Vacuum in expansievat en nog iets
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Na het vervangen van de startmotor afgelopen zondag heb ik de koelvloeistof weer bijgevuld in het expansievat.
Om het niveau in het vat te bekijken draaide ik voorzichtig de dop van het vat. Een hoop lucht werd er in gezogen, een vacuum. Is dit normaal of moet ik iets doen om dit teverhelpen.
Vandaag gingen ook het temperatuur en olie niveau lampje tegelijkertijd branden, ook knipperend aan en uit, bij het stilstaan voor het stoplicht. Bij gas geven, ook met de koppelingpedaal in, gingen de lampjes weer uit.
Heeft dit misschien met elkaar te maken of komt dit weer omdat mijn motor nog steeds slecht loopt. Hij valt af en toe uit als ik van de snelweg de afrit op ga en mijn koppeling in druk. Maar dan slaat eigenlijk gewoon de motor af en gaat ook het ook het accu lampje branden.
Heeft iemand een oplossing voor deze vragen?
Bedankt,
Ivo
_________________
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ivo 4 op 2003-11-06 21:48 ]</font>
Om het niveau in het vat te bekijken draaide ik voorzichtig de dop van het vat. Een hoop lucht werd er in gezogen, een vacuum. Is dit normaal of moet ik iets doen om dit teverhelpen.
Vandaag gingen ook het temperatuur en olie niveau lampje tegelijkertijd branden, ook knipperend aan en uit, bij het stilstaan voor het stoplicht. Bij gas geven, ook met de koppelingpedaal in, gingen de lampjes weer uit.
Heeft dit misschien met elkaar te maken of komt dit weer omdat mijn motor nog steeds slecht loopt. Hij valt af en toe uit als ik van de snelweg de afrit op ga en mijn koppeling in druk. Maar dan slaat eigenlijk gewoon de motor af en gaat ook het ook het accu lampje branden.
Heeft iemand een oplossing voor deze vragen?
Bedankt,
Ivo
_________________
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ivo 4 op 2003-11-06 21:48 ]</font>
Dat afslaan tijdens gas terug is een probleem wat uitstel kan velen, en wat hopelijk niets te maken heeft met je eerste probleem.
Draait hij niet heel erg rot? (ja dus... lees ik...)
Koelwater ; als dat er niet meer is verdwijnt het ergens. Naar de verbrandingskamer, naar buiten, of naar je oliecircuit. Aangezien je olie ook rare dingen doet zou ik je blok eens heel erg goed inspecteren.
Is je oliepeil nog goed? Staat het niet hoger? Lager? Hoe ziet je olie er uit? Hoe lang duurt het voordat je expansievat "leeg" is?
Was het wel leeg? Is je water erg goor en bruin? Zie je bubbelingen in het koelwater in je expansievat als je motor draait? Lekt je viertje iets ergens?
Hoor je wat geks? Welke kleur rook komt er doorgaans uit je uitlaat?
Alles ruikt naar een lekke koppakking of een gescheurde kop. Dat laatste komt gelukkig niet zo vaak voor.
Ben benieuwd.
Draait hij niet heel erg rot? (ja dus... lees ik...)
Koelwater ; als dat er niet meer is verdwijnt het ergens. Naar de verbrandingskamer, naar buiten, of naar je oliecircuit. Aangezien je olie ook rare dingen doet zou ik je blok eens heel erg goed inspecteren.
Is je oliepeil nog goed? Staat het niet hoger? Lager? Hoe ziet je olie er uit? Hoe lang duurt het voordat je expansievat "leeg" is?
Was het wel leeg? Is je water erg goor en bruin? Zie je bubbelingen in het koelwater in je expansievat als je motor draait? Lekt je viertje iets ergens?
Hoor je wat geks? Welke kleur rook komt er doorgaans uit je uitlaat?
Alles ruikt naar een lekke koppakking of een gescheurde kop. Dat laatste komt gelukkig niet zo vaak voor.
Ben benieuwd.
ik heb hetzelfde probleem met de lampjes van het olieniveau en de temperatuur.
Meestal gaan die gelijktijdig branden als ik nogal 'scherp' door de bocht ga (dwz als ik met een matige snelheid een straat insla --> dus niet door een gewone bocht op een gewone weg...)
heel kort branden ze dan. Ik weet niet wat het is.
Olie niveau is op peil,
Koelwater zit er ook genoeg in, en dat verandert ook niet. Wel draaide ik gisteren de dop van de radiator eraf en er kwam wat water uitgelopen ---> ?? (de motor had net een langere tijd gelopen)
verder lijkt me dat de koppakking niet stuk kan zijn, want die is in september nog vernieuwd en er zit ook een 'nieuwe' kop op
de auto/motor lekt wel wat olie (zo te zien op de plekjes op de straat...) maar niet bijster veel
dus ja, wat zal het dan zijn?
Meestal gaan die gelijktijdig branden als ik nogal 'scherp' door de bocht ga (dwz als ik met een matige snelheid een straat insla --> dus niet door een gewone bocht op een gewone weg...)
heel kort branden ze dan. Ik weet niet wat het is.
