Pagina 1 van 1

Opknappen van remcilinders

Geplaatst: zo okt 31, 2004 11:58 pm
door Kloos
Mijn r4 (uit 1966) heeft lang stil gestaan. Hij loopt overigens prima, maar remt niet.
Ik heb de remcilinders achter gedemonteerd en schoongemaakt. met name bij remzuigers vormt zicht contactroest. De ene nog goed in orde na schoonmaak, de andere cilinder vertoont een klein inwendig vlekje. Dit is waarschijnlijk een corrosievlek. Cilinder van binnen flink gepoetst (met een sterretje op de kolomboor) en vlekje goeddeels weggekregen.
Inmiddels voor ook losgehaald (wat gaan zijn die krengen trouwens lastig te demonteren), en ook deze hebben contactcorrosie.
Voordat ik deze nu ook ga oppoetsen (of laat ophonen):

Heeft er iemand ervaringen? Poets ik nu en kan ik over 3 maanden alsnog vervangen, of lukt het best om die remcilinders in een zodanige staat te krijgen dat ik weer een paar jaartjes kan?

En als iemand een handige manier weet om de voorremcilinder te demonteren: ik houd me aanbevolen.

Geplaatst: ma nov 01, 2004 1:13 pm
door Goof
Er bestaan revisiesetjes voor wielremcilinders. Hiervoor moet je dan met zo'n 3 benige slijpsteen in je bolomboor, de cilinders ophonen. Dan is het een kwestie van goed schoonmaken en met nieuwe rubbers monteren. Kan ie vaak weer jaren mee.

Geplaatst: ma nov 01, 2004 1:15 pm
door Jan-San
Nieuw zetten blijft toch de beste oplossing. Zo duur zijn die cylinders niet, maar wanneer de auto langere tijd stilstaat gaan ook die "vast" zitten. Iedere week ff op de rem duwen wil wel helpen.

Reviseren is te proberen, maar als ze zo rot losgaan, dan zou ik toch nieuwe adviseren.

Geplaatst: ma nov 01, 2004 11:47 pm
door paprikarooie4
Een trucje om de remzuigers aan de voorkant te demonteren is de remklauw demonteren (als je die tenminste hebt) maar met trommelremmen kan het ook, of dus de remcilinders demonteren, de remslang kun je dichtdrukken met een griptang met een paar rubber strips ertussen of met een speciale klemtang met ronde bekken zodat je niet teveel lucht in de remleiding krijgt en ook de olie binnen blijft.
Dan de remcilinder in de bankschroef plaatsen en de zuiger goed inpakken met een doek, niet al te strak, daarna de ontluchtingsnippel verwijderen en met een persluchtpistool, in 1 keer zoveel mogelijk druk door de remcilinder jagen, als de druk voldoende is schiet de zuiger er vanzelf uit, en wordt opgevangen door de doek.
Succes.

Geplaatst: wo nov 03, 2004 8:30 pm
door Kloos
Waar ik tegen aanloop is de demontage van de cilinders. De schroefjes waarmee ze vastzitten aan de trommel zitten zodanig 'verstopt' dat je de gehele trommel eerst moet verwijderen/losmaken. Klopt dit?
Of weet iemand een slim trucje om de cilinder te verwijderen zonder de trommel los te halen.

remcilinders

Geplaatst: wo nov 03, 2004 8:47 pm
door Bauke Bos
Het klopt dat de trommels gedemonteerd moeten worden. De stelnokjes, die achter zitten, verdraaien, schroefjes op de trommel losmaken en de trommel moet eraf willen. Brezan heeft mij aan nieuwe remcilinders geholpen. Als R4 clublid krijg je ook nog eens een flinke korting.

Geplaatst: do nov 04, 2004 12:12 pm
door Boerammetje
Op zich valt de klus mee. Op de achterkant van de trommel zitten 4 moeren, nummer 12 of 13. Als je die losdraait (hoeven er volgens mij niet een niet af) kun je de ankerplaat naar voren halen, en heb je ruimte om de boutjes van de remcylinder los te halen.

Met reviseren van cylinders obverigens prima ervaring, als je de rubbers van de cups vernieuwt kunnen ze er gewoon weer tegenaan...