Pagina 1 van 2

Geplaatst: do jul 29, 2004 11:35 pm
door jbeekmann
Ik weet het, waarschijnlijk ga ik hier niets mee opschieten, maar dan meld ik het gewoon even. Stond gisteren op de terugweg van m'n werk in A'dam stil op het Rijswijkseplein nadat ik een rateltje hoorde. Motor meteen afgezet en Brecht gebeld die mij als een reddende engel samen met een vriend in een 5je weg kwam slepen. Zojuist gekeken onder het kleppendeksel, maar ik zie niets raars. Ook met het ronddraaien van de motor zie/hoor ik niets vreemds. Ik denk nu aan een gebroken zuigerveer. Komt iemand dat bekend voor?

Geplaatst: do jul 29, 2004 11:54 pm
door Bruutmans
Gebroken zuigerveer??
Dan heb je toch een dikke vastloper?!
Dat zou je toch moeten merken.

Geplaatst: do jul 29, 2004 11:54 pm
door R4F6GTX Automaat
Genoeg olie erin?

Geplaatst: do jul 29, 2004 11:57 pm
door Rodeo-6
Een rateltje in een r4 ?????

Dit zijn de leuke vragen.
Is het een snel of langzaam rateltje ?
Is het bij gas loslaten of bij gas geven ?
Hoe hard/langzaam reed je ?
Hoe begon het ?

Wat kan er allemaal gaan ratelen aan en in een R4 moter ????

Van alles dus.

Gebroken zuigerveren geven geen rateltje maar een heel ander geluidje.

En er kan nog veel meer gaan ratelen in of aan een r4.
Vergeten gereedschap bijvoorbeeld :smile: :smile:
Dus wees eens wat gedetaileerder als het kan.

Dit vind wel leuk, niet het rateltje, maar wel dit raadseltje........

Geplaatst: vr jul 30, 2004 12:45 am
door sir lochlander
kleine achterin, die met je ratel uit de gereedschap koffer heeft gehaald en begon te spelen?

Geplaatst: vr jul 30, 2004 12:56 am
door W111
Jasper met een kleine? Nee, dat is ie zelf nog...

Geplaatst: vr jul 30, 2004 9:00 am
door Willem de Zwijger
Als je nu de motor laat lopen, hoor je dan niets meer ? Ik zou hem eens een half uurtje stationair laten draaien, en als je niets hoort een stukje rijden. Als je dan nog niks hoort zit je in de categorie dingen die erg moeilijk te vinden zijn.

Geplaatst: vr jul 30, 2004 9:41 am
door jbeekmann
Het begon bij gas los, tweede stoplicht nadat ik de snelweg afkwam. Reed ong. 60-70km/u
het rateltje is zachtjes te horen bij stationair, harder naarmate er gas gegeven wordt. Klinkt een beetje als een direct ingespoten diesel.
Heb geen kleine, dus die zat ook niet achterin met een ratel. (nouja.. heb wel een kleine, soms... maar daar gaan we nu niet op in... klein ben ik iig niet echt. Pas prima in de vier, maar in de eend van m'n moeder moet ik bukken om door het voorruitje te kunnen kijken.)
Zuigerveren kunnen breken zonder daarbij een vastloper te krijgen, maar ik weet niet hoe dat klinkt. Iemand anders wel?

Geplaatst: vr jul 30, 2004 9:44 am
door jbeekmann
het is netjes regelmatig en de frequentie van de tik loopt netjes op met het toerental. Met een schroevendraaier op het blok tegen m'n oor kon ik het niet lokaliseren, anders dan: het komt uit het blok. Is iig geen dynamo oid.

Geplaatst: vr jul 30, 2004 11:40 am
door Rodeo-6
Komen er ook rookwolken uit je uitlaat, zo ja welke kleur.

ga eerst maar eens je klepspeling controleren en kijk ook of allen op dezelfde hoogte liggen.

Geplaatst: vr jul 30, 2004 6:29 pm
door Jan-Geert
en daarna je kettingspanner controleren

Geplaatst: vr jul 30, 2004 9:37 pm
door Rodeo-6
Inderdaad, maar gaat bijna nooit stuk, 300.000 km en meer.

Geplaatst: zo aug 01, 2004 4:07 pm
door jbeekmann
Klepjes heb ik nog niet aan gedacht. Dat klinkt volgens mij anders en komt niet zo plotseling. Blokje heeft nu ongeveer 150.000 gelopen dacht ik. Altijd zonder bijgeluiden vanuit de distributie (om die reden hebben we m ook in de Trophy4 gezet)

Geplaatst: zo aug 01, 2004 10:43 pm
door Rodeo-6
Kan je het geluidje dan niet eens laten horen ????
Het kan ook een uitgelopen drijfstang lagerschaal zijn. (dit zit aan de onderkant)
komt ook niet vaak voor.

Geplaatst: ma aug 02, 2004 8:54 am
door jbeekmann
Mmmm... moet ik het op een of andere manier opnemen...
Zat te denken: kan het de distrikettingspanner zijn? Hoe zit dat? Kan de veer hiervan (als die er is) breken?