Pagina 1 van 1
Geplaatst: za jun 19, 2004 7:24 pm
door maartenbokslag
Een hele vage klacht bij de GTL van 1985:
- als ik hard rem, met de koppeling ingetrapt, slaat de motor na enig aarzelen af. Als ik iets minder hard rem blijft hij nét lopen.
Let wel:
motor loopt perfect, ontsteking en bougies nieuw, ook condensator. Hij doet het ook bij warme motor. Verder geen enkel startprobleem of wat ook.
Wie weet het antwoord? iets in de carburateur?
Geplaatst: za jun 19, 2004 7:47 pm
door Goof
Zo klinkt het wel. Waarschijnlijk krijgt ie dus te weinig benzine op het moment dat je remt. Op dat moment vliegt alle benzine in de vlotterkamer naar voren. Toch maar eens opendraaien dan om te kijken wat er loos is.
Geplaatst: za jun 19, 2004 8:15 pm
door OPA
Heb ook wel eens water in de vlotterkamer gehad met die solex carburateurs.
Of ze zijn te heet als je net van de snelweg afkomt.
gewoon ondingen. Geef mij maar Weber.
Geplaatst: zo jun 20, 2004 8:26 am
door Bruutmans
Bekend probleem hoor,alleen dat ik het had bij een oldtimer brommer.
Niet zozeer met remmen maar met een goeie platte bocht nemen,alleen naar rechts.
Ik kan je zeggen dat als je volle snelheid de bocht neemt en hij slaat af dat je toch wel even de haren inje nek rechtop hebt staan.
Dus stoppen en starten,nog een bochtje nemen en idd bij een zachte bocht sputteren,afgestapt in zijn vrij gezet en brommer kantelen en jawel hoor uit gingi ie.
Naar huis gereden en carburateur eraf.
Helemaal niks te zien??!!
Werd al langzaam gek.
Zoek zoek,alles losgehaald alles inelkaar gezet en 1 nacht lang in en bak met diesel laten staan.
Volgende dag gemonteerd en hupekee lopen zonder problemen,maar wat het nu is geweest geen idee??!!
Ik vermoed een vlotterkamerprobleem,want die oude beestjes hebben nog koperen vlotters,door de nacht diesel denk ik dat alles eens goed schoon is geworden en dat dat eventueel samen met het in en uit elkaar halen toch de truc is geweest.
Geplaatst: vr jun 25, 2004 12:27 am
door Rodeo-6
Wat dachten julie van de vlotterklep hoogte afstellen ?????
Geplaatst: vr jun 25, 2004 12:38 am
door an3s
Ik denk aan kapotte vacuumvervroeger en slecht afgestelde motor
Geplaatst: ma jun 28, 2004 2:23 pm
door Goofy
ik denk idd de afstelling en een beetje vuil.... Ik hadf zelfde euvel, na afstellen en schoonmaken loopt ie keurig, al wil ie soms bij een zeer koude motor nog wel eens de neiging hebben af te slaan!
Geplaatst: ma jun 28, 2004 7:20 pm
door Supersuus
Stationair te laag,even wat opschroeven
Geplaatst: ma jun 28, 2004 10:28 pm
door Katja s
In je caburateur zit een remluchtsproeier.
Als je je carburateur demonteert, je hoeft alleen de bovenkant te demonteren,
dan zie je: 2 koperen pijpjes, of 1 koperen pijpje en een koperen busje in de bovenkant.
Spuit die eens goed door.
Het is dus helaas geen demontabele sproeier.
Gezien het probleem ga ik er vanuit dat je een Zenith carburateur hebt.
Bij een solex zit het namelijk anders.
Geplaatst: ma jun 28, 2004 10:41 pm
door Katja s
Dat van die Diesel is trouwens een goed idee.
Maar het gaatje moet eerst leeg !
Het andere gaatje pijpje (de oude uitvoering heeft helemaal een pijpje er zijn dus drie varianten) is een econostat.
Het effect bij verstopping daarvan is mij onbekend. Waarschijnlijk hoger verbruik.
Het probleem bij een 4 is overigens niet dat de benzine naar voren klokt in de carburateur, maar het gas benzine mengsel, dat slecht is bij gas loslaten, door de in langsrichting geplaatste motor, door het spruitstuk naar voren vliegt, waardoor de voorste cylinder alles krijgt, en de achterste niets.
Ik heb altijd al gezegd dat alles slecht verdeeld is in de wereld.
Oh ja, de keuze tussen Weber en Solex.
Wie van Weber houdt, maar niet van de draaikolk in de benzine tank zou eens moeten kijken naar de afgeleide webertjes in Japanse auto's.
(Tojota, Sushizuki, Wasda, Niksan)
Geplaatst: ma jun 28, 2004 10:48 pm
door OPA
Welke 'Japanse Weber' past ook op een Alpine spruitstuk?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: OPA op 2004-06-28 22:50 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: OPA op 2004-06-28 22:50 ]</font>
Geplaatst: di jun 29, 2004 1:08 pm
door Willem de Zwijger
Op 2004-06-19 19:24, schreef maartenbokslag:
Een hele vage klacht bij de GTL van 1985:
- als ik hard rem, met de koppeling ingetrapt, slaat de motor na enig aarzelen af. Als ik iets minder hard rem blijft hij nét lopen.
Let wel:
motor loopt perfect, ontsteking en bougies nieuw, ook condensator. Hij doet het ook bij warme motor. Verder geen enkel startprobleem of wat ook.
Wie weet het antwoord? iets in de carburateur?
Je zou eens kunnen kijken naar die carterontluchtingsslangetjes die achter de carburateur verstopt zitten. Daar waar het onderste slangetje op het inlaatspruitstuk uitkomt wil het slangetje nog wel eens helemaal gescheurd dan wel bros zijn. Als je het vervangt moet je even opletten: er zit een restrictie dingetje in, die moet je overzetten. Als je geen vervangend slangetje hebt kun je hem ook gewoon afblinden.
Geplaatst: di jun 29, 2004 10:42 pm
door Katja s
Klopt
een Japanse zuinig en pittig webertje past helemaal niet op een 4.
Met een aluminium plaat ter grootte van de carburateur, de draadeinden van het spruitstuk passend maken en voor de carburateur hetzelfde.
Het spruitstuk kan bij de ingang uitgeboord worden. Dit is immers ook gebeurd bij oude types 5 en 4 TL
Geplaatst: di jun 29, 2004 11:50 pm
door Roest en narigheid
Niet alleen de carterontluchtingsslangen kunnen verstopt zitten, zelfs het (koperen?) stangetje aan je spruitstuk waarop je het slangetje schuift, kan soms helemaal verstopt zitten.
Geplaatst: wo jun 30, 2004 7:50 pm
door maartenbokslag
Wow!
Lekker veel reacties!
Ik zal binnekort die carburatuer en aanpalende slangetjes eens heel goed reinigen!
Dank voor alle tips alvast.