Pagina 1 van 1
Geplaatst: di jun 29, 2004 1:32 pm
door de dooij
Beste mensen
Ik heb nu al een keer een achteras gedemonteerd maar dat was toen zo een gepiel dat ik zeker weet dat er een methode is om het makkelijk te doen kan iemand deze mij omschrijven
Alvast bedankt
Geplaatst: di jun 29, 2004 9:47 pm
door OPA
1-Achteras met touw vastmaken aan boom.
2- keihard gas geven.
Geplaatst: wo jun 30, 2004 3:43 pm
door de dooij
ok dank je wel
ik zou ook graag hebben dat de achteras weer terug onder mijn auto kan komen dus als iemand daar ook slimme ideeen over heeft laat ze dan maar weten
Geplaatst: wo jun 30, 2004 8:50 pm
door OPA
Hoe heb je die achteras gedemonteerd?
Meer details graag.
In één geheel, met beide draagarmen en torsiestaven aan elkaar?
Of heb je die torsie staven er eerst uitgehaald?
Geplaatst: wo jun 30, 2004 10:54 pm
door Goof
Al wel eens ooit geprobeerd die torsies los te krijgen? Nee? Dan probeer het ook maar niet, want dat is toch nagenoeg onmogelijk en zeker als de as nog onder de wagen hangt.
Geplaatst: do jul 01, 2004 2:38 am
door Katja s
De achteras demonteren en weer monteren ?
Ik vraag me af wat je bedoeld, de volledige trein, met torsie en al van de auto af, of dat geheel ook nog eens uit elkaar ?
In het laatste geval zou ik, als ik de torsiestangen zou demonteren, de zaak onder de auto laten zitten, ook bij het monteren, eerst de binnenste gietijzeren bussen tegen je chassis aan. Gebruik op de plek van de schokbrekers een hulpstuk, bijvoorbeeld een op het einde verbogen draadeinde. Daarmee kun je proberen de torsiestangen door de spiebaan heen te schuiven.
Het probleem blijft alle rubbers: demonteer en monteer je het geheel los, dan zit alles in rubber geperst waardoor er een verdraaiing plaatsvindt, en de torsie bijna onmogelijk op hun plaats te krijgen zijn.
Als je eerst de bussen op je auto monteert, de binnenste, niet de driehoekjes aan de buitenkant, dan ontstaat er een probleem:
Bij deze bussen ontstaat altijd roest. Dat komt omdat het giezijzer als het ware het plaatstaal van het chassis opvreet ( electrolyse; bekend in de scheepvaartwereld) Door lassen, platen er op of vervorming zit de bus niet correct meer in de goede stand, en krijg je de torsie er uiteindelijk niet meer frictieloos in.
Zit het wel met veel frictie vast, dan kan het rubber in deze bus kapot gaan, wat leidt tot gebonk, doordat de torsiestang tegen deze bus aan kan komen.
Ik vind het de moeilijkste klus aan een R4
Geplaatst: do jul 01, 2004 2:48 am
door Katja s
Dat hulpstuk verdient nog uitleg:
Dat draadeinde dient er voor (je zet het vast als de schokbreker) zodat je aan de achterkant met twee moeren de trein op hoogte kunt draaien, en wel zo dat hij door zijn eigen gewicht niet doorhangt, en er spanning op de torsiespibaan komt, en door de rubbers, die in tegovergestelde richting werken, maar ook weer spanning op de spiebaan veroorzaken
Door 2 moeren op het draadeind, voor en achter het gat achter waar de schokbreker op vast zit, kun je hem secuur zo neerzetten dat alle spanning verdwenen is. Maar nogmaals:
Die binnenste bus moet recht zitten !
Deze kun je manipuleren door de moeren ietsje los te draaien en een dun spietje er achter te zetten.
Als je klaar bent zou ik bij een watersport zaak 2 kleine zinkanodes kopen en deze vlak achter deze bussen schroeven of klinken.
Het gietijzer vreet dan eerst de zinkanodes op, ipv je balken. En zinkanodes kun je vervangen.
Succes