Geplaatst: vr jan 30, 2004 11:01 am
Rij ik gisteren op de A1 terug naar Amsterdam, gaat ineens mijn temperatuurlampje branden. Ik schrik me dood, zie in gedachten mijn mooie LPG kop al kromtrekken, dus onmiddelijk stilzetten. De kap open, voelen aan de radiator: fan draait niet, radiator vrij koud. Genoeg koelvloeistof in het vaatje. Je brandt wel je vinger bij de temp sensor, maar ja, alles boven de 60 C brandt je vingers. Ik denk: dubbele fan met de hand aanzetten (heb ik een stekkertje voor gemaakt), dan moet het toch echt koud genoeg worden. Dus weer een stuk rijden over de vluchtstrook, maar het lampje bleef hardnekkig branden. Wegenwacht gebeld, komt na 20 minuten, het lampje brandt nog steeds. Ik begon al verdenkingen tegen de sensor te krijgen, want het was bitter koud. De wegenwachter had een prachtig ding bij zich: je richt het ding met een lasertje op een bepaalde plek, en dan krijg je op een display de temperatuur van dat plekje te zien; de temperatuur van het sensortje bleek 60 graden of zo. Na een kwartiertje vol gas kwamen de fans keurig in dus de thermostaat en de thermoschakelaar werkten prima. Conclusie: sensor stuk. Zucht van verlichting, en terug naar huis.
Nog een tip van de wegenwachtman: als je een dubbele fan monteert kun je het best een relais plaatsen, en niet alle stroom door de thermoschakelaar laten lopen, die dingen kunnen niet goed tegen veel stroom.
God bless de wegenwacht.
Nog een tip van de wegenwachtman: als je een dubbele fan monteert kun je het best een relais plaatsen, en niet alle stroom door de thermoschakelaar laten lopen, die dingen kunnen niet goed tegen veel stroom.
God bless de wegenwacht.