Pagina 1 van 1
Geplaatst: zo jul 04, 2004 9:55 pm
door Helmertje
Hey
Ik heb pas een F6 gekocht, ze loopt heel mooi, buitenkant is wat minder. Maar ik wil er graag in op vakantie. En voor ik op vakantie ga wil ik haar een grote beurt geven en ik heb een aantal vraagjes.
Het is een F6 uit januari 1985
1) Wat voor benzine heeft ze het liefst, want ik heb super 98 met loodvervanger getankt (had ik op het forum ook gelezen) maar ze reageert nu wat pittig op het gas, als ik het (vooral bij lage toeren) loslaat dan valt ze hard terug (in snelheid) en rijden in lage toeren dan schokt de wagen een beetje... (niets motorisch). Het is sinds ik die benzine getankt heb dus denk dat het daaraan ligt... wat doe ik hieraan?
2) Remvloeistof verversen: is 4 jaar geleden gebeurd; dus nu weer? Hoe doe je dit? Kluwer zegt:...Hetzelfde als ontluchten, tot nieuwe vloeistof eruit komt... (? hoe zie je dat dan; kleur is toch hetzelfde?)
3) Versnellingsbakolie verversen, iemand tips? Is dat wel nodig? Kluwer adviseert om de 4 jaar, weet niet wanneer de laatste keer was.
4) Motorolie verversen: Iemand in een vorig forumonderwerp zei dat het handig is een nieuwe koperen ring te monteren; waar kun je die halen?
5) Koelsysteem verversen; tips?
6) Ook nog iets leuks: het draadje van het thermocontact vd cilinderkop zit los. Ik neem aan dat dit voor temperatuur/olie is. Alle controlelampjes branden in neutraal, maakt niet uit of ie los of vast zit? Hoe controleer ik zonder schade te maken of ie werkt?
Ik heb nog wel meer vragen maar die stel ik morgen wel, heb ik foto's voor nodig en die maak ik morgen wel.
Alvast bedankt voor de moeite!!
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Helmertje op 2004-07-04 21:58 ]</font>
Geplaatst: zo jul 04, 2004 10:32 pm
door Rodeo-6
1: Normale benzine dus 95
2: Ja nu weer, alle nippels op de trommels een voor een losdraaien en pompen met het rempedaal.
Vullen, eerst nippels dicht dan een voor een ontluchten.
3: ja verversen.
4: Garage, kwikfit
5: Nee, antivries controleren.
6: Is voor temperatuur, oliecontact zit links naast je olie filter.
Controle kan door je oliesensordraadje los te halen en hem dan op contact te zetten en massa te maken, gaat er maar een lampje branden.
Geplaatst: ma jul 05, 2004 9:42 am
door Willem de Zwijger
Mijn optiek:
1. Dat schokkerige gedoe heeft denk ik met een slecht afgestelde ontsteking te maken. Je kunt 95 proberen, als je geen pingelen hoort is het goed.
2. geen commentaar.
3. Versnellingsbakolie: persoonlijk ben ik er niet echt van overtuigd dat dit nodig is, maar het geeft wel een goed gevoel als je het gedaan hebt.
4. Koperen ring: bij Brezan hebben de dit ook soms.
5. Koelvloeistof: een hooggelegen slangetje loshalen zodat er lucht bij kan en alle vloeistof eruit loopt. Loshalen bij de onderste slang bij de radiator.
Geplaatst: ma jul 05, 2004 11:10 am
door R4F6GTX Automaat
5. Willem, als je de radiatorslang los haalt, loopt niet alle vloeistof eruit. Het blok blijt vol hoor. Dan moet je ook dat nippeltje eruit draaien achterop het blok, naast de distributiedeksel.
Geplaatst: ma jul 05, 2004 1:16 pm
door Willem de Zwijger
Heb ik nog nooit aan gedraaid, kun je daar bij ?
Geplaatst: ma jul 05, 2004 2:17 pm
door R4F6GTX Automaat
Ja, dat kan wel. Een beetje gepriegel, beste met een ratelsleuteltje (11) en dan wel uitkijken dat je het doppie niet naar beneden laat vallen, al zal het er wel aan de onderkant ergens uit komen. Uitkijken met terug zetten, want het is fijne draad, dus niet forceren en scheefdraaien. Mooi als het doppie eruit is, de radiatorslang er weer op, de tuinslang in de radiator stoppen en spoelen maar, tot het schone water uit het gat komt. (kachel op warme stand)
Geplaatst: ma jul 05, 2004 8:54 pm
door Rodeo-6
Goeie tip "spoelen maar"
wel eerst even je thermostaat verwijderen, gaat het nog beter.
