Pagina 1 van 1
Geplaatst: ma feb 16, 2004 10:26 am
door Bauke
Het viel me gisteren weer eens op (we zaten met vier man in de F6) dat de balans vaak echt ver te zoeken is. Als je dan 110 rijd en een vrachtwagen inhaalt, van baan verwisselt, o.i.d. blijft ie nog lang dansen en is maar moeilijk controleerbaar. Het lijkt me dat dit een bekend probleem is. Is er iemand die hier wat aan gedaan heeft? hoe? en kan ik er wat aan doen? Ik heb achter al nieuwe schokbrekers, zat verder aan "verlagen" te denken. Heeft de stabilisatorstang hier nog mee te maken?
Geplaatst: ma feb 16, 2004 12:33 pm
door brecht
klink te logisch, maar denk er ook nu pas aan: heb je de goede schokbrekers?
Vering en demping is bij de 4 achter nml precies andersom dan bij de meeste andere auto's. Jasper had voor de trophy 4 ook Japanse schokbrekers gekregen die precies voor de 4 gemaakt zouden zijn, maar toch echt verkeerd om dempten en veerden.
(rare jongens, die japanners)
_________________
't is me wat!
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: brecht op 2004-02-16 11:33 ]</font>
Geplaatst: ma feb 16, 2004 1:42 pm
door Le Car
schokdempers veren toch niet?????
Geplaatst: ma feb 16, 2004 2:09 pm
door brecht
een schokbreker bestaat heel simpel gezegd uit een veer om de klap op te vangen en een demper (zuiger in olie) om te zorgen dat je niet weer net zo hard word terug gelanceerd.
Je kan je voorstellen hoe je rijgedrag veranderd als je die op z'n kop monteerd.
Geplaatst: ma feb 16, 2004 4:10 pm
door Bauke
leuk idee, maar ik kan ze echt niet op zijn kop monteren. en om nu gelijk nieuwe te gaan kopen...
_________________
onderschriften zijn stom!
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2004-02-16 15:10 ]</font>
Geplaatst: ma feb 16, 2004 4:16 pm
door jbeekmann
zeker weten dat die dingen ook veren! (probeer je voorschokdemper maar eens in te drukken...)
Geplaatst: ma feb 16, 2004 5:15 pm
door Le Car
Achter heeft een 4 toch gewoon torsie veren.
Ipv blad of spiraal veren.
DE schokdempers achter dempen dus alleen de "uitgaande slag" van de torsie veer uit.
Ik kan het helemaal mis hebben maar een dempen kan gewoonweg geen verende werking hebben in mij ogen.
Hooguit een veer om de teruggaande zuiger sneller te laten zijn.
Geplaatst: ma feb 16, 2004 5:40 pm
door brecht
leuk idee, maar ik kan ze echt niet op zijn kop monteren. en om nu gelijk nieuwe te gaan kopen...
Ik zeg ook niet dat je nieuwe moet gaan kopen of om moet draaien (daarmee zou ik suggereren dat jij ze verkeerd om gemonteerd hebt, wat nogal dom zou zijn aangezien ik daar bij was...), ik zeg alleen dat het daaraan zou kunnen liggen.
Geplaatst: ma feb 16, 2004 5:52 pm
door brecht
Ik kan het helemaal mis hebben maar een dempen kan gewoonweg geen verende werking hebben in mij ogen.
De demper veert ook niet. Ik kan het ook helemaal mis hebben hoor, maar een schokbreker is een combinatie van een veer en een demper, de veer veert en de demper dempt.
Geplaatst: ma feb 16, 2004 6:53 pm
door Bauke
Een veer veert en een demper dempt t'is bijna poëzie

Hoe zit het met het "verlagen" bdw? Dat schijnt simpel te zijn, en te doen zonder nieuw materiaal aan te schaffen, maar is dit ook effectief?
Geplaatst: ma feb 16, 2004 8:43 pm
door Le Car
Goed,er zitten dus eigelijk alleen dempers op een 4 ipv schokbrekers = veer + schotels+ demper
Geplaatst: ma feb 16, 2004 9:08 pm
door Goof
Nope!
Bij de meeste moderne auto's werkt het idd met het "veerpoot" principe, waarbij de schokdempers zich midden in de spiraalveren bevinden en dit geheel een gedeelte van de ophanging vormt. Bij de r4 werd er gewerkt met torsieveren. Logischerwijs kunnen die niet geïntegreerd worden met de schokdempers. Deze zijn dan ook apart gemonteerd. Bij een moderne auto kunnen veren en schokdempers in de meeste gevallen overigens wel apart vervangen worden.
Geplaatst: ma feb 16, 2004 11:23 pm
door an3s
Wat brecht bedoeld is dat er in de demper een veer zit die ervoor zorgt dat de demper het liefst helemaal uit staat. Voor de vering van de auto heeft dit hoegenaamd geen verschil. Daar is die veer niet sterk genoeg voor.