Pagina 1 van 3

Geplaatst: ma feb 09, 2004 9:25 pm
door luigi
Als ik van z'n drie naar mijn vier schakel loopt het vermogen terug. Ik moet of het gas harder in trappen, of gas terug nemen.

Mijn apk-man zegt dat de koppelingsplaten bijna door zijn, en dat ik het risico loop dat ik 'erdoor heen trap'. Klopt dat? En is het repareren echt onbetaalbaar?

Geplaatst: ma feb 09, 2004 9:58 pm
door Le Car
Wat is duur?

Aan onderdelen is het best te overzien.

Een koppelingskit kost +/- 140 euro.
Dat is drukgroep/druklager/koppelingsplaat.

Minimaal moet je het druklager en de plaat vervangen,dat zal dan +/- 100 euro kosten.

Reken daarnaast op 1 a 1,5 dag werk.
ALs je het zelf doet.Het is wel goed te doen het kost alleen redelijk wat tijd.
En je moet een goed plekkie hebben om te klussen.

Door de garage laten doen is wel kostbaar,ze zijn er toch ook denk ik min 4 a 6 uur mee bezig.
Michiel

_________________
Momenteel in de collectie:R5GTT(1985),R5LeCar(1984),R17TL(1973,R17decouvrable(1974)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-02-09 22:30 ]</font>

Geplaatst: ma feb 09, 2004 10:00 pm
door an3s
Onzin, meer gas geven zou in het geval van versleten koppeling juist meer slip en dus minder snelheid moeten leiden. Bovendien heb je van een slippende koppeling vooral last in lagere versnellingen wanneer er veel meer koppel op de koppeling komt.

Waarschijnlijk staat je ontsteking niet goed of is je vervroeger kapot of is je mengsel te arm of loopt je motor op 3 ipv 4 cilinders. kortom: Je motor levert te weinig vermogen.

En het vervangen van je koppeling is idd vrij prijzig als je het door de garage laat doen. Maar het is minder lastig dan je denkt om het zelf te doen. Wel moet je in dat geval er de tijd voor nemen en een plekje hebben waar je dat kunt doen.

Geplaatst: ma feb 09, 2004 10:02 pm
door an3s
Dit is een duidelijk gevalletje van: Je garagist weet het niet en wil het niet uitzoeken en komt dus maar met de duurst mogelijke diagnose en dito advies om het er maar bij te laten. Heeft ie je al een leuk tweedehands japannertje aangeboden? Of komt dat nog?

Geplaatst: ma feb 09, 2004 11:38 pm
door Le Car
Dit zou echt wel aan de koppelingsplaat kunnen liggen.
Stijgt het toerental en gaat de wagen niet merkbaar veel harder vooruit met overschakelen?

Ook kun je de "afslaan" test doen.
(Ook al eerder besproken in een ander topic)

voet op de rem,auto in zijn 1 zetten,koppeling redelijk snel laten opkomen.

Slaat de auto nu direct af of wil de motor doordraaien.?

Als hij afslaat zijn de platen nog wel goed.

Kijk ook evt even naar de vrije slag van de koppeling,deze moet iets van 3 a4 mm zijn.

Geplaatst: di feb 10, 2004 12:19 am
door luigi
Op 2004-02-09 21:00, schreef an3s:
Onzin, meer gas geven zou in het geval van versleten koppeling juist meer slip en dus minder snelheid moeten leiden.
Het is niet zozeer slip. Het is meer dat het vermogen wegvalt als ik van 3 naar 4 ga, ik weet het niet precies te omschrijven. Ik had het tot nu toe ook niet echt als een probleem ervaren. Het APK-rapport zegt trouwens wel "koppeling slipt"...
Bovendien heb je van een slippende koppeling vooral last in lagere versnellingen wanneer er veel meer koppel op de koppeling komt.
klopt, heb ik geen last van.
Waarschijnlijk staat je ontsteking niet goed of is je vervroeger kapot of is je mengsel te arm of loopt je motor op 3 ipv 4 cilinders. kortom: Je motor levert te weinig vermogen.
een arm mengsel: wat doe ik daaraan? (ik ben een beginneling :wink:
En het vervangen van je koppeling is idd vrij prijzig als je het door de garage laat doen. Maar het is minder lastig dan je denkt om het zelf te doen. Wel moet je in dat geval er de tijd voor nemen en een plekje hebben waar je dat kunt doen.
kan een beginneling het?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: luigi op 2004-02-10 08:14 ]</font>

Geplaatst: di feb 10, 2004 1:02 am
door R4F6GTX Automaat
Op 2004-02-09 23:19, schreef luigi:

kan een beginneling het?
Tuurlijk, al ligt het er een beetje aan hoe fanatiek je bent. Maar kijk eerst die andere mogelijkheden eens na.

