Technisch inzicht gevraagd!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Ik heb met 2 viertjes hetzelfde irritante probleem:
- Starten en aanslaan gaat prima.
- Motor loopt vervolgens ook goed.
Na een tijdje, wanneer de motor warm is, begint deze te stotteren. Daar is dan ook met geen enkele choke-stand meer wat aan te doen.
Doorgaans slaat de motor af en valt de auto totaal niet meer aan te krijgen. "Verzopen" lijkt het, want na een half uur stilstaan valt hij dan pas weer te starten.
Zodra hij aan is loopt hij weer prachtig startionair, en in zijn vrij kun je het gas ook helemaal intrapen, hetgeen de motor ook gewoon op toeren jaagt.
Zodra je de koppeling laat opkomen is het minste of geringste tikje aan het gaspedaal genoeg om de motor weer af te laten slaan.
Met heel veel moeite kun je ze opschakelen, maar iets teveel gas leidt onmiddelijk tot afslaan. Je moet dus bijna op het stationaire toerental op tempo zien te komen, en dan heel langzaam op snelheid zien te komen. In het stadsverkeer zijn de auto's op deze manier uiteraard volkomen onbruikbaar.
Verdere kenmerken: een van de 2 heeft nogal last van na-ontstekingen in de uitlaat (enorme knallen) en soms van een pft achtig ontploffingsgeluidje in de carburateur. Lijkt dus een ontstekingsprobleem, maar hoe los je het op?
De andere heeft redelijk veel bellen in de brandstoftoevoer (slechte benzinepomp / viperlock? wat doe je hieraan, behalve vervangen?), en altijd een enorme benzinestank en volgekwijlde carburateurvoet... Komt volgens mij uit die stelschroefjes...
Beide auto's hebben een 850 blok type 800-01, met een zenith carburateur.
Wie o wie weet raad?
- Starten en aanslaan gaat prima.
- Motor loopt vervolgens ook goed.
Na een tijdje, wanneer de motor warm is, begint deze te stotteren. Daar is dan ook met geen enkele choke-stand meer wat aan te doen.
Doorgaans slaat de motor af en valt de auto totaal niet meer aan te krijgen. "Verzopen" lijkt het, want na een half uur stilstaan valt hij dan pas weer te starten.
Zodra hij aan is loopt hij weer prachtig startionair, en in zijn vrij kun je het gas ook helemaal intrapen, hetgeen de motor ook gewoon op toeren jaagt.
Zodra je de koppeling laat opkomen is het minste of geringste tikje aan het gaspedaal genoeg om de motor weer af te laten slaan.
Met heel veel moeite kun je ze opschakelen, maar iets teveel gas leidt onmiddelijk tot afslaan. Je moet dus bijna op het stationaire toerental op tempo zien te komen, en dan heel langzaam op snelheid zien te komen. In het stadsverkeer zijn de auto's op deze manier uiteraard volkomen onbruikbaar.
Verdere kenmerken: een van de 2 heeft nogal last van na-ontstekingen in de uitlaat (enorme knallen) en soms van een pft achtig ontploffingsgeluidje in de carburateur. Lijkt dus een ontstekingsprobleem, maar hoe los je het op?
De andere heeft redelijk veel bellen in de brandstoftoevoer (slechte benzinepomp / viperlock? wat doe je hieraan, behalve vervangen?), en altijd een enorme benzinestank en volgekwijlde carburateurvoet... Komt volgens mij uit die stelschroefjes...
Beide auto's hebben een 850 blok type 800-01, met een zenith carburateur.
Wie o wie weet raad?
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
dat naknallen wat je omschrijft doet meer denken aan een verkeerd ontstekingstijdstip, wat het slecht lopen en optrekken ook kan verklaren, maar die bellen... ik denk dan aan een slang met een gaatje in waardoor ie valse lucht aanzuigt of zo, want als er geen lucht bij kan, dan kunnen er zich ook geen bellen vormen, want de benzinepomp is echt neit zo sterk dat ie vacuumbellen kan trekken denk ik.
wat betreft je ontsteking, kijk ook eens naar de vervroeging, misschien is dat vacuumslangetje poreus of zo. Het naknallen in de uitlaat is overigens niet helemaal omgewoon, want die van mijn moeder doet dat ook wel eens en die loopt stationair juist weer niet zo mooi. Dan klinkt ie als zo'n pruttelende opgevoerde amerikaanse v8. En vervolgens trek je bij groen met het vaartje van een oud dametje weg.
_________________
Renault-4-freak
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-04 20:38 ]</font>
wat betreft je ontsteking, kijk ook eens naar de vervroeging, misschien is dat vacuumslangetje poreus of zo. Het naknallen in de uitlaat is overigens niet helemaal omgewoon, want die van mijn moeder doet dat ook wel eens en die loopt stationair juist weer niet zo mooi. Dan klinkt ie als zo'n pruttelende opgevoerde amerikaanse v8. En vervolgens trek je bij groen met het vaartje van een oud dametje weg.
