Pagina 1 van 3
Geplaatst: zo mei 09, 2004 8:18 pm
door Le Car
Help mij Motor blijft koken......
Sinds de aanschaf blijf ik problemen hebben met de koeling.
Het nieuwste is dat ik schuim in de radiator en expansievat heb.
De vloeistof hieronder is schoon en helder lichtgroen.
Wat is al gedaan:
-Thermocontact radiator vervangen
-Themostaat vervangen (nu 82 graden ipv 88).
-Radiator is nieuw.
-Waterpomp nieuw.
-Dop expansievat vervangen.
-Alle klemmen vervangen.
-Alle slangen nagelopen en evt vervangen.
-Kachel radiator uitgebouwd,was lekvrij.
-Volgens boekje ontlucht
Nu heb ik gister in het koelsysteem een reinigings goedje gegooid ivm mogelijke interne vervuiling.Sindsdien gaat hij niet alleen koken maar komt er ook wit schuim uit.Echt emmers vol met een soort belleblaas.
Komt dit door het schoonmaakmiddel???
Ik sta nu op het punt om de koppakking te vervangen.Dit lijkt mij de nog enige mogelijke boosdoener.
Alleen waar dat schuim opeens vandaan komt?.
Wie weet de gouden tip.?
Michiel
Geplaatst: zo mei 09, 2004 11:06 pm
door ms.dageraad
Een lekke kop kan je makkelijk konstateren. Zet je motor aan. Draai de dop van je expansievat. Geef gas en laat je motor loeien. Als je koelvloeistof met gang je expansievat binnenkomt, dan heb je een lekke kop. Ik heb het al 4 x beleeft. Het was zelfs de eerste reparatie die ik aan een r4 uitvoerde. Sterker nog. Het was de eerste keer dat ik uberhaupt aan een motor knutselde. Ik had zelfs nog nooit aan een brommer geprutst.
Geplaatst: zo mei 09, 2004 11:11 pm
door R4F6GTX Automaat
Wat voor reinigingsmiddel heb je gebruikt? Dreft? Bij oude legervoertuigen die jaaaaaren stil gestaan hebben maken we intern de boel schoon met een tabletje Sun, of hoe heet dat, voor de afwasmachine. Kun je ook nog eens proberen. Thermostaat eruit, koelwater eruit, water plus tabletje erin, lekker warm laten draaien, dan een kachelslang los en daar de tuinslang in en de boel doorspoelen tot het schone water eruit komt. Kachel uiteraard op warm zetten.
Geplaatst: zo mei 09, 2004 11:38 pm
door Le Car
Ik heb gebruikt Liqui-Moly koelsysteem reiniger.
Dit is een helder goedje (250 cc)dat je toevoegt en na een half uur draaien met het koelwater aftapt. 2 x spoelen met water en dan moet het klaar zijn.
Peter,dat testje met het expansievat doe je dat met al warme of koude motor.
Als ik nl stationair de boel laat opwarmen totdat de koelfan aanslaat lijkt alles normaal.ALs ik dan de aan en afvoerslangen van de radiator voel zij deze keihard (druk/lucht?).ALs ik dan het expansievat dop rustig los draai,die tot nu toe op normaal niveau staat,loopt mijn vat in luttele tellen compleet vol en de radiator dus leeg.
Als tijdens het rijden het lampje van de koeling aangaat is meestal ook mijn expansievat vol en mijn radiator leeg.nu dus samen met dat schuim.
Geplaatst: ma mei 10, 2004 12:37 am
door Jan-Geert
je waterpomp is goed?
lijkt op een koppakking...
Geplaatst: ma mei 10, 2004 12:53 am
door Le Car
Waterpomp is nagelnieuw en lekt nergens.
Geplaatst: ma mei 10, 2004 9:43 am
door w110
Moet je ook een echte auto kopen joh!
Geplaatst: ma mei 10, 2004 9:56 am
door R4F6GTX Automaat
Zoals...?
Geplaatst: ma mei 10, 2004 9:59 am
door w110
Een dikke benz ofzo
Geplaatst: ma mei 10, 2004 10:09 am
door Le Car
We zijn weer lekker opweg......
Geplaatst: ma mei 10, 2004 10:39 am
door R4F6GTX Automaat
Een Benz is toch Duits? misschien wel degelijk, maar ...
Geplaatst: ma mei 10, 2004 11:05 am
door w110
Zolang je geen witte hebt...
Geplaatst: ma mei 10, 2004 12:38 pm
door Willem de Zwijger
Naast de koppakking kan het ook nog de voetpakking zijn (theoretisch). Ken je trouwens de procedure kop loshalen ? kop moet eerst horizontaal om 1 bout kunnen draaien, daarna pas omhoog trekken, anders is er een kans op lekkende voetpakking.
Je zou ook nog een kunnen starten met koude motor, dop van expansievat eraf. Als je dan meteen gebubbel ziet weet je vrijwel zeker dat het een pakking is. Die dop van jou houdt blijkbaar de druk erop, dat zou eigenlijk niet moeten.
Geplaatst: ma mei 10, 2004 7:15 pm
door Le Car
Ja ik weet de procedure aangaande het draaien,dit is mijnziens de enige juiste methode.
Er zijn ook boeken waar staat dat je bijv de waterpomp kunt laten zitten.
Dit kan dus alleen maar als je de kop direct omhoog trekt.
Ik ga voor zeker en haal altijd alles eraf,de kop moet je immers ook laten vlakken en dat gaat niet met de pomp erop.
Kopje er vandaag afgehaald en een zeer slechte koppakking gezien.Hij leek wel van karton.Helemaal zacht en week.
Morgen de kop laten vlakken.
Wie weet nog een goed adres hiervoor in regio amsterdam.
Michiel
Geplaatst: ma mei 10, 2004 7:21 pm
door Jan-Geert
vaak hoeft de kop niet eens gevlakt te worden , leg iets vlaks op je kop en kijk of je een miniscuul naadje ziet , zo ja is ie wel krom zo nee , er weer op
