Pagina 1 van 1
Geplaatst: do mar 28, 2002 12:52 pm
door Leuverink
mijn ventilator van de gtl slaat niet aan. Hierdoor wordt hij behoorlijk warm na een stuk rijden. Kan het simpelweg gewoon liggen aan de contactpunten van de vent. Beetje roestig. Of ligt het misschien ergens anders aan.
Geplaatst: do mar 28, 2002 1:59 pm
door Leuverink
Ik heb nog eens gekeken zonet naar de ventilator, maar hij doet het echt niet. Hij slaat niet aan, en de koelvloeistof vliegt er ook doorheen.
Kan het ook aan de waterpopm ofzo liggen, of moet ik denken aan koppaking of zoiets akeligs?
Ik kom er ff niet meer uit.
Geplaatst: do mar 28, 2002 4:01 pm
door Goof
koelvloeistof vliegt door de ventilator?!?!?!? Als dat zo is dan heb je een lekke radiateur. Als je ventilator het niet doet kan dat een paar oorzaken hebben en slecht contact is er daar 1 van. Het kan namelijk ook zijn dat de ventilator zelf kapot is of dat het thermocontact in je radiateur kapot is. Probeer eerst een met een paar meetdraden of startkabels of iets dergelijks rechtstreeks stroom van de accu op de ventilator te zetten (multistekkertje loshalen) Als ie dan loopt dan weet je in ieder geval dat je ventilator goed is. Kijk vervolgens alle loshaalbare kontacten na en maak deze waar nodig schoon en behandel met contactspray. Als ie het dan nog niet doet, dan is je thermocontact kapot, dat is dat ronde ding met 2 pinnetjes aan waar je draadjes op zitten, die in de radiateur geschroefd zit.
_________________
Renault-4-freak
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2002-03-28 15:02 ]</font>
Geplaatst: vr mar 29, 2002 12:31 am
door Ron
Klopt. En als de koelvloeistof NIET door de ventilator giert en je hebt geen lekkage bij pakkingen en slangen of waardanook, dan heb je grote kans op een lekke koppakking ja. Komt er water uit je uitlaat, ook als hij warm is? Komt er wittige rook of damp uit je uitlaat? Borrelt het in het expansievat? Het kan eventueel nog erger : een gebarsten kop. In dat geval ben je blij als het toch gewoon de koppakking is. Kijk ook even naar je olie. Als dat meer koelvloeistof dan olie is dan weet je waar het gebleven is... Je kunt dit evenwel niet compenseren door olie in het expansievat te gieten, maar misschien ben je in voor experimenten.
Geplaatst: vr mar 29, 2002 1:12 am
door parisienne4
ff serieus, jullie maken R4 liefhebbers aan het schrikken. Natuurlijk kunnen al die dingen waar zijn, maar als er niets van bovenstaande nachtmerries te merken is, geen paniek! In de meeste gevallen van koelvloeistof"verlies" en niet werkende ventilatoren is het gewoon een kwestie van zorgvuldig ontluchten van het koelsysteem, ECHT WAAR!!!!!
Geplaatst: vr mar 29, 2002 1:34 am
door marco
Effe een vraagje: ik heb mijn ventilator nog nooit zien/horen draaien. Wanneer zou dat moeten gebeuren? Ik heb nooit problemen met een te warme motor of zo.
Geplaatst: vr mar 29, 2002 1:38 am
door parisienne4
Laat hem bij dit mooie weer maar eens een kwartier (stilstaand) draaien met de kachel uit, dan komt hij wel. Slaat pas laat aan, dat klopt, omdat het een gesloten koelsysteem is.
Geplaatst: vr mar 29, 2002 1:53 am
door Leuverink
klopt. Ik heb inderdaad alles even nagekeken, ventilator werkt prima en ik heb even de thermostaat voor allee zekerheid vervangen. Dus das wel in orde. Maar ik denk dat mn probleem toch wat verder zit. Inderdaad komen er minder mooie witte rookpluimen uit de glimmende uitlaat. En de olie in de motor kun je bijna drinken.
Dus ik ben bang voor een lekke koppakking...(laten we evven niet direct van het ergste uitgaan)..dit is al narigheid genoeg.
Dus daar gaan mn vrije dagen. Iemand nog tips.
Geplaatst: vr mar 29, 2002 10:54 am
door Leuverink
tips voor dit probleem, reparatie.
bedankt.
Geplaatst: vr mar 29, 2002 11:26 pm
door Goof
probleem van een snel verhitte motor kan trouwens ook ontstaan door dichtgeslibte koelslangen, nekend probleem bij de r4, maar dat merk je dan eerst omdat je kachel dan geen warmte geeft, die slangen zijn namelijk veel dunner en dus eerder verstopt
Geplaatst: zo apr 17, 2005 9:08 pm
door Hugo
marco schreef:Effe een vraagje: ik heb mijn ventilator nog nooit zien/horen draaien. Wanneer zou dat moeten gebeuren? Ik heb nooit problemen met een te warme motor of zo.
Ik heb de ventilator wel eens voelen draaien!!
Op de Rijnbrug bij Nijmegen, in de file naast een vrachtwagen. Je kunt begrijpen wat mijn eerste gedachte was!!..
De volgende dag het zelfde, maar nu naast een Mini!!
Bleek een deel van de buitenring van de ventilator weg te zijn.
Wat kan een auto schuden als de ventilator uit balans is!!
Op precies dezelfde plaats aan de anderekant evenveel materiaal weggehaald. Wat een rust!
Geplaatst: zo apr 17, 2005 9:52 pm
door Bruutmans
Hugo schreef:
Ik heb de ventilator wel eens voelen draaien!!!
Ben maar blij dat je je fikken nog hebt dan!!!