Pagina 1 van 3
Geplaatst: vr mar 05, 2004 5:16 pm
door sir lochlander
Kan iemand mij zeggen of volgend 4tje dat ik vond op het eerste zicht nog rijwaardig kan gemaakt worden?
http://users.pandora.be/de-fille/R4/
verhuist naar:
http://dotremont1.dyndns.org:3489/restauratie/
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sir lochlander op 2004-03-24 00:28 ]</font>
Geplaatst: vr mar 05, 2004 6:45 pm
door Willem de Zwijger
Kan wel, al denk ik dat het vrij duur wordt als je wilt laten doen vanwege de uren die erin gestoken moeten worden, en uren zijn duur. Dit is een opknapper waar vrij veel aan moet gebeuren op de carosserie, nieuwe spatborden en zo. De balken valt zo weinig van te zeggen; je mag verwachten dat daar ook nog wel een addertje onder het gras zit gezien de staat van de auto.
Ik zou er zelf aan beginnen als aan de volgende voorwaarden voldaan kan worden:
- schuur beschikbaar waar hij een half jaartje kan staan, en waar wat ruimte om de auto is zodat je kunt sleutelen
- lasapparaat beschikbaar, plus verder gereedschap
- 200 - 500 Euro cash beschikbaar om onderdelen / materiaal te kopen
- enige handigheid beschikbaar, al doende kun je leren
Verder heb je dit Forum achter hand voor tips, trucs en adviezen, dus je hoeft je nooit alleen te voelen.
Succes.
Geplaatst: vr mar 05, 2004 6:54 pm
door sir lochlander
Dit is al een bevredigend antwoord

.
Het karretje staat bij mijn grootmoeder in de garage. Zoals je op de foto's kunt zien staat hij net boven een put. De auto mag er blijven staan zolang ik wil als er maar aan gewerkt wordt anders moet hij naar het autokerkhof. Ik heb een nonkel die kan lassen en zelf wil ik ook wel de handen uit de mouwen steken 500 euro is denk ik wel haalbaar zij het niet op korte termijn maar aangezien aan de auto wel wat werk is en ik niet denk dat hij zal klaar zijn na een half jaar zal dat geld er ook wel stilletjes komen.

Geplaatst: vr mar 05, 2004 7:43 pm
door Goof
Begin eerst een met een grote platte schroevendraaier de hele bodem af te prikken op rotte en dunne plekken. Je hebt een hele hoop foto's genomen, maar die zijn eigenlijk niet relevant. Een spatbord is binnen no time vervangen en bovendien niet echt belangrijk voor de technische staat. Hetzelfde geldt voor ruitenrubbers. Je hebt een paar foto's genomen van het chassis aan de achterkant en ik zie zo al dat het niet de eerst keer zal zijn dat er gelast is aan die wagen. De kriksteunpunten zien er wel nog origineel uit en vrij hard, maar dat kan schijn zijn, want dat roest van binnenuit.
Trek er binnen ook eens alle matten uit en bekijk van daaruit de staat van de bodem. Probeer ook met een zaklamp in de kokers te kijken om een idee te krijgen.
Nogmaals, roest aan het plaatwerk is enkel uiterlijk vertoon, het chassis is waar het om draait.
Geplaatst: za mar 06, 2004 12:44 am
door sir lochlander
Ok, Morgen zal ik eens gaan kijken of ik in de put onder de auto kan, dan zal ik verder foto's van de onderkant nemen. Ik had vandaag niet veel tijd en heb me dus enkel gebukt om enkele fotos langs de achterkant te nemen. Ik zal morgen ook de vloerbekleding in de rest van de auto losmaken en er foto's van nemen, De bekleding in de koffer was er simpelweg af te nemen dus dat was snel gedaan. Als ik de koffer bekijk krijg ik al schrik voor de rest van de auto moet ik zeggen

