Pagina 1 van 2

Geplaatst: vr aug 06, 2004 11:58 am
door Diana
Mijn moeder rijd sinds kort rond in een rode GTL uit 1984 en tankt 98 met loodvervanger (rood handsvat)
Zelf tank ik 98 euroloodvrij (met donkergroen handsvat)

Wat is nou beter om te tanken?

Met andere woorden, wat tankt de gemiddelde Renault 4 rijder? :grin:

Geplaatst: vr aug 06, 2004 3:37 pm
door Rodeo-6
98 euroloodvrij (met donkergroen handsvat)
Hangt wel een beetje van het bouwjaar af, van de 4 dus.

Geplaatst: vr aug 06, 2004 3:37 pm
door jbeekmann
Ik zou zeggen: doe even een search op dit forum. Hier zijn al enormlange topics aan gewijd... Om het nu weer allemaal op te schrijven... pfff...

Geplaatst: vr aug 06, 2004 3:39 pm
door Rodeo-6
search ??????

Alle viertjes rijden op 95 behalve de gtl.

Geplaatst: vr aug 06, 2004 4:05 pm
door jbeekmann
Op 2004-08-06 15:39, schreef Rodeo-Six:
search ??????

Alle viertjes rijden op 95 behalve de gtl.
Dat bedoel ik nou. Iedereen heeft nl. een andere mening. Wat jij zegt Rodeo is idd het voorschrift van Renault. Ik rij daarentegen al jaren met m'n GTLletjes op 95...
Ik zeg: doe een search en dan vind je alle meningen en ieders (al dan niet correcte) onderbouwingen hiervoor...

Geplaatst: vr aug 06, 2004 6:06 pm
door Rodeo-6
Het is heel simpel.
De compressie verhouding staat in direct verband met de soort brandstof.
En dus de te tanken brandstof met de compressie verhouding.
Natuurlijk kan je gaan knoeien met je ontsteking en zo, maar waarom.

Heb je b.v. een renault met een verhouding van 1:24 (die bestaan ook), dan kan je er dieselolie in verbranden, slaolie, zonnebloemolie, petroleum, kerosie enz. enz.
Alleen rookt het ene wat meer dan het andere

Geplaatst: ma aug 09, 2004 1:01 pm
door Willem de Zwijger
Ik was ook een tijdje in de '98 in de GTL' stroming, maar ik heb me bekeerd tot de groepering: '95 in de GTL als de ontsteking niet te vroeg staat'. En die loodvervangers in het schap laten staan.

Geplaatst: ma aug 09, 2004 3:31 pm
door brecht
ik doe er altijd LPG in, maar dat kan ik niet iedereen zomaar aanraden :wink:

Geplaatst: ma aug 09, 2004 5:00 pm
door jbeekmann
gas is om op te koken olé olé!!!
:grin:

Geplaatst: ma aug 09, 2004 5:13 pm
door brecht
ik quote even ongegeneerd uit een ander topic:
met een 304, kappie omlaag, mooi meisje ernaast, langs de Franse kusten touren.... oh! Zolang ik geld heb om te tanken en een baguette met Chaume te kopen zie je mij niet terug!
aan voorlaatst genoemde voorwaarde kan een stuk langer voldaan worden met wat LPG achterin!Afbeelding
Afbeelding wie het laatst lacht lacht voorlopig erg goedAfbeelding

Geplaatst: di aug 10, 2004 9:46 am
door Renault Classique
Sinds de aanschaf twee jaar geleden 40.000 kilometer in de GTL gereden. De eerste 20.000 kilometer op euro 95 gereden. Op een gegeven moment vanwege gepingel in de motor 98 loodvrij getankt. Daar liep 'ie lekkerder op. Het gepingel verholpen door afstelling contactpunten/ontsteking. Maar op 98 loodvrij blijft onze GTL wel mooier lopen dan op euro 95. Gewoon proefondervindelijk vaststellen waar jullie met de R4 het prettigst mee onderweg zijn zou ik zeggen.

Geplaatst: do aug 12, 2004 3:34 pm
door Il Duce en de groene 4
Ik rij zelf met een cléon blokje (1000tje) en tank 95 en 98 afhankelijk van m'n portemonnaie. Wel merk ik dat ie op 95 af en toe niet harder wil dan 90 km/h, hij zakt dan tijdens het rijden voor een minuut of 10 in. Met 98 heb ik nooit een probleem,

Geplaatst: do aug 12, 2004 5:25 pm
door Willem de Zwijger
Staatje je ontsteking misschien wat vroeg ?

Geplaatst: do aug 12, 2004 5:35 pm
door an3s
Op 2004-08-09 17:13, schreef brecht:

Afbeelding wie het laatst lacht lacht voorlopig erg goedAfbeelding
Ik zou zelfs meer willen zeggen:

'Wie het laatst lacht, zegt ha ha'

Geplaatst: do aug 12, 2004 6:16 pm
door Bruutmans
Ik d8 dat het was :

Wie het laats lacht heeft de grap niet begrepen.