Pagina 1 van 1

Geplaatst: vr dec 05, 2003 4:15 pm
door jbeekmann
Zoals Brecht al even deed laten merken heeft mijn Blauwtje geen APK gekregen, terecht overigens (natuurlijk). Iig moeten er een aantal dingen aan gebeuren: Wiellagers LA en LV, fuseekogel RB en nog een klein gaatje in de rechterwielkast voor. Ook de remmen 'verdienen aandacht' zoals mijn favo garagist dat zei. Nu heb ik al met m overlegd dat hij het zaakje aan de voorkant doet, aangezien hij dat veel sneller en mooier kan met speciale trekker voor de kogel en pers voor het lager. Dan rest mij alleen een vraag mbt het achterwiellager en de handremkabels vervangen. Ik heb wel het sleutelhandboek, maar ik denk, ik vraag even de ins en outs en do's en dont's. Wie heeft de grote tip? Wat moet er aan de voorkant trouwens af om je remklauw te kunnen reviseren?

Geplaatst: vr dec 05, 2003 4:35 pm
door brecht
heeft Blauwtje een blauwtje gelopen?Afbeelding

Geplaatst: vr dec 05, 2003 4:36 pm
door brecht
sorry, te makkelijk om niet te maken

Geplaatst: vr dec 05, 2003 6:21 pm
door Bauke
Help die jongen dan een keer in plaats van aleen te zeiken! :grin:

maareh Jasper,

een kogeltrekker kan ik voor je regelen hoef je de garagist alleen nog maar met die pers aan het werk te zetten.

Helaas voor jou heb ik nog geen ervaring met remklauwen en lagers...succes.

Geplaatst: vr dec 05, 2003 10:38 pm
door Mummelvrouw
:cry: :cry:

Geplaatst: ma dec 08, 2003 10:03 am
door Jan-San
Remklauwen reviseren:
- Remsysteem aftappen
- slang losmaken aan klau
- klau ook lospakken
-Rubber hoesje van zuiger afhalen
- met perslucht de zuiger eruit duwen.PAS OP de wanden van de zuiger niet beschadigen.
- Dan zit in de klauw een rubber ring. Dit vervangen
- Uiteraard van binnen zuiveren
- Zuiger insmeren met speciale olie (welke weet Paul de automaatman)
- Zuiger terug en nieuw stofhoesje erop
- KLAAR

Wiel lagers en Handremkabels achter:
- Wiel eraf, trommel eraf
- Een del van de lagers 'vallen er vanzelf uit'
- andere deel blijft in je trommel steken. Voorzichtg eruit kloppen met dop..19??
- Handrem kabel is meteen goed te zien. Ik zou hem eerst losmaken aan de hefboom.
- dan de kabel losmaken achter en uit de ankerplaat halen. Zit met een soort verdikking vast in de ankerplaat. Gewoon tanggetje en dan huppa.
- Nieuwe kabel erin
- nieuwe lagers, vet en trommel terug.
- remmen afstellen en klaar
- oja wiel erop. :wink:

Hopelijk heb je r iets aan. Ik heb alles eraf en los, dus voor mij is het weer een andere zaak. Maar ben ook het hele remsysteem aan het vernieuwen/ reviseren.
Suc6 ermee

Geplaatst: ma dec 08, 2003 11:26 am
door R4F6GTX Automaat
Toch een slim jochie, die Jan San. Nog nooit een R4 van onder/binnen gezien en hij begint gewoon en weet het nog uit te leggen ook.
Knap hoor! Afbeelding

Wel even wat die lagers betreft, als je er nieuwe inzet moet je die eerst helemaal met vet insmeren, ook binnenin, en dus niet het schone lager op z'n plaats en dan het vet erbij frotten. Daar zijn speciale gereedschapjes voor en er is ook een simpel hand-palm-truukje voor, maar dat is een beetje een kliederboel. Afbeelding

Die speciale olie voor de remmen noemen we "blauwvet" maar hoe het werkelijk heet weet ik eigenlijk niet. Ik zal eens kijken wat er op de tube staat. Is wel giftig, dus niet je vingers aflekken als je ermee bezig bent.

suc7 Afbeelding

Geplaatst: ma dec 08, 2003 1:36 pm
door Jan-Geert
heel vaak zijn je achterwiellagers nog te redden als je ze ff lekker invet :smile:, dat hielp ook bij mijn f4 , en mn f6 , en gtl , meestal is achterstallig onderhoud de clue :
P

Geplaatst: ma dec 08, 2003 1:46 pm
door jbeekmann
superdeluxe! Dank voor alle uitleg! Ik neem aan dat het plaatsen van het lager achter m.b.v. het oude lager kan gebeuren? (oude lager er bovenop leggen en zachtjes klopppen?)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jbeekmann op 2003-12-08 12:47 ]</font>

Geplaatst: ma dec 08, 2003 1:47 pm
door Willem de Zwijger
Op 2003-12-08 09:03, schreef Jan-San:

Wiel lagers en Handremkabels achter:
- Wiel eraf, trommel eraf
- Een del van de lagers 'vallen er vanzelf uit'
Ik wil niet zeuren, maar ik had grote moeite om de achterste schaal eraf te krijgen die op de as zit, en met zijn rug tegen de achterplaat als ik het me goed herinner ('t is al weer een jaar of wat geleden). Ik heb dat kl*teding met de kleine haakse slijper eruit gehaald, en dat was behoorlijk tobben.
Geef mij maar een fusee kogel.