Zwaar lopende en "squikende" radiatorfan.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Zwaar lopende en "squikende" radiatorfan.

Bericht: # 46393Bericht Bruutmans »

Iemand ideetjes of maar een andere halen?

Met starten begint ze met een "squick" waarna ze blijft lopen met een korrel zand ertussen. :(
Ik vermoed het lagertje naar zijn grootje of zo.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 46398Bericht Ron »

850 of 1108 cc?
Astie bij starten gelijk gaat draaien is het een 850, maar dan lijkt het me niet het lager.

Als je een 1108 hebt gaat hij weer niet gelijk draaien, tenzij je de fan op je contact hebt staan.

Of ben ik nou abuis.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 46402Bericht Bruutmans »

Fan is doorgeschakeld ja. :lol:
1108 cc-tje dus.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 46405Bericht schoapke »

nonstop doorverbinden is niet echt de beste oplossing. komt je motortje ni zo snel op temperatuur. Ga in de mijne nog een speciaal doorverbind-schakelaartje maken op het dashbord.
Wat je Fan betreft zou ik zeggen; Loshalen, uit elkaar halen en misschien een druppeltje vet of olie zo hier en daar. Anders ff een steunpunt bellen of ze nog een "nieuwe" hebben liggen.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 46406Bericht Bruutmans »

Dus het kan wel dat losschroeven e er een druppel olie inmikken??

Is het dan een kwestie van loshalen het hele ding en er vervolgens het schoepenwiel afhalen?
Ik heb echt het idee dat het net daar zit in die "bol" aan de achterzijde ervan?!,dus ik moet er echt "in" kunnen.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 46421Bericht schoapke »

is gewoon een electromotor met dat thermo ding als schakelaar in de radiateur. Loop gewoon ff alle bewegende delen na. Kan ook best een lagertje zijn, maar als je dat moet vervangen of de hele Fan, moet toch alles los.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 46431Bericht Bruutmans »

Beter een andere fan doen dus.
Heb geprobeerd er wat olie in te druppen,maar dat werd niks,daar moet ze echt ver voor los en daarbij vermoed ik dat als het idd een lagertje is dat ik beter maar een andere haal,want een lagertje gaan vervangen op een fan,dat doe ik wel als ik in de sahara rondrij en echt niet anders kan. :lol:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 46443Bericht brecht »

Ik heb een losse fan (een een fan op een goede radiator) liggen in de kast. wordt wel een lomp zwaar ding om op te sturen. waarschijnlijk is Paul dichter bij voor jou en heeft die ook wle wat liggen. kijk maar even.

toch moet het niet zo veel moeite zijn om dat ding los te halen en te smeren dnek ik.

Maike heeft ook een doorschakelknopje op het dashbord. werkt ideaal. In combinatie met een temperatuurmeter geeft dat een soort van controle op je motortemperatuur. Ideaal, wil ik ook.
Gebruikersavatar
W111
Berichten: 116
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 2:00 am
Locatie: Weert

Bericht: # 46448Bericht W111 »

Makkelijk te maken. 2 snoertjes naar een schakelaar (evt met ingebouwd lampje) op het dashboard, de andere kant van de snoertjes bevestigen aan de beide draadjes die op de voeler zitten onder in de radiateur.
Toppunt van arrogantie ? ..... Denken dat je op mij lijkt.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 46454Bericht schoapke »

Je kan het zo mooi maken als je zelf wilt dus. En als je betere koeling wilt. prop je 2 fans onder je kap 8)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 46462Bericht Jan-San »

Ik heb ook een leuke oplossing bedacht:
2 Fans natuurlijk, maar die moeten dan wel beide automatisch geschakeld worden.
Daarvoor heb ik een alpine turbo radiateur gekocht, twee fans natuurlijk en ik heb een andere sensor in de radiateur gedraaid.

Deze sensor heeft drie aansluitingen i.p.v. twee, en kan daardoor twee fans aansturen. Verder schakeld ie ook al in bij "vrij" lage temperaturen.

- 1ste bij 88 graden en koelt terug tot 83 graden.
- 2de bij 92 graden en koelt terug tot 87 graden
:roll: (als ik me niet vergis) :roll:

Verder ga ik het zo schakelen dat een fan na het stil leggen van de agregaat nog een paar minuten verder draait. (zoals bij vele airco's)

lachen niet?
:lol:
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 46463Bericht Le Car »

Die thermocontacten met 3 aansluitingen zijn bedoeld om de fan de schakelen in toerental.Bij een hoger oplopende temperatuur moet hij op een gegeven moment harder gaan draaien.

Ik snap niet waarom je de fan doorverbind,heeft toch geen nut?
Alles slijt er alleen maar van,motor komt langzamer op temperatuur en blijf altijd te koud.De bedoeling van een thermocontact is de wagen op een bepaalde bedrijfstemperatuur te krijgen en te houden.
Als dit niet lukt is er iets niet goed in of met het koelsysteem

Als je toch de boel doorverbind sloop dan gelijk ook maat de thermostaat er uit :P


Ps schakel nooit je fan via je contact zonder een relais.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 46464Bericht brecht »

R5lecar schreef:Ps schakel nooit je fan via je contact zonder een relais.
waarom niet?

ik heb mijn thermocontact op een constante plus staan. hierdoor koelt ie inderdaad nog ff na als je de motor al uit hebt staan.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 46489Bericht Willem de Zwijger »

Creatief Jan San ! Zelf heb ik botweg twee fans parallel geschakeld, dus allebei aan of allebei uit. En nog steeds geen relais ingebouwd, ligt wel klaar maar komt nog niet aan top van de prio lijst.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 46491Bericht schoapke »

in de tijd dat mijn koelsysteempje werd ontwikkeld, hadden ze er nog geen rekening mee gehouden dat je op een zomerdag wel eens in de file zou komen te staan als je bvb een tunneltje uitkomt en bergje op moet. Dan is het best handig om um dan iets eerder in te schakelen dan de thermo van plan was.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie