gister begonnen

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 3411Bericht cyclofrene »

nou ik ben gisteren (dinsdag 2 mrt) dus begonnen, en ik heb hem met zijn voorpootjes in de lucht staan. de naafmoeren heb ik al los, de onderste remklauwbouten los (de bovenste willen nog niet zo graag :smile: ).
de motorkap is eraf, de radiator is eruit(deze was overigens baye slecht). de schutplaat onder de wisselbak gedemonteerd.
wat ik gezien heb is dat de twee balken waaraan de voorwielophanging vast zit wel iets roestig zijn maar nog wel hard.

vandaag wil ik de remklauwen eraf halen (ik heb de bovenste bouten in de olie gezet zodat die er de hele dag en nacht in kan trekken. ik heb eigenlijk alles met schroefdraad in de olie gezet.) en dan gaan de aandrijfasjes uit de bak. mischien lukt het me vandaag om de wisselbak te demonteren. (de koppeling was namelijk rot.

als iemand op dit punt nog goede adviezen heeft voor mij, zie ik ze hier graag verschijnen. (ik denk dat ik hier op het forum trouwens gewoon mijn vorderingen op ga schrijven.)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3415Bericht Goof »

je loopt nu al een maand achter, het is inmiddels april :smile:
Advies: haal je hele aandrijflijn/remgedeelte van je wielophanging eruit, dus inclusief remschijven, dat werkt makkelijker als je die klauwen eraf wil halen en het moet toch omdat je je aandrijfassen eruit wil halen. Kun je meteen mooi je fusees bekijken
_________________
Renault-4-freak

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-03 13:31 ]</font>
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3421Bericht Jan-Geert »

precies , en behandel die balken even goed :smile: je bent nu toch bezig
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 3468Bericht cyclofrene »

gister 4 APRIL!!! :smile: de remschijven,naven en remklauwen verwijderd (de olie deed weer eens wonderen). in iedergeval de stuurkogels en de fuseekogels los gehaald (lopen redelijk strak dus dat zit wel goed, geen speling). wisselbak afgetapt (die olie ziet er niet al te fijn uit maar ja dat is te verwachten na +/- 15 jaar. de aandrijfasjes verwijderd en begonnen met de demontage van de wisselbak.

nu zit ik met het volgende, ik kan de wisselbak er niet af krijgen. ikheb de ophanging tussen voorbalk en bak verwijderd. en daarna de vier bouten waarmee de wisselbak aan het koppelingshuis vast zit eruitgedraaid. (zijn het er wel vier? en moet de bak wel juist daar losgehaald worden?)

en dan heb ik nog een probleem, onder de motor/wisselbak zit tussen het linker en rechter balkje een beugel. die zit vast met 4 moeren vast (ik bedoel vast gaat niet los)
ik denk dat ik maar weer eens met olie aan de gang moet maar wat ik ook zag is dat ik toch wel de hele wielophanging moet demonteren (kan ook geen kwaad, is allemaal weer makkelijker met tectyleren). om deze beugel te verwijderen. maar goed dat wordt het volgende hoofdstuk weer.

wat ik trouwens ook zag toen ik de wisselbakolie aftapte, dat de laatste helft grijs was (dat duid op water in de olie).
iemand enig idee hoe er water in de bak kan komen???

tot het volgende hoofdstuk. :smile:
Matthijs
Berichten: 25
Lid geworden op: ma feb 04, 2002 2:00 am
Locatie: Bunnik

Bericht: # 3473Bericht Matthijs »

Volgens mij zijn er meer dan vier bouten waarmee de bak vastzit. Mischien de bout naast het koppelings hendeltje vergeten?
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3485Bericht Jan-Geert »

bouten vd startmotor ook niet vergeten?? t zijn in ieder geval meer dan 4
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3497Bericht Goof »

je bent hem waarschijnlijk op de verkeerde plek aan het losmaken, je moet dat aluminium tussenstuk ook meenemen omdat je je prixas (schrijf je dat zo?), ik bedoel de as die in je koppeling steekt ook mee moet nemen en dat tussenstuk zit op het motorblok met meer als 6 bouten, dat weet ik zeker.
Oh en dat tussenbalkje, vergeet dat maar, dat krijg je niet los, is mij tenminste nooit gelukt. Bovendien ben je dan je halve wielophanging aan het slopen.

