Pagina 1 van 2

Zwaar lopende en "squikende" radiatorfan.

Geplaatst: di okt 12, 2004 7:03 pm
door Bruutmans
Iemand ideetjes of maar een andere halen?

Met starten begint ze met een "squick" waarna ze blijft lopen met een korrel zand ertussen. :(
Ik vermoed het lagertje naar zijn grootje of zo.

Geplaatst: di okt 12, 2004 8:25 pm
door Ron
850 of 1108 cc?
Astie bij starten gelijk gaat draaien is het een 850, maar dan lijkt het me niet het lager.

Als je een 1108 hebt gaat hij weer niet gelijk draaien, tenzij je de fan op je contact hebt staan.

Of ben ik nou abuis.

Geplaatst: di okt 12, 2004 8:49 pm
door Bruutmans
Fan is doorgeschakeld ja. :lol:
1108 cc-tje dus.

Geplaatst: di okt 12, 2004 9:04 pm
door schoapke
nonstop doorverbinden is niet echt de beste oplossing. komt je motortje ni zo snel op temperatuur. Ga in de mijne nog een speciaal doorverbind-schakelaartje maken op het dashbord.
Wat je Fan betreft zou ik zeggen; Loshalen, uit elkaar halen en misschien een druppeltje vet of olie zo hier en daar. Anders ff een steunpunt bellen of ze nog een "nieuwe" hebben liggen.

Geplaatst: di okt 12, 2004 9:08 pm
door Bruutmans
Dus het kan wel dat losschroeven e er een druppel olie inmikken??

Is het dan een kwestie van loshalen het hele ding en er vervolgens het schoepenwiel afhalen?
Ik heb echt het idee dat het net daar zit in die "bol" aan de achterzijde ervan?!,dus ik moet er echt "in" kunnen.

Geplaatst: di okt 12, 2004 9:50 pm
door schoapke
is gewoon een electromotor met dat thermo ding als schakelaar in de radiateur. Loop gewoon ff alle bewegende delen na. Kan ook best een lagertje zijn, maar als je dat moet vervangen of de hele Fan, moet toch alles los.

Geplaatst: di okt 12, 2004 11:04 pm
door Bruutmans
Beter een andere fan doen dus.
Heb geprobeerd er wat olie in te druppen,maar dat werd niks,daar moet ze echt ver voor los en daarbij vermoed ik dat als het idd een lagertje is dat ik beter maar een andere haal,want een lagertje gaan vervangen op een fan,dat doe ik wel als ik in de sahara rondrij en echt niet anders kan. :lol:

Geplaatst: wo okt 13, 2004 8:54 am
door brecht
Ik heb een losse fan (een een fan op een goede radiator) liggen in de kast. wordt wel een lomp zwaar ding om op te sturen. waarschijnlijk is Paul dichter bij voor jou en heeft die ook wle wat liggen. kijk maar even.

toch moet het niet zo veel moeite zijn om dat ding los te halen en te smeren dnek ik.

Maike heeft ook een doorschakelknopje op het dashbord. werkt ideaal. In combinatie met een temperatuurmeter geeft dat een soort van controle op je motortemperatuur. Ideaal, wil ik ook.

Geplaatst: wo okt 13, 2004 9:10 am
door W111
Makkelijk te maken. 2 snoertjes naar een schakelaar (evt met ingebouwd lampje) op het dashboard, de andere kant van de snoertjes bevestigen aan de beide draadjes die op de voeler zitten onder in de radiateur.

Geplaatst: wo okt 13, 2004 10:04 am
door schoapke
Je kan het zo mooi maken als je zelf wilt dus. En als je betere koeling wilt. prop je 2 fans onder je kap 8)

Geplaatst: wo okt 13, 2004 11:46 am
door Jan-San
Ik heb ook een leuke oplossing bedacht:
2 Fans natuurlijk, maar die moeten dan wel beide automatisch geschakeld worden.
Daarvoor heb ik een alpine turbo radiateur gekocht, twee fans natuurlijk en ik heb een andere sensor in de radiateur gedraaid.

Deze sensor heeft drie aansluitingen i.p.v. twee, en kan daardoor twee fans aansturen. Verder schakeld ie ook al in bij "vrij" lage temperaturen.

- 1ste bij 88 graden en koelt terug tot 83 graden.
- 2de bij 92 graden en koelt terug tot 87 graden
:roll: (als ik me niet vergis) :roll:

Verder ga ik het zo schakelen dat een fan na het stil leggen van de agregaat nog een paar minuten verder draait. (zoals bij vele airco's)

lachen niet?
:lol:

Geplaatst: wo okt 13, 2004 12:07 pm
door Le Car
Die thermocontacten met 3 aansluitingen zijn bedoeld om de fan de schakelen in toerental.Bij een hoger oplopende temperatuur moet hij op een gegeven moment harder gaan draaien.

Ik snap niet waarom je de fan doorverbind,heeft toch geen nut?
Alles slijt er alleen maar van,motor komt langzamer op temperatuur en blijf altijd te koud.De bedoeling van een thermocontact is de wagen op een bepaalde bedrijfstemperatuur te krijgen en te houden.
Als dit niet lukt is er iets niet goed in of met het koelsysteem

Als je toch de boel doorverbind sloop dan gelijk ook maat de thermostaat er uit :P


Ps schakel nooit je fan via je contact zonder een relais.

Geplaatst: wo okt 13, 2004 12:14 pm
door brecht
R5lecar schreef:Ps schakel nooit je fan via je contact zonder een relais.
waarom niet?

ik heb mijn thermocontact op een constante plus staan. hierdoor koelt ie inderdaad nog ff na als je de motor al uit hebt staan.

Geplaatst: wo okt 13, 2004 4:20 pm
door Willem de Zwijger
Creatief Jan San ! Zelf heb ik botweg twee fans parallel geschakeld, dus allebei aan of allebei uit. En nog steeds geen relais ingebouwd, ligt wel klaar maar komt nog niet aan top van de prio lijst.

Geplaatst: wo okt 13, 2004 5:02 pm
door schoapke
in de tijd dat mijn koelsysteempje werd ontwikkeld, hadden ze er nog geen rekening mee gehouden dat je op een zomerdag wel eens in de file zou komen te staan als je bvb een tunneltje uitkomt en bergje op moet. Dan is het best handig om um dan iets eerder in te schakelen dan de thermo van plan was.