Pagina 1 van 3

Galvaniseren

Geplaatst: za nov 13, 2004 11:43 am
door ms.dageraad
Van de week heb ik een eend gezien met gegalvaniseerd chassis. Er waren ook foto's bij van de wederopbouw. De eigenaresse wist niks te melden over het galvaniseren zelf. Hoe doen die citroen-jongens dat? Een chassis gaat toch krom in het zinkbad?
Als dit wel mogelijk is, en dat is het, anders was die eend er toch niet, dan doe ik dat nog liever als lijnolieen. Galvaniseren gaat toch zo maar 30 jaar mee. en lijnolie 'maar' 7 jaar. Het onderhoud met lijnolie is wel heel gemakkelijk.

Geplaatst: za nov 13, 2004 11:48 am
door R4F6GTX Automaat
misschien als het met beleid gedaan wordt gaat het beter.. ik ken iemand die van die sierhekken maakt. Als er een partij terug komt van het galvaniseren gebeurt het inderdaad dat er af en toe een krom hek bij zit maar meestal gaat het goed.

chassis

Geplaatst: za nov 13, 2004 12:25 pm
door yellowsub
nu schijnen die galvanisatiechassie iligaal te zijn, want niet origineel dus je krijgt geen nummer van de rdw en zelf slaan is illegaal! aldus het eendenforum!
dus een nieuw chassis voor een 4tje mag dan ook niet!?
en een bestaand nieuw/goed chassis galvaniseren...tsja waar vind je zoiets?

bart, die de smaak te pakken heeft: na een tl een gtl en een f6! drie op een rij, er kan wel een vierde bij...

Geplaatst: za nov 13, 2004 12:36 pm
door R4F6GTX Automaat
Als je kunt laten zien dat het om dezelfde auto gaat (met foto's of zo) en je hebt er een nieuw chassis onder zitten zonder nummer dan slaat de RDW/douane er het oude nummer zelf in. Kost alleen een boel.

Geplaatst: za nov 13, 2004 2:08 pm
door Goof
Mijn overbuurman is ook eenden-maniac en die heeft ook eens ooit een nieuw gegalvaniseerd chassis gekocht. Zegt dat met name de bodemplaat wel gaat golven, maar dat de chassis wel recht zijn. Laatst zag ik op discovery hoe Marc Evans (zo heet ie toch?) een oude landrover restaureert. Die liet het chassis ook thermisch verzinken. Heel het ding verdween eerst in het fosforzuur, daarna in het water, toen in de ammoniak van 100 graden en als laatste in een bad met zink van 450 graden. Paar minuten en ie kwam er helemaal blinkend verzinkt uit. Dat was ook geen probleem. Nou snap ik wel dat een landroverchassis heel wat sterker is en van dikker plaatstaal gemaakt is, maar toch. Ik heb mijn chassis helemaal doorgelast en versterkt, dus het zou toch zonder problemen moeten gaan.
Der is hier op het forum trouwens ooit een belg geweest met een apal mushang die zijn chassis had laten verzinken. Jan heette hij geloof ik. Heb ik toen nog mee gemailed. Die had dus verder niks speciaals met zijn chassis gedaan en dat was ook goed gegaan.

Geplaatst: zo nov 14, 2004 6:31 pm
door ms.dageraad
Juist dat doorlassen is een probleem. Door de warmte komt er spanning in, en die 'ontsnapt' als het chassis weer opgewarmd wordt. Maar als de kosten binnen de perken blijven valt het dus te proberen. En na een deuk kan een chassis toch ook weer gericht worden?

Geplaatst: zo nov 14, 2004 9:55 pm
door tox
Het overslaan van je chassisnummer door de RDW is geen probleem op zich, mist je de RDW laat komen voor je begint met overzetten. Je krijgt dan een zegeltje aan het donorchassis. Voorts moet je aan kunnen tonen, dat het een origineel vervangingsonderdeel en geen imitatie betreft. Een officiele rekening is voldoende. Met foto's vastleggen de verbouwing vastleggen is echt onvoldoende!

Geplaatst: ma nov 15, 2004 6:18 pm
door Evan
ms.dageraad schreef:Juist dat doorlassen is een probleem. Door de warmte komt er spanning in, en die 'ontsnapt' als het chassis weer opgewarmd wordt. Maar als de kosten binnen de perken blijven valt het dus te proberen. En na een deuk kan een chassis toch ook weer gericht worden?
Je zou m ook elektrisch kunnen laten verzinken (het echte "galvaniseren"dus). Daar komt geen warmte bij vrij en kan er ook niks kromtrekken. Ik weet alleen niet of hier in nederland een bedrijf is met een groot genoeg bad ervoor.

Geplaatst: di nov 16, 2004 12:28 am
door brecht
schoperen

Geplaatst: di nov 16, 2004 12:31 am
door R4F6GTX Automaat
scoperen zal je bedoelen

Google:
Scoperen enzo. Wat is scoperen? Spreek uit 'skoeperen'. ... Dus: nooit iets laten
scoperen als er (misschien) nog aan gelast moet worden! ...
www.rustbuster.nl/Roest/Scoperen.htm

Geplaatst: di nov 16, 2004 9:08 am
door brecht
schoperen schopperen scoperen allemaal namewn voor t zelfde (ik ken hem overigens als schoperen geleerd

voordelen: heeeeele grote opeervlaktes geen last van kromtrekken
nadeel: werkt niet inwendig (er wordt niet gedompeld maar gespoten)

Geplaatst: di nov 16, 2004 10:47 am
door ms.dageraad
Evan schreef:
Je zou m ook elektrisch kunnen laten verzinken (het echte "galvaniseren"dus). Daar komt geen warmte bij vrij en kan er ook niks kromtrekken. Ik weet alleen niet of hier in nederland een bedrijf is met een groot genoeg bad ervoor.
Leg eens uit: hoe doen ze dat dan, want die zink moet toch vloeibaar zijn.

Geplaatst: di nov 16, 2004 12:00 pm
door p304c
http://www.galvatrack.nl/processen.htm

electrolytisch zinkwerk is echter lang niet zo roestwerend als thermisch zinkwerk. maar iets is altijd beter dan niets.

Geplaatst: vr nov 19, 2004 12:20 am
door ms.dageraad
Mijn dank,

Maar ze vertellen niet hoe groot ze kunnen. Ik denk dat een chassis best moeilijk wordt. Ik ga ze een s bellen.

Geplaatst: vr nov 19, 2004 1:36 am
door tox
Misschien is dit iets: www.autobeitserij.nl