.
Geplaatst: za mar 06, 2004 11:31 am
door an3s
En haal die modder weg uit de scharnierpunten van je achterwielophanging. Controleer vervolgens of die scharnieren nog goed zijn, met name de bussen waar die armen in draaien. En kijk goed naar de chassisbalken, daar waar die scharnieren erop gebout zitten. Die ophanging is met afstand het zwakste punt van de R4 en zeker als je daar nattigheid en viezigheid laat zitten rot de hele boel zo weg.
Geplaatst: za mar 06, 2004 11:37 am
door an3s
Eigenlijk zou ik willen adviseren: Vraag je af of je een bijzondere band met dit exemplaar hebt. Zo ja, dan is ie waarschijnlijk met veel pijn en moeite wel te restaureren. Zo nee, regel dan gewoon een betere en sloop deze voor de onderdelen.
Geplaatst: za mar 06, 2004 2:48 pm
door berrievanmier
Ik sluit me bij an3s aan. Heb ondertussen 3
R4's gerestaureerd en denk dat je voor een paar 100 euro een betere basis kunt kopen om te restaureren.
Geplaatst: za mar 06, 2004 6:22 pm
door sir lochlander
Ik heb niet echt een heel speciale band met deze auto maar ik vind m wel leuk. Daar ik nog geen ervaring heb met restaureren is dit misschien een goed oefenobject om het te leren?
Geplaatst: zo mar 07, 2004 1:27 am
door sir lochlander
Ik ben vandaag nog wat fotos gaan maken van de onderkant, heb de zetels verwijderd en de voorste mat er uit gehaald. Onder de mat zit een zwarte laag die er niet zo makkelijk af komt. Aan de passagierskant zit een mooi rond gat onder de mat (Is dit normaal of niet?). Aan het gat is wel roest en daar komt de zwarte laag er makkelijk af (waarschijnlijk door de roest).
Wat denken jullie er van? Moet ik die zwarte laag weghalen en hoe doe ik dat het best of laat ik dat gewoon zitten? Aan de onderkant heb ik hier en daar een roestplek op de bodem gevonden. Enfin kijk zelf maar eens voor zover het op de foto's goed zichtbaar is.
http://users.pandora.be/de-fille/R4/meer/
verhuist naar:
http://dotremont1.dyndns.org:3489/restauratie/
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sir lochlander op 2004-03-07 00:28 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sir lochlander op 2004-03-07 00:38 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sir lochlander op 2004-03-24 00:30 ]</font>
Geplaatst: zo mar 07, 2004 10:18 am
door Willem de Zwijger
Je bent absoluut bevoorrecht met een garage met zelfs een put !!! Zullen we ruilen, krijg je van mij een oprit ?
Ik heb wel heel wat slechtere bodems en voorbalken en wielkasten gezien, en dat ronde gat in de bodem hoort daar niet maar is heel makkelijk dicht te lassen omdat je er van boven bijkunt.
Kun je ook foto's maken van de achterbalken, en wel in het bijzonder de plek waar de torsiestangen op de achterbalken uitkomen, en de plek waar de achterschokdempers op de achterbalk uitkomen ? Soms zijn de achterbalken daar gezwollen en dat betekent dat je het tot expert geschopt hebt als je dat gerepareerd hebt gekregen.
En wat foto's van de bodem achter op de hoeken ? Daar komen de krachten van de achterwielophanging terecht, als dat slecht is moet je ook diep gaan om het weer goed te krijgen.
En van de zijkanten van de bodem daar waar hij grenst aan de voorwielkasten, dus achter het carosserie deel tussen het voorspatbord en de deur ? Dat is bijna altijd slecht, en je kunt er niet goed bij. Maar je moet aan de rechterkant toch een nieuw carosseriedeel plaatsen, en dan heb je alle ruimte.
Geplaatst: zo mar 07, 2004 10:30 am
door R4F6GTX Automaat
Dat ronde gat in de bodem, ben je er zeker van dat dit niet hoort? Ik kom het vaker tegen, zelfs met een rubber erin, heel symetrisch, aan beide kanten. Sommige R4's hebben het wel, anderen niet. Ik zal er es op letten bij een volgend project.
Geplaatst: zo mar 07, 2004 10:40 am
door cees en jantine
die plek op foto 693 zijn volgens mij de voorbalken die aan het roesten zijn hoor. was bij mij ook. heb het in ieder geval wel gelast.
voor de rest ziet de bodem er nog wel goed uit(op foto dan tenminste).
ff flink ontroesten allemaal en dan nog eens kijken wat er onder vandaan komt.
succes!
cees
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cees en jantine op 2004-03-07 09:42 ]</font>
Geplaatst: zo mar 07, 2004 10:42 am
door R4F6GTX Automaat
Nee, ik bedoel een gat, midden op het stuk vloer, zo ongeveer bij het koppelingspedaal waar je met de hak staat als je'm in trapt.
Geplaatst: zo mar 07, 2004 10:43 am
door cees en jantine
zag een paar foto´s verder, was nog niet helemaal klaar
