Pagina 1 van 2
Geplaatst: zo aug 08, 2004 7:31 pm
door Jan-Geert
In mijn f4 zit een 1108cc motor , toch wil ik ietsje meer power (wie niet) ,is de 1108 nog wat te kietelen? zoiets van K&N filter of iets dergelijks , dacht zelf aan ander spruitstuk en carb., later kan er wel eens een 1.4 in maar dit blokje heeft nog maar 124000 ervaring
gr jg
Geplaatst: zo aug 08, 2004 11:17 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Hé JG, weer terug uit de Ardennen?
Jouw vraag: Het meeste rendement heb je als je de tamme nokkenas van de 1100 van de GTL vervangt door een snellere uit een oud type 5 of een 6 TL. Met een 32 mm carburateur kom je dan al snel op 45-47 PK i.p.v. de standaard 34 PK
Geplaatst: ma aug 09, 2004 12:31 am
door ms.dageraad
Klinkt goed! Wat neemt ie dan?
Geplaatst: di aug 24, 2004 8:00 pm
door efsix
Ben net terug uit la France heb 3800 km afgelegd en niet alleen over vlakke wegen die ik in Friesland gewend ben.Heb ook heuveltjes genomen wan 10-12 % en één van 16% toen ik van JG las van meer vermogen dacht ik, dit is ook iets voor mij.Vraag wie heeft een nokken as en een caburateur?
Geplaatst: di aug 24, 2004 9:00 pm
door Goof
Kop van een alpine erop en je bent ook al een heel eind, maar ja, dan zit je weer met die verrekte stuurstang te kijken...
Geplaatst: wo aug 25, 2004 7:33 pm
door Willem de Zwijger
Als je zover bent dat je er een andere nokkenas in wilt zetten zou ik zeggen: laat die hete nokkenas gewoon in het R5 blok zitten, trek je R4 blok eruit en zet het R5 blok in de plaats. Vervang gelijk de afdichtingen op krukas en nokkenas, en je kunt weer jaren mee.
Overigens zou je Franckie eens kunnen vragen, die had een paar jaar geleden een 1100 blok waarvan hij claimde dat het 55 pk leverde, is wel een tijd geleden maar je weet maar nooit.
Geplaatst: zo nov 07, 2004 6:23 pm
door Cas
Zou je met alleen een andere luchtfilter en/of uitlaat een merkbaar vermogen-winst kunnen boeken?
Er zit een 1108 in mijn f6, welke specificaties moet zo'n luchtfilter en/of uitlaat hebben?
Hij doet het prima maar net iets beter is altijd fijn

Geplaatst: zo nov 07, 2004 6:30 pm
door jbeekmann
Zet er een open filter op, een 32 mm en ga aan het expirimenteren met grotere sproeiers. Vooral dit laatste is nodig aangezien je met meer lucht meer benz nodig hebt. Hoeveel weet ik niet, dat zal afhangen van het filter dat je erop schroeft.
Geplaatst: zo nov 07, 2004 6:32 pm
door jbeekmann
je kan tegenwoordig trouwens ook spaghetti-spruitstukken kopen. Ze claimen dat je hiermee een vermogenswinst van 5 pk hebt.
Geplaatst: ma nov 08, 2004 10:05 am
door Renault Classique
En waar zijn die italiaans getinte uitlaatspruitstukken dan precies te koop?
Want een beetje meer 'pepperoni' zou ik toch ook wel graag in de 4tjes willen.
Geplaatst: di nov 09, 2004 5:49 pm
door Alpine-Ad
je kunt ook vragen of de clubwinkel nog 1108-blokjes met de snelle nokkenas heeft liggen; daar hadden ze er een paar jaar geleden een redelijk aantal van. Overigens ben ik niet echt onder de indruk van zo'n blok (ik heb er zelf een in mijn "gewone" auto liggen), hoewel de topsnelheid wel duidelijk makkelijker bereikt wordt en ook hoger ligt dan bij een standaard 1108-blok. Wil je dat er uithalen moet je inderdaad een open luchtfilter monteren, anders knijpt de luchttoevoer hem boven de 3500 toeren zwaar af. Brandstofverbruik overigens met "normaal" rijden tussen 1 op 15 en 1 op 17 (met retronics ontsteking en koperen bougiekabels welteverstaan); op lange afstanden in Frankrijk is 1 op 18-19 ook al genoteerd. Sukses!
Geplaatst: di nov 09, 2004 6:16 pm
door cees en jantine
Geplaatst: di nov 09, 2004 11:16 pm
door Renault Classique
Mooi laswerk! Maar ook erg veel werk. Voor wat meer pit ga ik toch eerst maar eens wat doen met andere nokkenas en carburatie......
Geplaatst: wo nov 10, 2004 1:00 pm
door jbeekmann
die spaghetti heb ik in diverse klassiekerbladen zien staan een aantal maanden geleden bij de nieuwtjes-rubrieken. Komt uit Engeland geloof ik. Kost wel een hoop knaken.
Geplaatst: zo nov 14, 2004 3:56 pm
door Lambo
Heb liggen een tweetraps WEBER carburateur 32DIR100 + in en uit spruitstuk+ luchtfilter.
Afkomstig van een R5 type 1.
Voordat er mensen gaan reageren met, van dat past niet ivm stuurstang.
Deze is zo aangepast dat het zo, zonder problemen in een R4 past.
Heb hem onlangs uit een R4F6 gehaald.
Mail voor info + evt. foto