geluid
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik was net bij de balanceerclub, blijken beide voorwielen behoorlijk speling te hebben. Dat verklaart dan zowel het trillen als het rare geluid. Dus heb ik weer wat te doen.
Daarnaast blijken die jongens ook met het wiel op de as te kunnen balanceren (hij noemde het 'spinning'), dus dat ga ik daarna maar eens doen.
Daarnaast blijken die jongens ook met het wiel op de as te kunnen balanceren (hij noemde het 'spinning'), dus dat ga ik daarna maar eens doen.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik had me trouwens vergist, dat linkervoorwiellage zit er 1.5 jaar op, alweer iets langer. Nog steeds erg kort.
Ik heb het wel eens eerder gevraagd maar wellicht dat de recentere Forum bezoekers er kaas van gegeten hebben: Wat heb je nodig om de voorwiellagers van een 85 F6 (schijfremmen) zelf te vervangen ?
Ik heb het wel eens eerder gevraagd maar wellicht dat de recentere Forum bezoekers er kaas van gegeten hebben: Wat heb je nodig om de voorwiellagers van een 85 F6 (schijfremmen) zelf te vervangen ?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
OK, ik heb de fusee met daaraan vast de remschijf op de werkbank liggen. Hoe krijg je nu de boel uit elkaar ? Wat ik geprobeerd heb is met een 3 potig poelietrekker en een massieve alu bus met iets kleinere diameter dan de buitenschaal van het binnen lager de fusee van de schijf te scheiden, maar ik krijg er geen beweging in. Ik heb al de vlam erop gezet.
Moet ik een tweepotige poelitrekker nemen ? Die driepotige kun je niet mooi plaatsen, de boel gaat scheef zitten.
Of doe je dit echt met een bankschroef ? Ik kan me er niets bij voorstellen.
Moet ik een tweepotige poelitrekker nemen ? Die driepotige kun je niet mooi plaatsen, de boel gaat scheef zitten.
Of doe je dit echt met een bankschroef ? Ik kan me er niets bij voorstellen.
gewoon de fusee op de bankschroef leggen met de schijf omlaag. Zodanig dat ie niet op de schijf maar op de fusee draagt en de schijf dus vrij hangt (dat wil dus alleen met een grote bankschroef, als je die niet hebt twee blokken hout gebruiken). Ouwe dop 19 in de naaf zetten en ff flink meppen en hij ligt eruit. Vervolgens kan je de lagerschalen met een schroevedraaier en wederom een paar fikse hamertikken eruit meppen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Tanx, zo gaat het inderdaad.
Soortgelijke tips voor in elkaar zetten ?
Mijn buitenlager zag er trouwens verschrikkelijk slecht uit, roest, oud, en heel veel speling. En dat was de de fusee waar ik van dacht dat er nieuwe lagers in gezet waren een jaar gelden of zo. Of ik word een dagje ouder en herinner me het niet goed meer (wat heel erg goed mogelijk is), of mijn garage heeft iets anders gedaan dan ik vroeg.
Soortgelijke tips voor in elkaar zetten ?
Mijn buitenlager zag er trouwens verschrikkelijk slecht uit, roest, oud, en heel veel speling. En dat was de de fusee waar ik van dacht dat er nieuwe lagers in gezet waren een jaar gelden of zo. Of ik word een dagje ouder en herinner me het niet goed meer (wat heel erg goed mogelijk is), of mijn garage heeft iets anders gedaan dan ik vroeg.
Wat dacht je van:
Je garagist voelde even, luisterde even, besloot dat hij er nix aan kon ontdekken en dus jij logischerwijs ook niet. Hij stak een sjekkie op, nam een grote kop koffie en schreef met een grote grijns een lagerset en twee uur werkloon op de factuur.
Ja hoor, dat doen ze WEL......
Je garagist voelde even, luisterde even, besloot dat hij er nix aan kon ontdekken en dus jij logischerwijs ook niet. Hij stak een sjekkie op, nam een grote kop koffie en schreef met een grote grijns een lagerset en twee uur werkloon op de factuur.
