 3,5% zijn en was 6% denk ik.
Hoe ik dit precies ga oplossen weet ik nog niet gezien mijn reukorgaan niet echt in staat is om COpercentages te meten.
-1 dimlicht niet goed afgesteld en niet werkend mistachterlicht.
Dat gaat wel lukken lijkt me.
-Achterremmen niet goed.
Daarentegen werkt de handrem wel goed... Heb ik het bij het juiste eind als ik hieruit concludeer dat de trommeltjes hun werk wel doen, en dat de fout dus ergens in de leidingen zit (luchtbel?) of de remdrukverdeler?

Was best wel verrast dat ze niets hebben gezegd van de scheefstaande achterpootjes :)
Wat ik dus nu maar eens ga proberen is een beetje aan de schroefjes op de carburateur draaien tot-ie wat minder stinkt ;) , en kijken of de remmen nog te ontluchten zijn, en dan bij een garage in de buurt kijken of die de uitlaatgassen en de remmen eens wil meten.
Tot zover de update wat beteft de technische staat van ons metallic-blauwe karretje, ideeen en tips zijn altijd welkom!

Geplaatst: ma nov 22, 2004 4:03 pm
door sir lochlander
Valt nog mee lijkt me.

Geplaatst: ma nov 22, 2004 4:08 pm
door hobbes
Valt heel goed mee he! Ik was echt blij verrast :D

Re: achterrem niet goed, handrem wel goed

Geplaatst: ma nov 22, 2004 5:20 pm
door Hanz
hobbes schreef:Hello everybody!
Daarentegen werkt de handrem wel goed... Heb ik het bij het juiste eind als ik hieruit concludeer dat de trommeltjes hun werk wel doen, en dat de fout dus ergens in de leidingen zit (luchtbel?) of de remdrukverdeler?
of de cylinder(s)

Geplaatst: ma nov 22, 2004 6:16 pm
door Le Car
Waarschijnlijk een lekke achterremcylinder.
Wat was het % remverschil?

In Nl zijn hier bepaalde eisen voor,max rond de 20% voor de voetrem en 35% voor de handrem. (te vinden op site rdw/apk)

Het kan dus zijn dat de handrem net binnen de grens is maar omdat de eis voor de voetrem lager is er toch wel wat met de trommels of schoenen mis kan zijn.

Michiel

Geplaatst: ma nov 22, 2004 8:44 pm
door hobbes
Ah okee, zo had ik het nog niet bekeken...
Ik zal m'n afkeurpapiertje 'ns opsnorren voor het % verschil.

Geplaatst: ma nov 22, 2004 9:08 pm
door sir lochlander
langs 1 kant is er pas een nieuwe cilinder gestoken toch hobbes? Zou die andere dan ook slecht geweest zijn?

Geplaatst: ma nov 22, 2004 9:41 pm
door hobbes
Klopt Sir, daar lekte die remvloeistof. De andere is misschien ook aan vervanging toe dan.
Op't papierke staat:
BEDRIJFSREM--verschil van meer dan 50 % tussen remkrachten van eenzelfde as--Achteraan

Dat wil dus zeggen dat er een verschil is tussen de 2 wielen? Maar ik stond erbij bij de remmentestbank en ik meen gezien te hebben dat allebei de wijzertjes niet uitsloegen... :roll: maar dat kan aan mij liggen.

Geplaatst: ma nov 22, 2004 9:50 pm
door R4F6GTX Automaat
rij eens over een zandpaadje en kijk naar de remsporen of er verschil in zit (groot verschil)

Geplaatst: ma nov 22, 2004 9:53 pm
door R4F6GTX Automaat
Gaat dit over Crashtest? die as is toch niet goe, als je snel bent heb ik nog een complete achteras van de rooie F6 die je eronder kan zetten. Helemaal compleet is het gemakkelijkste. Je houdt toch van werken aan crashtest dus dan heb je weer wat te doen.

Geplaatst: ma nov 22, 2004 9:56 pm
door R4F6GTX Automaat
CO afstellen: bij warme motor het schroefke dat naar links-voor kijkt indraaien tot de motor minder goe gaat lopen. Kan bijna helemaal in. Of voor keuring gewoon helemaal indraaien en daarna goed afstellen...

Geplaatst: ma nov 22, 2004 10:04 pm
door sir lochlander
en we hebben weer wat bijgeleerd....

Geplaatst: ma nov 22, 2004 10:47 pm
door R4F6GTX Automaat
je blijft dan net zo lang in en uit draaien tot ie het mooiste loopt, dus goed luisteren en horen of ie af en toe inhoudt of wil gaan stotteren. Ik zal het wel eens voordoen.

Geplaatst: di nov 23, 2004 4:56 pm
door hobbes
Hee P.
Superbedankt alvast voor de tips wat betreft het CO afstellen enzo. Die achteras heb ik op zich ook wel oren naar, alleen heb ik -zolang de oranje nogni de weg op mag- geen ruimte om op m'n gemakje de as onder de blauwe uit te schroeven...
Morgen of overmorgen krijgen we het gelijkvormigheidsattest binnen als het goed is, en dan moeten we hem dankzij de Belse regelgeving door een garage (garageplaten mogen niet meer aan particulieren uitgeleend worden) naar de keuring laten brengen :-? Die zal er wel in 1 keer doorheen komen, dan nog ff inschrijven en verzekering en bewonerskaart overzetten en dan zijn we weer mobiel, plus dan heb ik ruimte om rustig de reparaties aan de blauwe te gaan doen. 8)

Geplaatst: di nov 23, 2004 6:39 pm
door sir lochlander
hobbes schreef:Hee P.
en dan moeten we hem dankzij de Belse regelgeving door een garage (garageplaten mogen niet meer aan particulieren uitgeleend worden) naar de keuring laten brengen :-?
Volgens mij snapt de gemiddelde hollander hier de b*ll*n van...