Pagina 1 van 2
Geplaatst: ma jun 28, 2004 3:37 pm
door Mustangsally
Bij het stoplicht sloeg ineens de motor af nadat deze vrij moeilijk in z'n versnelling ging. De koppeling voelt ook wat raar aan, alsof je hem niet diep genoeg in kan drukken. Istie nou door z'n diafragma heengetrapt of is het druklager naar de knoppen?
De uitkomst zal hetzelfde blijven, de halve auto slopen en een nieuwe koppeling monteren inclusief drukgroep, druklager en toplager.
Geplaatst: ma jun 28, 2004 3:54 pm
door Goof
begin eerst eens met het checken van je koppelingskabel en de afstelling daarvan...
Geplaatst: ma jun 28, 2004 8:24 pm
door Mustangsally
Dat heb ik op het oog even gedaan, en ik vindt inderdaad dat de hevel weinig slag maakt. Ik vindt het alleen wel erg raar dat dit van het ene op het andere moment ontstaat, vandaar dat ik zelf aan het druklager dacht, of door de drukgroep heegetrapt te hebben. Helaas rijdt ik niet zelf met de 4 ( ik heb namelijk aalleen nog een motorrijbewijs ) dus ik heb geen idee of het er qua gevoel 'aan zat te komen'.
Hints of tips wat betreft controle?
Geplaatst: ma jun 28, 2004 9:55 pm
door Ton
koppelingskabel op breken/al bijna gebroken?
Geplaatst: ma jun 28, 2004 10:08 pm
door Mustangsally
Waar ik de kabel kan zien niet in ieder geval, of het moet net achter dat zwarte kapje zitten.
Daar zal ik morgen meteen even naar kijken, ik houdt jullie op de hoogte.
Misschien ergens een standaard breekpunt bekend?
Geplaatst: di jun 29, 2004 7:01 pm
door Goof
Jij kunt de kabel bijna nergens zien, want wat je ziet is het omhulsel dat erom zit. Ik zou maar eens flink aan die kabel gaan rukken. Dus eerst aan een van beide kanten las maken en dan een tang erop en trekken maar. Dikke kans dat je hem zo kapot trekt.
Geplaatst: di jun 29, 2004 9:34 pm
door jbeekmann
Ook kans dat het kunststof hulsje waarmee hij in de steun onderaan bij de hevel zit gebroken is. Dat zie je heel moeilijk, maar het geeft een hoop problemen. Nieuwe kabel is de enige remedie...
Geplaatst: di jun 29, 2004 10:14 pm
door Mustangsally
Op 2004-06-29 21:34, schreef jbeekmann:
Ook kans dat het kunststof hulsje waarmee hij in de steun onderaan bij de hevel zit gebroken is. Dat zie je heel moeilijk, maar het geeft een hoop problemen. Nieuwe kabel is de enige remedie...
Hee, hoort er een kunststof hulsje te zitten tussen de kabel en de hevel, hoe moet ik dit zien, ik heb alleen een zwaar verouderde vraagbaak, waar eigenlijk net niets instaat, vertel, vertel.... tot nu toe niets kunnen vinden, maar Morgen ( woensdag ) ga ik echt zoeken........
Geplaatst: wo jun 30, 2004 12:57 pm
door jbeekmann
Op 2004-06-29 22:14, schreef Mustangsally:
Op 2004-06-29 21:34, schreef jbeekmann:
Ook kans dat het kunststof hulsje waarmee hij in de steun onderaan bij de hevel zit gebroken is. Dat zie je heel moeilijk, maar het geeft een hoop problemen. Nieuwe kabel is de enige remedie...
Hee, hoort er een kunststof hulsje te zitten tussen de kabel en de hevel, hoe moet ik dit zien, ik heb alleen een zwaar verouderde vraagbaak, waar eigenlijk net niets instaat, vertel, vertel.... tot nu toe niets kunnen vinden, maar Morgen ( woensdag ) ga ik echt zoeken........
nee, niet tussen de kabel en de hevel. Tussen de (buiten)kabel en de steun, dus vlak boven de hevel. Als deze is gebroken blijft hij op z'n plaats zitten, dus je ziet het bijna niet, maar hij schuurt wel hard tegen de binnenkabel aan.
Geplaatst: wo jun 30, 2004 2:01 pm
door brecht
sprak hij uit ervaring... ik moet die nieuwe kabel nog steeds aan je betalen Jasper!
Geplaatst: wo jun 30, 2004 5:02 pm
door Mustangsally
Is dat de plastic tule die je hier ziet?
http://www.imga.net/images/renault4/tule.jpg
Kwestie van loshalen aan de hevel, en even kijken?
De kabel geeft niet echt de indruk dat deze gebroken is, dus dit is mijn laatste hoop.
Geplaatst: wo jun 30, 2004 5:14 pm
door p304c
een rafelende kabel is ook al genoeg om een probleem zoals dit te veroorzaken. zo heb ik ooit eens bij de motor een half geknapte gaskabel gehad, die bleef ook hangen in de buitenkabel en aangezien een bmw twee carburateurs heeft met twee gaskabels bleef een van de twee cilinders erg veel toeren maken en de ander wilde gewoon stationair lopen, heel onhandig. het lijkt me dat je koppelingskabel ook zo in de buitenmantel kan vastlopen als er een klein deel van de staaldraden geknapt is.
Geplaatst: wo jun 30, 2004 5:22 pm
door brecht
als dat grijze ding in het midden van de foto een tule heet, dan gaat het daarover ja, was bij mij ooit stuk afgebrokkeld, zat zodoende niet meer goed op zijn plek, met als gevolg dat het hele gebeuren erg zwaar liep.
Geplaatst: wo jun 30, 2004 5:25 pm
door brecht
p.s. mag jij r4 fotootjes op de guzzi site (of in ieder geval de server)zetten?
Geplaatst: za jul 03, 2004 10:47 pm
door Mustangsally
Dat ding heet inderdaad tule, er zal ongetwijfeld nog wel een andere benaming voor zijn, maar dit was de eerste die in me opkwam. Maar hij komt dus vrij intact over.
Ook lijkt de kabel me niet echt gebroken, hij loopt namelijk heel soepel door de buitenmantel heen. Op het pedaal zelf heb ik ook een centimeter of 10 vrije slag...
En of ik Renault piccies op een Guzzisite mag zetten.... het is allebei cult nietwaar? Ennu, ik ben de eigenaar/beheerder van die site, de R4 is de hobby van mijn vriendin, en ik met alleen (nu nog) motorrijbewijs ben een Guzziliefhebber, en dan het liefste alleen verbouwde, vandaar.