Pagina 1 van 3
Geplaatst: za jan 17, 2004 9:41 pm
door Jakke
Ik rijd met een R4L (1984) met 850cc motor. Ik heb een tijd geleden hiervan de motor vervangen door een gereviseerde uit een ouder model (1979) zonder vacuumvervroeger.
Dit zijn de technische gegevens:
Motor nr. 800S61 126515 (uit een R6?)
SEV Distributeur: A317R284 zonder vacuumvervroeger
Ik heb het spruitstuk én de carburator geplaatst van de 1984 motor. Dit zijn de specificaties van de 1984 motor:
Motor nr. B1BD7/07 J00005668
Ducellier Distributeur: 525424 R287D83 mét vacuumvervroeger.
Mijn vraag: kan ik de Ducellier mét vacuumvervroeger op mijn oudere motor plaatsen (de oude distributeur is niet meer o.k.)? Moet ik misschien mijn vervroeging anders afstellen of niet? Ik overweeg ook om eventueel electronische ontsteking te plaatsen. Wie heeft er raad voor mij?
Geplaatst: za jan 17, 2004 11:50 pm
door Le Car
Ik heb even naar de motornummers gekeken.
De revisie motor komt inderdaad oa uit een R6. Dit is de 800 serie.Maar deze zat ook in R4 l/tl en R5.De B1B motor zat in de R4 (R1123/R1124) tm 1990.
Je kunt meestal zonder veel problemen de stroomverdeler overzetten.(wel het vacuum aansluiten)Het D "nummer" op de ducellier zegt meen ik over de mate van vervroeging.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-01-17 23:04 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-01-17 23:05 ]</font>
Geplaatst: ma jan 19, 2004 11:30 pm
door Jakke
Bedankt!!
Weet iemand iets over goeie elektronische ontstekingen? Heb je er waarbij de mechanische vervroeging wordt vervangen door elektronisch systeem? Wat kost dit?
Alvast bedankt "viertjes"
Geplaatst: di jan 20, 2004 4:35 pm
door Le Car
Je kunt kijken naar een systeem van New Tronic.Werk,dacht ik, met een hall- gevertje.
Eens zo'n setje op een motor gezet en werkt zeer goed.
Ze maken dit ook voor auto's.
Toen was een set 220 gulden.
Geplaatst: do feb 12, 2004 11:47 am
door an3s
Ik ben het geklooi met contactpuntjes ook een beetje zat en heb contact met die lui opgenomen. Ze hebben complete ontstekingskits voor zowel de 1108 als de 845 motor met ducellier ontsteking. Ik heb wat technische gegevens opgevraagd.
Kosten: 66,49 pond ex BTW plus 15 pond porto, dat is met de huidige koers ongeveer 140 euro inc. BTW.
Misschien kunnen we wat korting regelen als er meer mensen zo'n set willen bestellen. In ieder geval moet de porto per stuk omlaag kunnen.
Dus als iemand interresse heeft graag ff reageren.
_________________
LET OP: Op advies van de Politie heb ik GEEN waardevolle auto!
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2004-02-12 11:27 ]</font>
Geplaatst: do feb 12, 2004 12:54 pm
door Erik
Wat is nou precies het verschil tussen deze en wat wind verkoopt? Ben erg benieuwd
Geplaatst: do feb 12, 2004 12:59 pm
door R4F6GTX Automaat
De prijs waarschijnlijk.
Geplaatst: do feb 12, 2004 1:02 pm
door an3s
Dat weet ik dus niet precies. Daarvoor heb ik om technische details gevraagd. Heeft iemand ervaringen met dat ding van Wind?
Geplaatst: do feb 12, 2004 1:17 pm
door Erik
Vind namelijk dat ding van Wind wel erg duur! Moet zoiets niet goedkoper kunnen? Hoe zit zoiets in clubverband etc.
Geplaatst: do feb 12, 2004 1:20 pm
door an3s
Ik mis bij dat ding van Wind wel hoe het ding denkt te weten wanneer en hoelang te vonken in relatie tot het toerental. Er zit zo te zien geen kit bij om de verdeler om te bouwen naar een optische onderbreker of iets met een magneet. Hoe werkt dit dan?
ter vergelijking, zo werkt een electronische ontsteking normaal:
http://www.bccp.nl/nl/lumenition.htm
Geplaatst: do feb 12, 2004 1:56 pm
door an3s
Ik denk dat het Wind ding geen echte electronische ontsteking maar meer zoiets is:
http://www.2cv6.tmfweb.nl/2cv6-tips_ele ... punten.htm
Geplaatst: do feb 12, 2004 2:03 pm
door an3s
Die zijn overigens verkrijgbaar in kitvorm van Velleman (zelf ff solderen dus) bij de beter electronicaboer voor tussen de 15 en 20 euro.
Geplaatst: do feb 12, 2004 2:21 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb dat ding van Wind gehad, maar die is na een jaar stuk gegaan, volgens Ruud ben ik een zeldzaam geval. Het principe van dat ding is dat je de contactpunten ontlast door daar de basistroom van de transistor te laten lopen, en dat de echte bougiestroom dan door de transistor geschakeld wordt. Oftwel: geen inbranding van de puntjes meer, en de condensator niet meer nodig. Maar de puntjes blijven er dus wel, en dus ook de slijtage van de sleepdinges.
Hoe moet ik me dat nou voorstellen met een Hall gevertje ? Moet die op het vliegwiel gemonteerd worden ? Plakken ? En dan elektronisch vervroegen ?
Geplaatst: do feb 12, 2004 2:27 pm
door an3s
Uit de newtronic faq:
http://www.newtronic.co.uk/pages/faq.html#1
blijkt dat het systeem een volwaardige elektronische ontsteking is, ruwweg volgens hetzelfde systeem als het luminition systeem (zie eerdere link), maar het kost slechts 140 euro terwijl de simpelste luminition uitvoering 300 euro kost.
Het werkt dus met een optische sensor die in plaats van de contactpunten in de verdeler gezet wordt met een rotor op de as die het licht onderbreekt. Omdat het op de oorspronkelijke montageplaat gezet wordt blijft de vacuumvervroeging gewoon werken.
Geplaatst: do feb 12, 2004 2:30 pm
door Willem de Zwijger
Ah, ik zie het al, het spul zit in de onstekingsunit, en de vervroegingen blijven gewoon intact. Mooi systeem. Wel een beetje duur ja. Dat Vellemen kitje is wel erg goedkoop vgl met het ding van Wind, terwijl hij zo te zien hetzelfde doet.