Pagina 1 van 1
Geplaatst: wo aug 11, 2004 12:53 am
door Le Car
Ik ben al een aantal dagen met Nico bezig zijn remmen te doen.
Steeds blijkt het toch wel zeer lastig de remnippels na 15 jaar los te krijgen.
Ik heb er al een special ringsleuteltje voor met een opening maar dat werkt niet altijd.
Warmstoken hielp iets en wd40 ook maar het ging niet echt makkelijk.
Wie weet een tip??
Geplaatst: wo aug 11, 2004 9:12 am
door an3s
Gelijk goed doen en nieuwe remcilinders monteren?
Geplaatst: wo aug 11, 2004 9:12 am
door jbeekmann
als ze door draaien, probeer vlak voordat je dat ziet/voelt te stoppen. Knip de leiding af en zet er een dopsleuteltje op. Belangrijk is dat het dopje is die niet de hoeken vastpakt, maar de zijden! 12 of 6-kant is alletwee goed. Je kunt ze herkennen aan de 'golvende' binnenzijde (en aan de meestal hoge prijs)

(12-kant)

Geplaatst: wo aug 11, 2004 9:14 am
door jbeekmann
voordat je oude nippels weer monteert, even de staalborstel eroverheen en een likje kopervet. Liefst nieuwe nippels natuurlijk, maar ok die: met kopervet (geen vaseline, geen WD40, geen wonderblabla... kopervet!)
Geplaatst: wo aug 11, 2004 1:52 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb mij door een collega laten vertellen dat je overal kopervet tussendoet, behalve de remnippels, daar zou siliconenvet tussen moeten. Ik ben vergeten waarom, maar ik denk dat remolie (toch al zo'n fijn spul) met kopervet vieze spelletjes doet. Siliconen hebben een goede naam op te houden en houden de boot af met iedereen. Heb ik laatst een tubetje gekocht bij de Praxis, maar nog geen praktijkervaring.
Geplaatst: wo aug 11, 2004 1:58 pm
door Willem de Zwijger
Ja, en losdraaien van vastgeroeste meuk, soms kan het gewoon echt niet en moet de boel kapot.
Ik gebruik het liefst een vlam, als er tenminste niks kan branden, en daarmee verhit je dan de buitendiameter. Dingen die een beetje stevig zijn kun je ook nog laten 'schrikken' door er flink op te meppen, maar ook dat komt bij een remnippel niet direct op. En met een moordenaar vastpakken is ook fijn, maar dan is je remnippel plat.
Geplaatst: do aug 12, 2004 4:07 pm
door jbeekmann
wou je je hele klauw heetstoken? En dan het nippeltje koelen ofzo?
Geplaatst: do aug 12, 2004 5:33 pm
door Willem de Zwijger
Ja, tenzij ik bang zou zijn dat er olie achter zit of rubber in de buurt. Ik zag laatst een spuitbusje met -50 C vloeistof tegen de kauwgum geloof ik, heb ik meteen gekocht omdat je soms wel de binnenkant kunt koelen maar niet de buitenkant verhitten. Heeft me nog nergens echt gered, maar ik krijg een goed gevoel dat het op de plank staat.
Geplaatst: za aug 14, 2004 8:43 pm
door an3s
Freeze spray. Is te koop in elke electronica zaak. Wordt gebruikt om kapotte onderdelen op printplaten te lokaliseren. Gewoon een kwestie van print aansluiten en met die spray bespuiten. Daar waar het ijslaagje het snelst wegdampt worden de ondedelen te heet.
Geplaatst: zo aug 15, 2004 12:21 am
door Le Car
Die freez-spray gaan we dus maar eens kopen.
Wie weet?
Inmiddels eigenlijk alleen redelijke ervaringen met wd40 en warm stoken.
Vaak is het andere probleem dat je er slecht bij kunt en dus geen moer ziet of geen ruimte hebt om een goede slag te maken en kracht te zetten.
Inmiddels is alles nieuw aangeschaft,incl. remdrukverdeler.
Alles was zo oud.... (19 jaar dus),
Vraag maar eens aan Brecht hoeveel een oude leiding met nieuwe remmen kan hebben.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-08-15 00:23 ]</font>
Geplaatst: zo aug 15, 2004 4:56 pm
door Goof
2 trappen op het rempedaal!?!?!?!
Geplaatst: zo aug 15, 2004 6:54 pm
door Le Car
En niets meer dus.
Geplaatst: ma aug 16, 2004 9:09 am
door brecht
Ik weet niet eens meer of het wel twee trappen waren. Jan Geert bediende het rempedaal toen de leiding sprong.
(waarvoor ik hem erg dankbaar ben overigens)