_________________
Renault-4-freak
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-04 20:38 ]</font>
Nog één: vlotters van vooral Zenith carburateurs kunnen slecht tegen goedkope benzine(merkloze, bedoel ik). De concentratie alcohol(derivaten) is in die troep veel hoger en daar gaan de kunststof vlotters van uitzetten en is je niveau te laag om alle sproeiers te bedienen. Bovendien gaat de vlotter vastzitten in het huis, of raakt lek(overstromende carburateur)
Tot zover weer een gratis automedisch advies van Dr.Quatre(bijnaam, door mijn collega's gebezigd)
Tot zover weer een gratis automedisch advies van Dr.Quatre(bijnaam, door mijn collega's gebezigd)
Kijk, Hans, dat zijn de tips waar je wat aan hebt. Overigens zijn onstekingsproblemen over het algemeen op te lossen met nieuwe contactpuntjes/bougies...
Het verschijnsel vaporlock (insluiten van dampbellen) wordt veroorzaakt door het warm worden van de brandstof in de leiding waardoor het gaat koken, waardoor er dus dampbellen ontstaan (heeft niets met vacuumbellen te maken). De Witte heeft een brandstoffiltertje in de leiding ter hoogte van het kleppendeksel en daarin was altijd wat "lucht" te zien, zonder dat dit op enigerlei wijze problemen gaf!
Verder is een nieuw luchtfiltertje misschien ook wel aan te raden...
Het verschijnsel vaporlock (insluiten van dampbellen) wordt veroorzaakt door het warm worden van de brandstof in de leiding waardoor het gaat koken, waardoor er dus dampbellen ontstaan (heeft niets met vacuumbellen te maken). De Witte heeft een brandstoffiltertje in de leiding ter hoogte van het kleppendeksel en daarin was altijd wat "lucht" te zien, zonder dat dit op enigerlei wijze problemen gaf!
Verder is een nieuw luchtfiltertje misschien ook wel aan te raden...
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
ik mag misschien een eigenwijs kreng zijn
en als je het prettig vind moet je er gewoon in blijven geloven, maar dat benzine verhaal (benzine van de witte pomp geloof ik dus echt niet.....).no way. ik bedoel, de benzine vroeger was slechter dan de benzine nu en de 4tjes zijn vroeger gemaakt, en toen reden ze ook dus eigenlijk kan het helemaal geen benzinekwestie zijn....
en de europese benzine productie is zwaar binnnen bepaalde normen gesteld (in nederland helemaal met het oog op pronkvervuiling sorry, milieuvervuiling) nee dat is volgens mij echt geen argument om het slecht lopen van de motor mee te verklaren.
PS dit is geen aanval, ik ben ook geen expert op het gebied van benzine en dat soort zaken, maar ik ben wel altijd kritisch en probeer mijn gezonde verstand te gebruiken.
en als je het prettig vind moet je er gewoon in blijven geloven, maar dat benzine verhaal (benzine van de witte pomp geloof ik dus echt niet.....).no way. ik bedoel, de benzine vroeger was slechter dan de benzine nu en de 4tjes zijn vroeger gemaakt, en toen reden ze ook dus eigenlijk kan het helemaal geen benzinekwestie zijn....
en de europese benzine productie is zwaar binnnen bepaalde normen gesteld (in nederland helemaal met het oog op pronkvervuiling sorry, milieuvervuiling) nee dat is volgens mij echt geen argument om het slecht lopen van de motor mee te verklaren.
PS dit is geen aanval, ik ben ook geen expert op het gebied van benzine en dat soort zaken, maar ik ben wel altijd kritisch en probeer mijn gezonde verstand te gebruiken.
en dat gezonde boeren verstand heeft volgens mij groot gelijk, want die benzine van de witte pomp wordt ook gewoon bij een grote raffinaderij zoals die van shell gehaald en echt niet ergens in een achterkamertje zelf gestookt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Hee! Allen bedankt! Carburateurvoet is een goede tip, misschien meteen zo'n nieuw pakkinkje ertussen... Bougies zijn ook al lang niet meer vernieuwd. Ga ik ook proberen.
Dan die bellen, kan dat wat met een slechte pomp te maken hebben? Dat heeft alleen 1 van mijn L-letjes. Misschien zuigt 'ie altijd lucht.
Hoe dan ook, ik moet hoognodig een eens een bougiesleutel...
Achterstallig onderhoud kan inderdaad zomaar. Heb na aanschaf ooit een keer olie,condensator, bougies en contactpunten vervangen, en hoewel dat pas 4000 km geleden is, zijn er wel 5 jaar verstreken, waarin de auto niet veel gebruikt is.
Dan die bellen, kan dat wat met een slechte pomp te maken hebben? Dat heeft alleen 1 van mijn L-letjes. Misschien zuigt 'ie altijd lucht.
Hoe dan ook, ik moet hoognodig een eens een bougiesleutel...
Achterstallig onderhoud kan inderdaad zomaar. Heb na aanschaf ooit een keer olie,condensator, bougies en contactpunten vervangen, en hoewel dat pas 4000 km geleden is, zijn er wel 5 jaar verstreken, waarin de auto niet veel gebruikt is.