Pagina 1 van 3
Geplaatst: di aug 31, 2004 11:27 pm
door ms.dageraad
- rij niet te hard.
-kijk ver voor je uit. als je ophopingen ziet, koppeling in.
-bij stoplichten en bruggen, zodra je ziet dat het stoppen wordt, in de vrijloop zetten en motor uit. wel weer op kontakt anders gaat je stuurslot erop. lekker laten uitrollen.
-als het groen wordt voor je stilstaat, in de 2 zetten, koppeling laten komen en de motor loopt weer. je rijdt zo mee met de rest.
Uiteraard moeten motor en banden enzovoort perfekt zijn.
Geplaatst: wo sep 01, 2004 7:45 am
door jbeekmann
- 0,2 bar boven de door Renault aanbevolen bandenspanning gaan zitten
- snel opschakelen, maar bij belasting (heuvel op, veel bagage/personen) gunstig toerental uitkiezen (maximaal koppel benutten)
Geplaatst: wo sep 01, 2004 8:55 am
door brecht
-kijk ver voor je uit. als je ophopingen ziet, koppeling in.
De ANWB propagandeert tegenwoordig in de fantastische uitvinding "het nieuwe rijden" dat je in zij 4 moet laten uitlopen, dan loopt je motor in een lager toerental dan stationair.
dan uiteraard niet in zijn 4 gaan optrekken!
Geplaatst: wo sep 01, 2004 9:00 am
door jbeekmann
De brandstofbesparing komt niet voort uit het feit dat je motor langzamer draait dan stationair (wat hij overigens ook niet doet), maar dat je gasklep dicht is en dat je geen benz verbruikt omdat je motor door je vaart blijft lopen. Overigens is het effect bij de vier niet zo groot omdat deze geen motormanagement heeft die deze situatie herkent. Een moderne auto 'ziet' deze situatie en zet dan alle brandstoftoevoer stop. (Geloof ik...)
Geplaatst: wo sep 01, 2004 11:34 am
door Goof
Juist, want bij een carb. blijft er altijd stationair benzineverbruik. Bij injectie wordt de brandstoftoevoer gewoon helemaal afgeknepen en dat scheelt.
Geplaatst: wo sep 01, 2004 11:51 am
door brecht
weet ik ook weer hoe dat zit.
Maar de ANWB zegt het echt met mijn woorden!
Geplaatst: wo sep 01, 2004 1:15 pm
door jbeekmann
Hey, dat brengt mij op het idee om injectie op een 1108 te bouwen. Zuiniger en meer vermogen tegelijkertijd!
Wie heeft een idee? Van de Fiat Panda 1000 Fire afslopen? Die liggen er genoeg op de sloop! Alleen dat spruitstuk he... Pas te maken van een Twingo dan? Of heeft die nooit injectie?
Geplaatst: wo sep 01, 2004 1:26 pm
door brecht
Folkert heeft toch LPG-injectie op dat groene monster zitten? of is dat weer wat anders.
Geplaatst: wo sep 01, 2004 1:52 pm
door Moaske
Op 2004-09-01 13:15, schreef jbeekmann:
Hey, dat brengt mij op het idee om injectie op een 1108 te bouwen. Zuiniger en meer vermogen tegelijkertijd!
Kijk ! Nu wordt het leuk

Is er nooit een R5 geweest met injectie op de 1108cc blokkies ? Lijkt me dat dat koppie wel gaat passen dan
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moaske op 2004-09-01 13:53 ]</font>
Geplaatst: wo sep 01, 2004 1:58 pm
door Goof
Het cleon onderblok heeft ook dienst gedaan in de twingo en clio. Het overzetten van de kop met bijbehorende spruitstukken en injectie is dus theoretisch mogelijk. Echter zal dan ook het motormanagement overgezet moeten worden, hetgeen misschien weer de nodige moeilijkheden met zich meebrengt. Je zal dan zowieso een lambda sonde + enkele andere sensors moeten plaatsen en mogelijk ook een catalysator. Daar komt nog bij dat er misschien nog praktische bezwaren komen bovendrijven zoals het aanlopen van een spruitstuk tegen de stuurstang oid. Het makkelijkste is waarschijnlijk gewoon het complete blok overlepelen en kijken wat je tegenkomt.
Geplaatst: wo sep 01, 2004 3:25 pm
door Bruutmans
Op 2004-09-01 13:26, schreef brecht:
Folkert heeft toch LPG-injectie op dat groene monster zitten? of is dat weer wat anders.
Hey daar wil ik meer van horen!!
Volkert meld u zelf!!
Geplaatst: wo sep 01, 2004 4:02 pm
door Goof
Volkert zit in de gevangenis, Folkert daarentegen loopt gewoon rond en heeft idd een sequentieel lpg injectiesysteem op zijn AT blok gebouwd.
Geplaatst: wo sep 01, 2004 4:23 pm
door Bruutmans
Gaat dat dan ook op een standaard blok??
Geplaatst: wo sep 01, 2004 6:42 pm
door Goof
Alles kan, maar Folkert heeft het allemaal zelf gebouwd, inclusief motormanagement. Als ik me niet vergis doet hij zoiets voor zijn werk, dus dat maakt het allemaal een stukje makkelijker. Overigens rijdt die wagen bij mijn weten ook helemaal niet meer op benzine om de simpele reden dat die voorzieningen er helemaal niet meer op zitten.
Geplaatst: wo sep 01, 2004 7:16 pm
door Bruutmans
Das helemaal mooi,dan zal hij wel de benzine tank hebben weggehaald ook en er de gastank voor in de plaats hebben liggen.
Tja en als het een beetje in je vak ligt dan is het al heel wat makkelijker,begrijp me niet verkeerd het zal best een enorme klus zijn geweest,maar ja met enige kennis van zaken dan toch.
Toch wel heftig.
Zou hij door die (lach)gas-injectie dan ook zuiniger rijden??
Stoere sticker achterop met "NOS" en iedereen het nakijken hehehehe.