Technisch inzicht gevraagd!

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 3459Bericht Boerammetje »

Ik heb met 2 viertjes hetzelfde irritante probleem:

- Starten en aanslaan gaat prima.
- Motor loopt vervolgens ook goed.

Na een tijdje, wanneer de motor warm is, begint deze te stotteren. Daar is dan ook met geen enkele choke-stand meer wat aan te doen.

Doorgaans slaat de motor af en valt de auto totaal niet meer aan te krijgen. "Verzopen" lijkt het, want na een half uur stilstaan valt hij dan pas weer te starten.

Zodra hij aan is loopt hij weer prachtig startionair, en in zijn vrij kun je het gas ook helemaal intrapen, hetgeen de motor ook gewoon op toeren jaagt.

Zodra je de koppeling laat opkomen is het minste of geringste tikje aan het gaspedaal genoeg om de motor weer af te laten slaan.

Met heel veel moeite kun je ze opschakelen, maar iets teveel gas leidt onmiddelijk tot afslaan. Je moet dus bijna op het stationaire toerental op tempo zien te komen, en dan heel langzaam op snelheid zien te komen. In het stadsverkeer zijn de auto's op deze manier uiteraard volkomen onbruikbaar.

Verdere kenmerken: een van de 2 heeft nogal last van na-ontstekingen in de uitlaat (enorme knallen) en soms van een pft achtig ontploffingsgeluidje in de carburateur. Lijkt dus een ontstekingsprobleem, maar hoe los je het op?

De andere heeft redelijk veel bellen in de brandstoftoevoer (slechte benzinepomp / viperlock? wat doe je hieraan, behalve vervangen?), en altijd een enorme benzinestank en volgekwijlde carburateurvoet... Komt volgens mij uit die stelschroefjes...

Beide auto's hebben een 850 blok type 800-01, met een zenith carburateur.

Wie o wie weet raad?
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3487Bericht Jan-Geert »

heb je oude benzine erin??
mad
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 05, 2002 2:00 am
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht: # 3491Bericht mad »

Wat voor benzine tank je en waar?
Klinkt n.l als verkeerde troep die je erin hebt. Maar ik ben ook maar een leek en een dame dus niet gek op kijken als t iets anders is. :smile:
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 3493Bericht 4TL »

Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 3494Bericht 4TL »

Klinkt in mijn oren als achterstallig onderhoud in de oren dus;
Volgens mij ben je met een nieuw set contactpuntjes en een nieuwe condensator en een paar nieuwe bougies klaar.
en als we dan toch bezig zijn gelijk ff olie+filter vervangen en de kleppen stellen.
Succes!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3495Bericht Goof »

dat naknallen wat je omschrijft doet meer denken aan een verkeerd ontstekingstijdstip, wat het slecht lopen en optrekken ook kan verklaren, maar die bellen... ik denk dan aan een slang met een gaatje in waardoor ie valse lucht aanzuigt of zo, want als er geen lucht bij kan, dan kunnen er zich ook geen bellen vormen, want de benzinepomp is echt neit zo sterk dat ie vacuumbellen kan trekken denk ik.
wat betreft je ontsteking, kijk ook eens naar de vervroeging, misschien is dat vacuumslangetje poreus of zo. Het naknallen in de uitlaat is overigens niet helemaal omgewoon, want die van mijn moeder doet dat ook wel eens en die loopt stationair juist weer niet zo mooi. Dan klinkt ie als zo'n pruttelende opgevoerde amerikaanse v8. :grin: En vervolgens trek je bij groen met het vaartje van een oud dametje weg. :lol:

_________________
Renault-4-freak

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-04 20:38 ]</font>
parisienne4

Bericht: # 3505Bericht parisienne4 »

Bram, al aan loszittende carburateur gedacht? Ik heb namelijk een half jaar geleden hetzelfde verschijnsel gehad met deze oorzaak. Loslopende carburateurvoetmoeren(wat een woord, hè) ken ik als een "normaal" R4 euvel uit mijn Renault monteurstijd. Bovendien kijk je er snel overheen. Succes!
parisienne4

