Zwaar lopende en "squikende" radiatorfan.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 46498Bericht Bruutmans »

Sqwiek is weg,ik denk door de druppels olie,maar het schuren is er nog een beetje,na een tijdje lopen word het ook minder inmiddels.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 46522Bericht Le Car »

ALs je wilt dat hij iets eerder aangaat zet je er een 5 graden kouder thermocontact in bij 78 of 82 graden.

De 1100 en zeker 850 cc blokjes zijn thermisch zo overbemeten dat dat pas na uren in de file een probleem zou moeten worden.

Als je auto in een file van en halfuur al te warm wordt is toch echt het koelsysteem niet inorde.

Wat betreft het gebruik van relais.Zovel het thermocontact als je contacten in je stuurslot zijn niet ontworpen voor hoge ampere's (20A)die je fan trekt.Bovendien heb je dan bij je dashbord bijv ook kans op brand, kortsluiting en ingebrande contacten.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 46524Bericht Bruutmans »

Al met al is een doorgeschakelde fan ook niet echt ideaal dus.
Ik wil em dan ook weer origineel zetten,alleen heb ik daar nu wat draadjes hangen maar heb geen idee welke waarop zou moeten?!

Iemand misschien een foto (met pijltjes of zo) waar mij dat duidelijk word??

En welke moet ik vervangen om em aan te laten springen bij een hogere temperatuur? Is dat die contact die in de radiator zelf zit?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 46597Bericht jbeekmann »

Mijn eerste kennismaking met de fan was in Frankrijk. Op vakantie met vriendinnetje met mijn toen net gekochte Blauwtje. In de file bij Breda en hoppa! Het rode lampje kwam ons vergezellen. Gestopt en tussen de vangrails (breed stuk, asfalt, moest nog weg worden) lekker kopje koffie met koeken genuttigd. File opgelost en weer door. In Frankrijk fan eraf en opengepield. De deksel aan de achterkant zit geklemt door omgebogen lipjes staal van de behuizing kan ik me herinneren. Bij mij was het onwaarschijnlijk, maar waar. De permanente magneet was in vele brokjes uiteengevallen... Die kon ik dus helaas niet repareren. (alhoewel dat mocht ik dat wel kunnen veel meer indruk had achtergelaten op mijn toenmalig meisje...)
Twee dagen laten op een (overigens gesloten) 'caisse' een fannetje gevonden. Probleem opgelost.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 46606Bericht Le Car »

Brutes,
Het is idd de gene in de radiator.Hier op staan ,heel klein,2 temperaturen.
Bij 82-86,hier tussen gaat hij dus schakelen.

De echte thermostaat zit in de koelwaterleiding (meestal direct na de pomp) en zorgt voor een snelle opwarming van je koelwater doordat als de wagen koud is maar een klein stukje open te staan.

Hierdoor krijg je dus snel warm koelwater en dat is wel fijn in de winter voor de ontwaseming en de koude.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 46611Bericht jbeekmann »

Wat betreft het gebruik van relais.Zovel het thermocontact als je contacten in je stuurslot zijn niet ontworpen voor hoge ampere's (20A)die je fan trekt.Bovendien heb je dan bij je dashbord bijv ook kans op brand, kortsluiting en ingebrande contacten.
Bij mijn weten zit er geen relais voor die fan hoor...
Je startmotor trekt overigens ook wel 'ietsje' meer stroom dan het fannetje (zou niet best zijn als dat hetzelfde was). Daarvoor zit er een beer van een relais bovenop je startmotor, die ontlast je contactslot. Je fan krijgt stroom van een zekering die contactgeschakeld is, in dat circuit zit verder nergens een relais.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 46649Bericht Bruutmans »

Ik ben echt helemaal in de war want ik heb 2 draden daar???!!!

Ok,de eerste komt uit de ventilator zelf,de andere komt langs de wielkast en gaat ook richting de ventilator,waar die eerste alweer naartoe gaat ben ik vergeten,maar als je een fan doorschakeld heb je toch maar 1 draad? Tenminste je pakt die draden van de thermo uit je radiator en knoopt die aan elkaar?!,das dan 1 draad,maar komen die alle 2 ergens anders vandaan dan?
Ja ik ben echt de weg kwijt hoor. :lol:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 46694Bericht Willem de Zwijger »

Bij mij komen er twee uit de fan, misschien zit bij jouw de massa via iets anders vast ?
Over dat relais: zit er standaard inderdaad niet in, maar werd me door een Wegenwachter aangeraden omdat ik er twee fans op heb. Om doorbrandenvan de thermoschakelaar te voor komen.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 46739Bericht Bruutmans »

Willem de Zwijger schreef:Bij mij komen er twee uit de fan, misschien zit bij jouw de massa via iets anders vast ?
.
Yes yes Willem,bij mij ook.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 46747Bericht Rodeo-6 »

De massa draad zit origineel aan de versnellings bak,
maar eigenlijk maakt het helemaal niet uit waar die zit.
De originele stroom draad komt uit je kabelbundel rechts voor
en hangt ergens onder je accu bak.
Bij contact aan staat er 12 v op, kan je dus met een lampje zoeken,
mist je aarde maakt met het andere draadje :lol: :lol:
Deze draad zet je op dat ronde ding wat in je radiator hangt,
de tweede aansluiting is voor een draad naar je fan.
Van je Fan is 1 van de 2 de massa, welke maakt wel uit,
anders draait je fan n.l. verkeerd om, hij hoort de moterruimte in te blazen.
Verder is het handig om zeker te weten dat dat ronde ding in je radiator het doet,
dus ook de fan inschakelt, anders ploft je koppakking eruit.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 46772Bericht Bruutmans »

Rodeo-Six schreef: De originele stroom draad komt uit je kabelbundel rechts voor
en hangt ergens onder je accu bak.

klopt!! jij bent echt goed man!! :lol:

Verder is het handig om zeker te weten dat dat ronde ding in je radiator het doet,
dus ook de fan inschakelt, anders ploft je koppakking eruit.

Kzou het nie weten!!

Overigens na het weekendje (die mijn "claudiaatje" met glans heeft doorstaan is het zandkorrel aanlopen ook verdwenen?!,of dat nou komt door die kettingzaagolie die ik erop heb gedaan??
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Plaats reactie