Wat ook heel handig is, is om dan ook meteen te ontkalken
Water met drie dopjes w.c. eend.
En er dan een tijdje mee rondrijden of heen en weer mee rijden
Tussen haakjes ook dan de kachel vol open.
Je wilt niet weten wat er dan uit komt.
Geplaatst: ma jul 05, 2004 9:40 pm
door R4F6GTX Automaat
WC eend weet ik niet, maar we gebruiken er voor de ouwe legervoertuigen meestal een of twee tabletjes Sun (vaatwas-spul) voor. Inderdaad als de thermostaat eruit is gaat het beter, want dan stroomt het fijner rond.
Geplaatst: di jul 06, 2004 1:41 am
door Helmertje
Betreffende versnellingsbakolie
Een vriend van me werkt bij een Frod-garage en hij zei dat ze versnellingsbakolieverversingen bijgehouden hadden en dat auto's (sorry Frods) waarbij de versnellingsbakolie regelmatig (dus om 4 jaar) vervangen werd, de bakken minder lang meegingen als niet ververste..... Laat er maar statistiek op los!
Geplaatst: di jul 06, 2004 1:45 am
door Helmertje
Bytheway brandstof voor een F6 inderdaad 95!!
Helaas zit het instructieboekje niet meer bij de auto.....
Ze heeft nu bijna 2 ton gelopen en lekt een beetje olie, zal wel een foto maken en hierop zetten, maar ik ga eerst lekker slapen...
Geplaatst: di jul 06, 2004 12:26 pm
door Willem de Zwijger
Interessant om statistiek te zien over die versnellingsbak olie. Bevestigt mijn vermoeden. Ik denk dat dit de kranten nooit zal halen omdat de garages en olieboeren er belang bij hebben om zoveel mogelijk olie zo vaak mogelijk te verversen onder het motto: de schoorsteen moet zo hard mogelijk roken.
Die olie lekkage: waarschijnlijk krukasafdichting, nokkenasafdichting, aandrijfas afdichtingen. Die kunststoffen worden ongelooflijk bros na jarenlang contact met olie, ook al draaien ze niet eens. Als je het blok er eenmaal uit hebt is het vrij simpel te vervangen, maar een blok eruit is een behoorlijke stap voor een hobbyist (sprak hij uit ervaring).
Ook weer een voordeel: als je het gedaan hebt geeft het een heel fijn gevoel.
Geplaatst: do jul 08, 2004 9:50 am
door W111
Nou, met dat (niet) bak-olie verversen ben ik het niet eens. Olie heeft toch wel te lijden, soms komt er een beetje vocht bij, wat niet mengt met de olie en slijtrestjes van de tandwielen etc. Ik mijn opleidingstijd kregen we te horen de bak (en van echte auto's de achteras, differentieel) te verversren na 60.000 km. De olieën van nu zijn aanmerkelijk beter dus zou ie gemakkelijk naar de 100.000 verlengd kunnen worden, of nooit verversen zoals vele doen. Het is gewoon je eigen keuze.
Geplaatst: do jul 08, 2004 9:53 am
door W111
Op 2004-07-05 14:17, schreef R4F6GTX Automaat:
Ja, dat kan wel. Een beetje gepriegel, beste met een ratelsleuteltje (11) en dan wel uitkijken dat je het doppie niet naar beneden laat vallen, al zal het er wel aan de onderkant ergens uit komen. Uitkijken met terug zetten, want het is fijne draad, dus niet forceren en scheefdraaien. Mooi als het doppie eruit is, de radiatorslang er weer op, de tuinslang in de radiator stoppen en spoelen maar, tot het schone water uit het gat komt. (kachel op warme stand)
Het komt voor dat de kalkafzetting van het water achter dat bovengenoemd doppie een soort afscherming gevormd heeft waardoor er geen water uitkomt. Effe doorprikken met iets, schroefje of boortje of spijker of weet ik veul.