Schuim in radiator.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 36923Bericht Rodeo-6 »

Koppakking geploft
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 37182Bericht Le Car »

Kopje inderdaad geploft.

Ik had ook al bedacht dat het eiglijk alleen in de kop kop zitten.

De koppakking was compleet vergaan.
Hij dichte alleen de oliezijde goed af waardoor in geen water in mij olie kon vinden.

Er zaten behoorlijk diepe putten in de kop thv de koelwatermantel.

Even kop naar revisiebedrijf gebracht en laten vlakken.Niet omdat de kop mogelijk krom was maar vanwege de putten in de kop.

Kop zit er inmiddels weer op.

Vandaag afmonteren en kleppen stellen en weer gaan....
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 37188Bericht Willem de Zwijger »

Is dat een dure grap, dat vlakken ? Ik heb wel eens gehoord dat je het zelf zou kunnen doen met een glasplaat en daarop heel fijn schuurpapier.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 37205Bericht jbeekmann »

zo deed ik dat wel altijd met mijn brommertjes ja...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 37211Bericht Renault Classique »

Cylinderkop vlakken kost mij netto ex-btw 20 euro. Daarvoor kan ik niet met schuurpapier etcetera gaan klooien met dubieus resultaat als gevolg. Netjes machinaal vlakken haalt mooi de ingeslagen putjes weg en de kop is gegarandeerd vlak. Op de R4 koppies zit genoeg vlees om een aardige kromming goed recht te krijgen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 37218Bericht Willem de Zwijger »

Dat brengt mij trouwens op het volgende: heeft dat vlakken nog invloed op de compressie ? Ik heb zelf zitten denken of je niet het omgekeerde zou kunnen doen, een plaat ertussen of zo, om de compressie te verlagen. Daarmee zou ik ook 95 kunnen tanken in de GTL, daar moet echt 98 in want horen en zien vergaat je van het gepingel.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 37259Bericht Le Car »

Zwijger,

In dat verhaal zit wat in.
Bij het vlakken halen ze er maximaal iets van een halve mm af.

Vervolgens moet je officeel tegen het pingelen 0,5 mm dikkere pakking monteren.

Dit is mijnziens echter puur een papieren oplossing. Die halve mm merk je met de moderne brandstoffen echt niet.

Alles vandaag weer in elkaar gezet en gelijk goed lopen gelukkig.
Het was wel laat (01.00) geworden.
Morgen kop natrekken en weer klaar.

Aleen mag ik morgen mijn startmotor van de R5gtt vervangen.
Van het huis dat in/boven de krans zit is een compleet stuk uitgebroken.Dit lag onderin mijn inspectieluikje.

Willem heb jij dit ook niet recent gehad of was het iemand anders?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-05-15 01:24 ]</font>
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 37271Bericht Ron »

Op 2004-05-14 16:06, schreef Willem de Zwijger:
Dat brengt mij trouwens op het volgende: heeft dat vlakken nog invloed op de compressie ? Ik heb zelf zitten denken of je niet het omgekeerde zou kunnen doen, een plaat ertussen of zo, om de compressie te verlagen. Daarmee zou ik ook 95 kunnen tanken in de GTL, daar moet echt 98 in want horen en zien vergaat je van het gepingel.
Ik had na vlakken duidelijk meer pit met m'n 845. Pingelen geen last. Standaard pakking. En zuinig!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 37432Bericht Willem de Zwijger »

1. R5lecar: Nee, ik heb geen ellende met startmotor gehad
2. Ron: de compressie van die 850 is zeker 8 tot 8.5 of zo ? Ik zou graag de compressie van de GTL terugbrengen van 9.5 naar 8.5 of zo. Misschien zet ik mijn F6 motor na vervanging van afdichtingen er wel in.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 37453Bericht jbeekmann »