Ja hoor, dat doen ze WEL......
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ja, dat schrikbeeld had ik ook voor ogen, dat je niemand meer vertrouwen kan, zelfs je Hindoegarage niet meer, maar gelukkig bleek het aan mijn eigen geheugen te liggen. Ik heb de andere kant ook los gehaald, en daar zat wel spul in waar je van zou vermoeden dat het er 1.5 jaar in zit. Er zat iets speling op dus heb ik het ook maar vervangen.
Geeft wel een kick dat je die dingen er zelf af kunt krijgen na er 5 jaar omheen gedraaid te hebben. Ik ben ontzettend benieuwd of al mijn problemen nu voorbij zijn...
Geeft wel een kick dat je die dingen er zelf af kunt krijgen na er 5 jaar omheen gedraaid te hebben. Ik ben ontzettend benieuwd of al mijn problemen nu voorbij zijn...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nog een dikke vis gevangen: de onderste fusee kogel links was helemaal droog en verroest met een giga speling. Dit soort dingen is blijkbaar met de APK moeilijk te vinden (of ze zoeken er niet naar)en voel je niet als je aan je wat aan je voorwiel trekt om te voelen of er speling in zit. Klopt natuurlijk ook wel omdat dan alle speling eruit gedrukt wordt door het gewicht van de auto.
De onderste fuseekogel aan de andere kant had een kapotte hoes, maar was verder nog wel vet.
Verder heb ik vandaag de stofhoezen op de as vervangen door die universeel dingen die je er van de wielkant op kunt krijgen. Ik begon met een halve colafles, maar uiteindelijk lukte dat voor geen meter en heb ik ze binnenstebuiten eroverheen gewurmd met mijn blote handen. Je voelt je net zo'n gyneacogool, eigenlijk kan het allemaal niet, maar moeder natuur is zeer rekkelijk.
Er zaten van die metalen strips bij, maar ik had nog een veerring voor de ene grote diameter. Die andere grote diameter was giga tobben met die rotstrip. Volgens de Brezan verkoper moet je ze er twee keer omheen doen, maar het was een verloren gevecht. UIteindelijk heb ik een lekker dikke ty-wrap gepakt en eromheen getrokken. Je houdt dan wel een plekje over waar het klemblokje zit, en ik was bang dat ik daar alsnog vet zou kwijtraken. Derhalve heb ik de boel daar met thinner schoongemaakt en daarna van die zwarte kit in een mooi naadje aangebracht tegen het rubber uiteind en op het metaal. Iemand ervaring met ty-wraps op de grote diameter (wielkant) ?
De onderste fuseekogel aan de andere kant had een kapotte hoes, maar was verder nog wel vet.
Verder heb ik vandaag de stofhoezen op de as vervangen door die universeel dingen die je er van de wielkant op kunt krijgen. Ik begon met een halve colafles, maar uiteindelijk lukte dat voor geen meter en heb ik ze binnenstebuiten eroverheen gewurmd met mijn blote handen. Je voelt je net zo'n gyneacogool, eigenlijk kan het allemaal niet, maar moeder natuur is zeer rekkelijk.
Er zaten van die metalen strips bij, maar ik had nog een veerring voor de ene grote diameter. Die andere grote diameter was giga tobben met die rotstrip. Volgens de Brezan verkoper moet je ze er twee keer omheen doen, maar het was een verloren gevecht. UIteindelijk heb ik een lekker dikke ty-wrap gepakt en eromheen getrokken. Je houdt dan wel een plekje over waar het klemblokje zit, en ik was bang dat ik daar alsnog vet zou kwijtraken. Derhalve heb ik de boel daar met thinner schoongemaakt en daarna van die zwarte kit in een mooi naadje aangebracht tegen het rubber uiteind en op het metaal. Iemand ervaring met ty-wraps op de grote diameter (wielkant) ?