Bericht: # 3510Bericht parisienne4 »

Nog één: vlotters van vooral Zenith carburateurs kunnen slecht tegen goedkope benzine(merkloze, bedoel ik). De concentratie alcohol(derivaten) is in die troep veel hoger en daar gaan de kunststof vlotters van uitzetten en is je niveau te laag om alle sproeiers te bedienen. Bovendien gaat de vlotter vastzitten in het huis, of raakt lek(overstromende carburateur)
Tot zover weer een gratis automedisch advies van Dr.Quatre(bijnaam, door mijn collega's gebezigd)
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 3511Bericht Folkert »

Kijk, Hans, dat zijn de tips waar je wat aan hebt. Overigens zijn onstekingsproblemen over het algemeen op te lossen met nieuwe contactpuntjes/bougies...
Het verschijnsel vaporlock (insluiten van dampbellen) wordt veroorzaakt door het warm worden van de brandstof in de leiding waardoor het gaat koken, waardoor er dus dampbellen ontstaan (heeft niets met vacuumbellen te maken). De Witte heeft een brandstoffiltertje in de leiding ter hoogte van het kleppendeksel en daarin was altijd wat "lucht" te zien, zonder dat dit op enigerlei wijze problemen gaf!
Verder is een nieuw luchtfiltertje misschien ook wel aan te raden...
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3537Bericht Jan-Geert »

dat kan nooit kwaad nieuwe filtertjes ,trouwens hans wist niet dat je monteur bent geweest... mooie tijden zeker met 16´s e.d.
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 3595Bericht cyclofrene »

ik mag misschien een eigenwijs kreng zijn
en als je het prettig vind moet je er gewoon in blijven geloven, maar dat benzine verhaal (benzine van de witte pomp geloof ik dus echt niet.....).no way. ik bedoel, de benzine vroeger was slechter dan de benzine nu en de 4tjes zijn vroeger gemaakt, en toen reden ze ook dus eigenlijk kan het helemaal geen benzinekwestie zijn....

en de europese benzine productie is zwaar binnnen bepaalde normen gesteld (in nederland helemaal met het oog op pronkvervuiling sorry, milieuvervuiling) nee dat is volgens mij echt geen argument om het slecht lopen van de motor mee te verklaren.

PS dit is geen aanval, ik ben ook geen expert op het gebied van benzine en dat soort zaken, maar ik ben wel altijd kritisch en probeer mijn gezonde verstand te gebruiken.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3608Bericht Goof »

en dat gezonde boeren verstand heeft volgens mij groot gelijk, want die benzine van de witte pomp wordt ook gewoon bij een grote raffinaderij zoals die van shell gehaald en echt niet ergens in een achterkamertje zelf gestookt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 3609Bericht Boerammetje »

Hee! Allen bedankt! Carburateurvoet is een goede tip, misschien meteen zo'n nieuw pakkinkje ertussen... Bougies zijn ook al lang niet meer vernieuwd. Ga ik ook proberen.

Dan die bellen, kan dat wat met een slechte pomp te maken hebben? Dat heeft alleen 1 van mijn L-letjes. Misschien zuigt 'ie altijd lucht.

Hoe dan ook, ik moet hoognodig een eens een bougiesleutel...

Achterstallig onderhoud kan inderdaad zomaar. Heb na aanschaf ooit een keer olie,condensator, bougies en contactpunten vervangen, en hoewel dat pas 4000 km geleden is, zijn er wel 5 jaar verstreken, waarin de auto niet veel gebruikt is.
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3632Bericht Jan-Geert »

bougietjes en kabels doen ook wonderen!
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 3651Bericht Folkert »

Kom op, Bram. Verwen hem/haar eens met wat lekkere nieuwe spulletjes!
Plaats reactie