Ik tank altijd 95 in m'n GTLletje. Nooit pingelen. Wel kracht in de motor.
Overigens wel last gehad met de F4 (met GTLblokje) in Marokko, maar daar betwijfel ik of wat er op de pomp staat ook daadwerkelijk in de tank zit...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
hobbes
Berichten: 112
Lid geworden op: di nov 25, 2003 2:00 am
Locatie: nederlander in Gent

Bericht: # 37521Bericht hobbes »

Dat klinkt bekend :smile:
Vorige zomer nog, ergens bij Tiznit op aandringen van m'n vriendin een monteur opgezocht. "Meneer kunt u eens kijken waarom de motor zo inhoud en stottert bij het optrekken?" "Pas de problème monsieur, c'est le gasoil marocain..." :roll:

BTW wij zijn onlangs ook overgeschakeld op 95 in onze GTL en tot nu toe geen last van pingelen, en die heeft toch wel een compressie van 10 of 10,5 ofzo...
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 37544Bericht cyclofrene »

ehmz, ff d'r was iets terug iemand die zei dat er geen de dop van het expansievat de druk van het systeem af moet halen. dit is echter niet waar.
De R4 Was de eerste auto ter wereld met een gesloten koelsysteem, waarbij het er juist om gaat dat de druk NIET van het systeem wordt gehaald. de motor mag in werkelijkheid ook iets heter worden dan 100 graden celsius juist door dit feit. (want onder verhoogd druk ligt het kookpunt van water ook hoger)
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 37545Bericht cyclofrene »

en een ander verhaal, waneer je de kop van de motor haalt, ALTIJD VLAKKEN! het kost niet zoveel, en het kan een gigantische bak gezeur voorkomen.

en nog iets iedereen die de cilinderkop d'r afhaalt. even een tip : "slijp de kleppen ook gelijk even je bent nu toch al zover.) Eerst met fijne pasta proberen, en kijken of de randen en de zetels mooi matgrijs worden. zo niet, eerst ff met grove pasta slijpen tot de randen matgrijs worden (en de zetel en de klep) en daarna met fijne pasta naslijpen.

als je kleppen slijpt, ALTIJD MET EEN ZUIGNAPJE!!! en dan heenen weer draaiende bewegingen maken
een kwartslag draaien en weer heen en weer enz. net zo lang tot de randen mooi mat grijs zijn.

NOOIT IN DE BOORMACHINE ZETTEN!!! Want dan trek je groeven over de volle ronding van de klep en de zetel met als resultaat dat de klep in bedrijf scheef in de zetel valt en open blijf staan. en lekt (klote compressie)(

voor verdere vragen stuur maar een mailtje




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cyclofrene op 2004-05-19 13:23 ]</font>
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 37596Bericht Willem de Zwijger »

Op 2004-05-19 13:13, schreef cyclofrene:
ehmz, ff d'r was iets terug iemand die zei dat er geen de dop van het expansievat de druk van het systeem af moet halen. dit is echter niet waar.
De R4 Was de eerste auto ter wereld met een gesloten koelsysteem, waarbij het er juist om gaat dat de druk NIET van het systeem wordt gehaald. de motor mag in werkelijkheid ook iets heter worden dan 100 graden celsius juist door dit feit. (want onder verhoogd druk ligt het kookpunt van water ook hoger)

Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat dat plastic vaatje bij een kokende motor de volle druk voor zijn kiezen krijgt ? Er zal toch wel een afblaas op zitten ?
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 37634Bericht Renault Classique »

De dop van het expansievat is inderdaad ook meteen de 'afblaas'. Iedereen die eens met een opgeblazen koppakking op de vluchtstrook heeft gestaan kent het borrelende geluid in het expansievat en de bruine koelvloeistof die overal onder de motorkap en op het binnenscherm zit na te dampen...... Renault schrijft in dergelijke gevallen buiten een nieuwe koppakking en de hele reutemeteut ook een nieuwe dop voor het expansievat voor!
Plaats reactie