_________________
Renault-4-freak

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-04 20:46 ]</font>
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 3515Bericht Folkert »

Precies! Koppelingshuis mee erafnemen!
parisienne4

Bericht: # 3520Bericht parisienne4 »

Je moet ook de motorsteunen losmaken(niet helemaal!)en de gas- en chokekabel. Dan kun je het geheel heel ver achterover kantelen en kun je(na ondersteuning) de bak eraf halen(wel recht, zodat je prise-as ook recht blijft) en over de dwarsbalk tillen. Voor je zover bent, kun je het beste aan de beide buitenzijden een (bereikbare) bout laten zitten en deze pas op het laatst verwijderen, want het is erg vervelend als de boel zich voortijdig gaat scheiden.
Succes!
Dr.Quatre.
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 3531Bericht Jan-Geert »

daar hoef ik niks meer aan toe te voegen
Gast

Bericht: # 3583Bericht Gast »

ok het is gelukt en ik heb inderdaad ook het kopelingshuis mee moeten nemen. (het deel waar de prise-as in zit).
er is een hoek van de start motor afgebroken (niet gaan huilen parisienne4 ik kon niet anders,echt niet)maar dat is niet zo'n groot probleem.

het tussenbalkje heb ik gewoon laten zitten maar ik heb wel de stuurinrichting moeten verwijderen. (dit is allemaal goed gegaan).

dus ik heb de wisselbak eraf!!! ik dank trouwens dat de buren raar zullen hebben zitten kijken toen ze ineens een extreem luide kreet van blijdschap hoorden :smile:
(YHIIIIIIIIIHAHHHHAAAAAAAAAA!!!!!!!!).

ook bedankjes in jullie richting want jullie zijn toch wel een grote hulp voor me.

nou de volgende stap is dat ik het blokje eruit ga vissen (ik wil hem namelijk helemaal strippen zodat ik goed naar het hele chassis kan kijken.).

en nogmaals OLIE IS HEEL BELANGRIJK!!!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3585Bericht Goof »

aaah, had dat eerder gezegd. Je kunt namelijk veel beter het blok en de bak in een keer uitbouwen. Is veel en veel makkelijker. Voor dat blok heb je toch een takel of iets dergelijks nodig.
Oh en als je toch rigoreus te werk wil gaan, dan kijk maar eens naar mijn projectje, dan weet je wat je te wachten staat.

http://www.renault-4-freaks.freeservers.com
_________________
Renault-4-freak

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-04-05 13:34 ]</font>
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 3614Bericht cyclofrene »

OLEEE daar ben ik weer, ik heb zojuist het motorblok eruit getild, (ZONDER TAKEL!!)
ik heb trouwens het in en uitlaatspruitstuk, cilinderkop en kleppedeksel toch laten zitten :smile: en mijn rug maakt het goed.

ja ik kan wel eerst weer een takel gaan kopen maar ja dan ben ik ook weer een dag verder... en by de way, dan zal ik dat ding in de boom moeten hangen ofzo want ik sta gewoon bij mij thuis in het bos te
"keyen(STEENKOLEN-ENGELS)".

maar het blokje is eruit. nou ga ik alles wat er aan de auto vast zit losschroeven en netjes opruimen totdat ik het koetswerk kan deleten :smile:

ik denk dat ik zo'n beetje volgende week wel ga beginnen met het losschroeven van het koetswerk.

en zit me nu ff samen met mijn vriendin kapot te lachen om alle
bijdehand/t(whatever)e (wat een toestand)..
opmerkingen die hier op dit nederige forum worden gepost.(dat van dat gepost is niet mijn idee, ik had ook liever geplaatst gezegd)maar goed de wegen van mijn vriendin zijn ondoorgrondelijk...... :smile: :smile: :smile: :smile:
trouwens de hartelijke groeten van haar.
waarschijnlijk zijn we er het eerstvolgende renault 4 weekeinde wel bij...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3616Bericht Goof »

Men, als je echt zo sterk bent, dan pak je een r4 aan de achterkant zeker ook zo van de grond. Lekker makkelijk als je je krik kwijt bent.
Trouwens dat je rug het nou nog goed maakt dat geloof ik wel (hoe oud ben je?) maar over tig jaren, dan vind ie het niet meer zo leuk als je vaker van deze geintjes uithaalt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 3624Bericht cyclofrene »

nou ja dat ben ik met je eens, maar ik heb op dit moment geen takel, maar die komt er wel als ik die gummiboot weer in elkaar zet.

ik heb trouwens een vraagje Goof, dat koetswerk, is dat eigenlijk zwaar?
en nog een vraag, hoe heb jij je motorbloje zo mooi glimmend gekregen, dat moet ik ook
:smile:

ik heb ff op je internetsite gekeken, maar jij hebt het super voor elkaar. een complete werkplaats (by de way je moeder maakt mooie beelden :smile: )

maar goed. ik heb de voorste spatschermpjes ook verwijderd, en morgen ga ik weer verder met de binnenschermen te demonteren en het koetswerk los te draaien.
Plaats reactie