Geplaatst: di feb 10, 2004 12:15 pm
door an3s
Op 2004-02-09 23:19, schreef luigi:
Het is niet zozeer slip. Het is meer dat het vermogen wegvalt als ik van 3 naar 4 ga, ik weet het niet precies te omschrijven. Ik had het tot nu toe ook niet echt als een probleem ervaren. Het APK-rapport zegt trouwens wel "koppeling slipt"...
Als je motor te weinig vermogen levert merk je dat bij gewoon rijgedrag vooral in de hoogste versnelling: De motor is dan bij lage toerentallen niet in staat de auto met dezelfde snelheid tegen de rijwind in te duwen, vandaar dat ik denk dat je het daar moet zoeken. Slippende koppeling is vooral vervelend bij optrekken.

En het boeit helemaal niet wat een garagist op een keuringsrapport schrijft als de auto wordt afgekeurd.
kan een beginneling het?
Mits je over voldoende geduld, een goede gereedschapsset en een eerst-goed-kijken-dan pas-wrikken mentaliteit beschikt wel. Maar ik zou eerst ff zeker willen weten dat het de koppeling is. Probeer eens weg te rijden zonder gas terwijl de handrem er nog opstaat. Als je de koppeling op kunt laten komen zonder dat de motor afslaat is je koppeling versleten. Als je motor afslaat is er nix aan de hand.

Geplaatst: wo feb 11, 2004 9:55 pm
door luigi
Thx man, ik ga het meteen proberen. je hoort het antwoord nog...

Geplaatst: do feb 12, 2004 3:35 pm
door luigi
Bij deze mijn verslag:

als ik de koppeling op laat komen (snel, in 1 sec) dan slaat hij meteen af.
Niet echt met een schok, maar wel snel.
ik heb het met koude en warme motor geprobeerd, maakt niks uit.

ik kan de koppeling wel vrij hoog op laten komen, maar over een bepaald punt slaat hij af.

wat betreft het rijgedrag:
nu ik erop let kan ik er (bijna) niks aan merken.
als ik gemiddeld versnel en bij de aangegeven punten schakel merk ik niks bij schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Als ik van 3 naar 4 schakel blijft hij twee seconden hangen op de 80 en versnelt dan ong. in hetzelfde tempo weer door.
als ik heel hard versnel en bij de aangegeven punten schakel, merk ik van 1 naar 2 en van 2 naar 3 weer niks, van 3 naar 4 maakt de motor wat meer lawaai, maar ik kan niet zeggen of dat aan het schakelen ligt, of omdat ik aan het eind van mijn vermogen kom (het is een TL, 880 cc meen ik, dus zoveel heeft ie niet).
Als ik bij 70 km/u naar zijn vier schakel merk ik helemaal niks.

wat is jullie conclusie?

Oh ja, nog iets. Ik heb de auto in november gekocht en door een garage na laten kijken. Die hebben niks gemerkt. Dat is 2,5 maand geleden... zegt dat wat?

Geplaatst: do feb 12, 2004 6:08 pm
door an3s
Op 2004-02-12 14:35, schreef luigi:

ik kan de koppeling wel vrij hoog op laten komen, maar over een bepaald punt slaat hij af.
Mooi daar is dus nix mis mee.

wat betreft het rijgedrag:
nu ik erop let kan ik er (bijna) niks aan merken.
als ik gemiddeld versnel en bij de aangegeven punten schakel merk ik niks bij schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Als ik van 3 naar 4 schakel blijft hij twee seconden hangen op de 80 en versnelt dan ong. in hetzelfde tempo weer door.
als ik heel hard versnel en bij de aangegeven punten schakel, merk ik van 1 naar 2 en van 2 naar 3 weer niks, van 3 naar 4 maakt de motor wat meer lawaai, maar ik kan niet zeggen of dat aan het schakelen ligt, of omdat ik aan het eind van mijn vermogen kom (het is een TL, 880 cc meen ik, dus zoveel heeft ie niet).
Als ik bij 70 km/u naar zijn vier schakel merk ik helemaal niks.

wat is jullie conclusie?
Euuhhh,...... Dat ik niet helemaal snap wat nou het probleem is?
Oh ja, nog iets. Ik heb de auto in november gekocht en door een garage na laten kijken. Die hebben niks gemerkt. Dat is 2,5 maand geleden... zegt dat wat?
Misschien dat er nix mis is? Je hebt gewoon een auto met een klein motortje en dat is gezien de nou niet bepaalde geweldige aerodynamiek van de 4 een beetje kut bij harde tegenwind.

Geplaatst: do feb 12, 2004 6:10 pm
door an3s
TIP: Bouw een grotere motor in. Leuk klusje...

Afbeelding

Geplaatst: vr feb 13, 2004 10:01 am
door Willem de Zwijger
Misschien dat het mindere vermogen opviel omdat je gewend was aan een GTL waarin een 1100 motor zit ?

Geplaatst: vr feb 13, 2004 12:45 pm
door luigi
Het mindere vermogen was mij opgevallen omdat ik inderdaad daarvoor in een GTL heb gereden.

Ik concludeer bij deze: er is niets aan de hand.

Geplaatst: vr feb 13, 2004 12:54 pm
door luigi
eh willem,

jij hebt niet toevallig zin in een lasklus, hè? De achterbalken moeten voor de APK ook gelast worden...
en jou laswerk ziet er indrukwekkend uit getuige je website.

En de garage vraagt 600 euro, wat best veel is...