Pagina 1 van 2
Geplaatst: vr aug 27, 2004 8:29 am
door cyclofrene
gaan we weer, we kunnen inmiddels wel een cursusboek gaan aanleggen over het spuiten van autos.
in ieder geval, ik heb inmiddels 2 bovenbekerspuiten gehald (op aanraden van een kennis van me die bij een autoschadehersteller werkt) een voor de kleur, en een voor de blanke lak.
maar nu zit ik nog ff met een vraagje. welke druk moet ik instellen, ik kan me voorstellen dat als ik de druk te laag heb, dat de verf niet goed verneveld en als de druk te hoog is , dat de verf verstuift. endat er dus niks op je dte spuiten delen terecht komt.
wie kan me een indicatie geven.
Geplaatst: vr aug 27, 2004 8:43 am
door Bruutmans
Heel simpel.
Ieder mens spuit anders en dus met andere druk.Er is geloof ik wel een standaard druk.
Jij moet op een stuk papier even testen wat voor jouw het lekkerste spuit.
Zo regel je meteen je spuit af,hoe hard ze moet blazen,hoe breed,hoe dik,in een rondje,in een streep,hoe nevelend,net wat jij fijn vind om het zaakje dicht te zetten zonder druipers en gordijntjes.
Geplaatst: vr aug 27, 2004 9:05 am
door Ron
Laat me ook weten wat het resultaat is van spuiten zonder condensvanger. Doe je het met een hobbycompressor?
Geplaatst: vr aug 27, 2004 9:17 am
door Rodeo-6
Met 5 bar beginnen en dan verder instellen d.m.v. proefstukjes spuiten.
Geplaatst: vr aug 27, 2004 9:25 am
door Willem de Zwijger
Ik heb het nog nooit met een compressor gedaan, maar de doe-het-zelf zaak waar ik de compressor kocht adviseerde 3.5 bar.
Wat is trouwens de reden van die aparte bovenbeker voor de blanke lak ? Ben je bang dat je de kleurlak beker niet goed schoon krijgt of zo ? Of iets met dat je de blanke lak snel achter de kleurlak aan wilt spuiten en het schoonmaken teveel tijd kost ?
Geplaatst: vr aug 27, 2004 9:48 am
door Bruutmans
Ja 2 bekers is idd voor geen kleurdeeltjes in je blanke te krijgen.
Wij hadden zelfs voor elke kleur een andere beker/pistool.
Er kwam dan ook een slang uit het plafond waar de druk op zat dus vandaar dat ik geen idee heb van welke druk het zou moeten zijn.
Sjonge das al zeker 7 jaar geleden dat ik dat gedaan heb zeg.
Geplaatst: vr aug 27, 2004 10:07 am
door Ron
Heb je al eens gemerkt dat wanneer je met perslucht werkt uit je compressor, dat daar dan water uit komt? Condenswater? Dat gaat in je verf. Niemand gehoord van een condensvanger?
Geplaatst: vr aug 27, 2004 10:43 am
door jbeekmann
Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar. Wat voor een compressor heb je? (inhoud-l/m-max druk). Ik zou adviseren wel een condensvanger te gebruiken. Zeker met dit vochtige weer heb je veel kans dat het je werk beinvloed, en da's zonde...
Geplaatst: vr aug 27, 2004 1:06 pm
door cyclofrene
ehmz, inderdaad een hobby compressor.
in ieder geval,
die twee spuiten om inderdaad niet de kleur in de blanke lak te krijgen. en twee spuiten, niet twee bekers, want als je wilt spuiten met blanke lak, en je gebruikt de zelfde spuit, zit er in de spuit zelf kleurverf. en dat gaat gegarandeerd in de blanke lak terecht komen.
Geplaatst: vr aug 27, 2004 1:29 pm
door brecht
ONZIN!
ga je die spuiten dan ook na 1x gebruiken weggooien? lijkt me wel erg zonde.
gewoon na je kleurtje de beker goed schoonmaken met thinner en vervolgens een half bekertje thinner dor je spuit wegspuiten (ergens in een hoekje, of buiten)dan is ie heus wel schoon.
Geplaatst: vr aug 27, 2004 1:49 pm
door Willem de Zwijger
Dat gevoel had ik ook al een beetje. Ik dacht dat je sowieso die boel goed met thinner moest naspuiten om te verhinderen dat je nauwe gaatjes verstoppen door uithardende lak.
En mijn 'adviseur' had het over het druppelen van wat naaimachineolie in de verfspuit na het schoonspuiten om het mooi schoon te houden, en voor je dan later weer gaat spuiten weer even met thinner de boel schoon te maken.
Geplaatst: vr aug 27, 2004 2:02 pm
door jbeekmann
Je kan de spuit ook heel makkelijk demonteren. Even in een blikje met thinner en klaar. Weet je zeker dat ie schoon is, ook die rare lekhoekjes. Die krijg je met doorspuiten niet schoon (echt niet, kijk maar eens na)
Geplaatst: vr aug 27, 2004 9:47 pm
door Bruutmans
Gebruik em maar vaak genoeg en ik zweer je dat er kleur bij je blanke lak zit ook al leg je em tien dagen in de thinner.
Die pistolen die wij hadden werden ook iedere dag binnenstebuiten gekeerd,maar het is net of het metaal de kleur "opneemt".
Wij gebruikten ook geen standaard thinner maar van die thinner die als je em op je huid kreeg je huid er wit van uitsloeg,goeie rotzooi dus.Maar de kleur bleef "erin" staan.
Wel erbij zeggen dat die spuiten 24 uur rond de klok gebruikt werden en lang niet door iedereen zo schoon gemaakt werden als zou moeten.
Geplaatst: zo aug 29, 2004 8:46 am
door Rodeo-6
Op 2004-08-27 10:07, schreef Ron:
Heb je al eens gemerkt dat wanneer je met perslucht werkt uit je compressor, dat daar dan water uit komt? Condenswater? Dat gaat in je verf. Niemand gehoord van een condensvanger?
Condensvanger wordt wel zeer aanbevolen, ook in je tank zit vocht, vandaar het ventieltje aan de onderkant.
Geplaatst: zo aug 29, 2004 2:01 pm
door Goof
Condensvangertje hoeft niet zoveel te kosten. Heb er zelf iets van 20 euro voor uitgegeven. Bovenbekerspuit kostte me iets van 16 euri.