Olie niveau is op peil,
Koelwater zit er ook genoeg in, en dat verandert ook niet. Wel draaide ik gisteren de dop van de radiator eraf en er kwam wat water uitgelopen ---> ?? (de motor had net een langere tijd gelopen)
verder lijkt me dat de koppakking niet stuk kan zijn, want die is in september nog vernieuwd en er zit ook een 'nieuwe' kop op
de auto/motor lekt wel wat olie (zo te zien op de plekjes op de straat...) maar niet bijster veel
dus ja, wat zal het dan zijn?
Ik ben al aan het ontluchten geweest van het koelsysteem, dat was ik vergeten. En dat er ineens allemaal problemen zijn met de pakkkingen etc lijkt mij wat vreemd omdat voor het vervangen van de startmotor daar geen problemen mee waren.
De lampjes gaan bij mij alleen branden als ik heel langzaam ga (voor een stoplicht, kruising etc.) en de koppeling indruk. Zou de motor misschien zo langzaam lopen dat ze dan gaan branden omdat ze denken dat de motor uitvalt?
Ron, bedankt vast voor je lijstje eventuele problemen. Het kan geen kwaad om daar eens naar te laten kijken.
_________________
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ivo 4 op 2003-11-07 10:53 ]</font>
De lampjes gaan bij mij alleen branden als ik heel langzaam ga (voor een stoplicht, kruising etc.) en de koppeling indruk. Zou de motor misschien zo langzaam lopen dat ze dan gaan branden omdat ze denken dat de motor uitvalt?
Ron, bedankt vast voor je lijstje eventuele problemen. Het kan geen kwaad om daar eens naar te laten kijken.
_________________
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ivo 4 op 2003-11-07 10:53 ]</font>
Als je motor langzaam loopt mag wat mij betreft alleen je laadstroommeter gaan branden. Als je watertemp of je oliedruk gaat branden zit er toch echt iets niet goed. Je watertemp mag zelfs helemaal niet gaan branden.
En oliedruk mag branden als je je motor nog niet hebt gestart, daarna, (zelfs kort na uitzetten of langzaam lopen), moet hij nog gewoon aan blijven.
En oliedruk mag branden als je je motor nog niet hebt gestart, daarna, (zelfs kort na uitzetten of langzaam lopen), moet hij nog gewoon aan blijven.
Oke , ik heb even goed opgelet op de weg naar huis.
Bubbels in het expansievat tijdens het stationair draaien.
Redelijk roest bruin koelwater.
Alleen bij starten en eerste minuut rijden wit/ grijs rookpluimen uit de uitlaat.
Bij thuiskomst(30km) weinig maar langzaam opkomende bubbels in expansievat, geen witte rook en lampjes gingen niet meer aan.
Is dit toch een pakking verhaal zoals ik in sommige forum verhalen lees?
Bubbels in het expansievat tijdens het stationair draaien.
Redelijk roest bruin koelwater.
Alleen bij starten en eerste minuut rijden wit/ grijs rookpluimen uit de uitlaat.
Bij thuiskomst(30km) weinig maar langzaam opkomende bubbels in expansievat, geen witte rook en lampjes gingen niet meer aan.
Is dit toch een pakking verhaal zoals ik in sommige forum verhalen lees?
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes.
Tja dat is jammer.
Heb jij niet in een ander onderwerp besproken hoe dat te repareren is? En is dat voor mij te doen. Ik bedoel mijn eerste klus was de startmotor vervangen. Dat ging prima. Dit lijkt mij een heel ander verhaal.
Wat heb ik hiervoor nodig en is hetzelf te doen?
_________________
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ivo 4 op 2003-11-07 23:17 ]</font>
Heb jij niet in een ander onderwerp besproken hoe dat te repareren is? En is dat voor mij te doen. Ik bedoel mijn eerste klus was de startmotor vervangen. Dat ging prima. Dit lijkt mij een heel ander verhaal.
Wat heb ik hiervoor nodig en is hetzelf te doen?
_________________
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ivo 4 op 2003-11-07 23:17 ]</font>
't Is best te doen. Alleen zou ik wel lekker overdekt gaan staan waar je de tijd en de ruimte hebt. Je koelcircuit gaat leeg. Je kop moet eraf. Theoretisch zou je de kop moeten laten vlakken. Dan de boel er weer op met nieuwe pakkingen. Ik had er wel drie avonden voor nodig (prutser).
Tussendoor kun je dus niet met je auto rijden!
Tussendoor kun je dus niet met je auto rijden!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Zie het topic 'Vervangen van de koppakking'van deze zomer. Het is goed te doen, je hebt in ieder geval een momentsleutel nodig. En eerst het voorschrift lezen: als de bouten los zijn niet aan de kop gaan trekken, maar eerst roteren om 1 bout, anders heb je kans dat ie langs de voet van de cilinderbussen gaat lekken, en dan ben je ver van huis.
Daarna moet je kleppen stellen, best een leuk werkje, heb je een set voelermaatjes voor nodig. Zoeken op dit Forum met de zoekfunctie.
Daarna moet je kleppen stellen, best een leuk werkje, heb je een set voelermaatjes voor nodig. Zoeken op dit Forum met de zoekfunctie.