Pagina 1 van 2
Geplaatst: ma aug 09, 2004 12:46 pm
door R4F6GTX Automaat
faire reglage huppeldepup cremailler
Geplaatst: ma aug 09, 2004 1:04 pm
door _pjotr_
stel de huppeldepup af met het "stelijzer"
crémaillère
vrouwelijk zelfstandig naamwoord
heugel
stelhout o, stelijzer o
Huppeldepup weet ik in het Frans niet....
Geplaatst: ma aug 09, 2004 3:08 pm
door -Trelleur-
Direction àcrémaillère = tandheugelbesturing.
Geplaatst: ma aug 09, 2004 5:33 pm
door hobbes
Paul bedankt voor het alvast beginnen van dit topic!! En franse terminologie-kenners bedankt voor het meepuzzelen
Ik heb het nog 'ns proberen te ontcijferen:
"faire reglage ""hauteur"" de cremailler"
Kan dat?? De hoogte van de tandheugel??
Anders zou het ook nog leuteur of heuteur of luteur kunnen zijn. Of misschien was de champigny-garagist een leuteuraar?
Geplaatst: ma aug 09, 2004 5:37 pm
door hobbes
O ja, misschien ff voor de duidelijkheid: het heeft ermee te maken dat onze achterwieltjes scheef staan, kaduuk, paraplu, en onze vier vanaf 80 km/h slingert als een behoorlijk bezopen otter...
Geplaatst: ma aug 09, 2004 5:47 pm
door brecht
Om het anders aan te pakken:
omschrijf het probleem eens in een ander topic. waarschijnlijk komen we er dan ook wel achter, kunnen we het franse geleuter achter ons laten.
ik heb btw nog nergens in de buurt van de achterwielen een tandheugel ontdekt, vind het een raar verhaal tot nu toe
Geplaatst: ma aug 09, 2004 6:23 pm
door zansje
Brecht tu as raison....
T is ons totnogtoe ook nogal onduidelijk wat er aan de hand is, maar hier een poging:
vier heeft nieuwe banden, nieuwe stuurkogels en werk aan n draagarm gehad. Is toen uitgelijnd op 1 wiel na dat de uitlijnfluppo "niet uitgelijnd kreeg".
Wij naar Parijs: slingerdeslinger.
Wij naar Franse garage/uitlijnboer. Die sprak alleen Frans en kon ook ni bijster duidelijk schrijven, maar wees naar onze achterwieltjes (die inderdaad krom leken te staan), en zei dat we alleen bij de Renault dealer terecht konden. Zei ook dat we dan moesten wachten tot september (heel frankrijk heeft vacance) maar dat hebben maar niet gedaan...
naar huis geslingerslingerd.
Et voila.
Ideeën, tips, suggesties quelqu'un, s'il vous plait?
De schroothoop is wat er bij mij opkwam, maar hij ziet er zo zielig uit...
Geplaatst: di aug 10, 2004 9:04 am
door jbeekmann
achterwielophanging bijna afgebroken? Silentblock aan gort?
Geplaatst: di aug 10, 2004 9:11 am
door brecht
als eerste: ik kan hopen dat je de uitlijnflippo niet betaald hebt!
alles op 1 wiel na uitlijnen is volgens mij hetzelde als niet uitlijnen. aan de achterwielen kan volgens mij niet eens wat uitgelijnt worden, dus heeft hij eigenlijk maar 1 wiel gedaan.
als tweede: het wiel wat hij "niet uitgelijnd kreeg" was dat een van de achterwielen, of een van de voorwielen?
als derde: zoals al eerder gezegd, volgens mij valt er weinig uit te lijnen aan de achterwielen dus als die zichtbaar scheef zijn lijkt mij echt dat er iets mis is met de ophanging.
(uiteindelijk zeg ik dus niet veel meer dan Jasper)
of toch wel: naar parijs, was je toen zwaar beladen? en hoe? veel gewicht achterin = minder druk op voorwielen = slechter sturen/slingeren.
Ben met Moby ooit weg geweest met5 grote kerels en wat kratten bier erin. was echt niet op de weg te houden. Bier eerst voorin gezet en later opgedronken deed een stuk rechter rijden. (wel een stuk minder recht lopen in eerste instantie maar dat ging vanzelf over

_________________
rood-wit-blauwe F6 combinatie
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: brecht op 2004-08-10 09:14 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: brecht op 2004-08-10 09:16 ]</font>
Geplaatst: di aug 10, 2004 9:39 am
door Bauke
maareh, achterwielen kun je niet uitlijnen, wel balanceren, maar das weer wat heel anders
Geplaatst: di aug 10, 2004 9:45 am
door R4F6GTX Automaat
Achterwielen zijn WEL uit te lijnen, en wel door de 3 bouten van de bevestiging van dat ding wat ze een driehoek noemen dat geen driehoek is, maar alla, in ieder geval de bevestiging van het silentblok...
Het zijn sleufgaten waar dat mee vast zit dus dáarmee is de stand van het wiel te regelen.

Geplaatst: di aug 10, 2004 10:50 am
door brecht
weer wat geleerd! leuk zo'n forum.
is het in de praktijk ook wel eens nodig dat je de achterwielen uitlijnd?
Geplaatst: di aug 10, 2004 11:33 am
door Doaske
Op 2004-08-09 12:46, schreef R4F6GTX Automaat:
faire reglage huppeldepup cremailler
Ook ik zal mijn bijdrage proberen te leveren.
faire reglage huppeldepup cremailler - Afstelling van de 'tandheugelbesturing'
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee!
Geplaatst: di aug 10, 2004 12:41 pm
door an3s
Op 2004-08-10 10:50, schreef brecht:
weer wat geleerd! leuk zo'n forum.
is het in de praktijk ook wel eens nodig dat je de achterwielen uitlijnd?
Ja hoor, toen ik er een andere as onder gezet had stond de boel in eerste instantie knap scheef.
Geplaatst: di aug 10, 2004 2:39 pm
door hobbes
En dat was door ze te laten uitlijnen weer verholpen?
Dat doen ze zoals ik het begrepen heb door er plaatjes tussen te zetten bij de drie bouten op de foto van Automaat, nietwaar?
Waarom de eerste uitlijnman dat ene wiel (ik geloof rechtsachter) niet precies kon uitlijnen weet ik niet. Toen de wagen zo begon te slingeren dacht ik in eerste instantie aan de voorwielen, de stuurkogels of zoiets dergelijks... Maar volgens de franse uitlijnman lag het duidelijk aan de achterwielen dat de wagen zo slingert.
Waar ben jij dat tandheugel achter dan tegengekomen Brecht?