Pagina 1 van 1
Geplaatst: di feb 03, 2004 10:16 am
door Willem de Zwijger
Ik heb al sinds jaar en dag last van trillingen in het stuur bij snelheden boven de 105 km/u, en de laatste paar dagen al bij 80 km/u, kortom, actie gewenst.
Het komt zeker niet uit de motor(ophanging), want het trilt net zo hard als ik de koppeling intrap en gas terug neem.
Ik dacht aan het volgende: de koeienogen en de bussen van de wieldraagarmen vervangen. In de Haynes staat dat de bussen alleen door een garage te vervangen zijn, klopt dat of is dat ouwelullenpraat ?
En vervolgens blijkt dat voor het demonteren van de onderste draagarm natuurlijk de torsiestang los moet, en dat hier speciaal gereedschap en een vorstelijk moment van 260 Nm voor nodig is. Klopt dit ? Ik heb het nooit gedaan, maar ik dacht dat de torsieveer van spanning af zou moeten kunnen door de onderste wieldraagarm gewoon helemaal vrij te laten hangen ?
Tips & trics ?
Geplaatst: di feb 03, 2004 10:22 am
door R4F6GTX Automaat
Kijk eerst eens naar de balans van je banden. Hoe trilt het stuur, van R naar L of meer van boven naar onder? (drilbooreffect) Van R-L zijn de voorwielen uit balans, anders de achterwielen. Als dat allemaal goed is zou je verder kunnen gaan kijken naar koeienogen, maar dat is niet echt zo aan snelheid gebonden als je beschrijft; dat klappert gewoon altijd op de gekste momenten.
Geplaatst: di feb 03, 2004 10:40 am
door an3s
Zelf monteren van de bussen in de bovendraagarmen gaat prima, als je daar aan toe bent wil ik nog wel eens mailen hoe je dat doet.
En bij de onderdraagarmen hoeven ze voorzover ik weet vrijwel nooit vervangen
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2004-02-03 09:41 ]</font>
Geplaatst: di feb 03, 2004 2:36 pm
door Willem de Zwijger
Hmmm, ja verstandige tips. Ik ben gelijk in de lunchpauze naar de bandenboer/uitlijner gegaan. Onderweg viel me op: het stuur wil puur links rechts draaien, dus de voorwielen. Bij de bandenboer gevoeld: ietsiepietsie speling, maar volgens de monteur geen enkele reden om de bussen te gaan vervangen. Volgens hem zijn mijn banden naar binnen uitgebold, dat krijg je met elcheapo spul na 15000 km. En er was wat scheefheid te zien tussen binnenkant en buitenkant slijtage, oftewel de uitlijning is niet helemaal jedat.
Ik hoop dattie gelijk heeft, overmorgen krijgt het autootje 3 nieuwe Goodriches (1 zit er net een maand op) en een uitlijnbeurt. En owee als het dan niet over is...
Geplaatst: di feb 03, 2004 2:52 pm
door Ivo 4
Onze r4 trilde ook bij ongeveer 100 km. Er zat speling in het rechter voorwiel.
Kon ik ook voelen als de 4 stilstond, het wiel trok ik zo bijna twee centimeter naar mij toe (horizontaal). Het was de stuurkogel.
Vervangen en trilling opgelost.
Geplaatst: di feb 10, 2004 8:32 pm
door Goofy
bij 150 voel ik nog niets, hoogstens een beetje spoorvorming!!!
Geplaatst: di feb 10, 2004 10:29 pm
door Ron
Bij mij hebtie tegen de 180 de neiging om te gaan trillen. Overigens is dat met die snelheid nog het minst enge.
Geplaatst: wo feb 11, 2004 12:59 am
door ms.dageraad
150? 180? zit ik nog wel bij de 4-en?
Geplaatst: wo feb 11, 2004 1:41 am
door R4F6GTX Automaat
180 km per dag...
Geplaatst: wo feb 11, 2004 1:24 pm
door Willem de Zwijger
Schrik niet Peter, 180 wordt gehaald met prachtauto waarbij het begrip 'technische modificatie' een understatement is, dus dat mag niet tot minderwaardigheids gevoelens lijden. Die 150 is voor zover ik weet een gewone GTL, en ik denk dat die het kan halen bergaf met de wind in de rug.
Mijn F6 geeft op top 130 aan, maar het fijne is er dan helemaal vanaf.
Ik heb er inmiddels nieuwe banden op liggen, het is wel wat beter geworden, maar ik ben er eigenlijk niet tevreden over. Maar ook weer niet ontevreden genoeg om er echt fundamenteel tegenaan te gaan. Andere klusjes gaan voor.
Geplaatst: vr feb 13, 2004 10:47 am
door Willem de Zwijger
Nou, gisteren liep m'n F6 140 op de heenweg (A2) en 135 op de terugweg, en dat trillen wordt nauwelijks erger bij dit soort snelheden.
Geplaatst: vr feb 13, 2004 7:36 pm
door Goofy
NEee, niet bergaf!!
in de rug van een hele dikke X5
Toen ie voor me opzij ging zodat ik em mocht inhalen, moest ik daar toch mijn meerdere in erkennen!! Veels te veel wind ineens, wil ie alle kanten op!!