contactpuntjes
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
In mijn ene boek staat dat ik de afstand tussen de puntjes op 0,4mm moet afstellen, mijn ander boek heeft het over 54-60 dwell. In beide gevallen loopt de motor klote. Op 54-60 dwell staan de puntjes op 0,25, wat te weinig lijkt. Zet ik ze op 0,4 loopt ie heel beroerd. Wie kan me uitleg geven?
('83 R5 1400 motor)
('83 R5 1400 motor)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Dan moet het goed gaan, mits in goede staat.
Dacht ik. Als je rotor-as een beetje versleten is heb je mijns inziens niets aan die lichthoogte.
Het gaat om het moment van contact verbreken, en dat meet je beter met de contacthoek, niet met een lichthoogte.
Als hij dan nog rottig loopt, tsja, de rest van de electriek en de carburatie?
Nog even los van niet goed werkende kleppen.
Dacht ik. Als je rotor-as een beetje versleten is heb je mijns inziens niets aan die lichthoogte.
Het gaat om het moment van contact verbreken, en dat meet je beter met de contacthoek, niet met een lichthoogte.
Als hij dan nog rottig loopt, tsja, de rest van de electriek en de carburatie?
Nog even los van niet goed werkende kleppen.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ja, dat was me ook al opgevallen, als de contacthoek goed hebt is de lichthoogte van de puntjes absoluut geen 0.4 mm, maar veel minder. Persoonlijk zweer ik bij een goede contacthoek, want die bepaalt het moment van de vonk. Die 0.4 mm is mi een historisch ingeburgerde maat, zo van doe maar wat. Uit de prehistorie.
Loopt ie wel goed bij de goede contact hoek ?
Loopt ie wel goed bij de goede contact hoek ?
Het moment van de vonk wordt bepaald op het moment dat de contactpuntjes beginnen te openen. De lichthoogte heeft meer te maken met de kracht van de vonk. De lichthoogte is ook gerelateerd aan de contacthoek. Hoe groter de lichthoogte, hoe kleiner de contacthoek. Het beste is om het moment van de vonk te controleren m.b.v. een stroboscooplamp. Deze is zo nodig het beste af te stellen door het verdraaien van de stroomverdeler. Ik denk dat ik jou niks nieuws vertel, Paul. Een lichthoogte van 0,25 is inderdaad te weinig. Dat zal bij warme motor toch problemen gaan geven, zoals het tegensputteren tijdens accelereren.
Bij mijn zessie heb ik de lichthoogte van de contactpunten afgesteld op 0,4 en daarbij heb ik een dwell van rond de 58. Vreemd dat het bij jou anders is. Wellicht zijn je contactpunten niet nieuw meer en zijn ze ingesleten.
Bij mijn zessie heb ik de lichthoogte van de contactpunten afgesteld op 0,4 en daarbij heb ik een dwell van rond de 58. Vreemd dat het bij jou anders is. Wellicht zijn je contactpunten niet nieuw meer en zijn ze ingesleten.
keessie met zijn zessie
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen