Pagina 1 van 3
Geplaatst: wo mar 20, 2002 4:21 pm
door Agnes
Domme vraag misschien (vooral als de winter al voorbij is): heeft de R4 ook een zomer en een winterstand voor het luchtfilter?
En zo ja, en als je dan de hele winter op de zomerstand blijkt te hebben gereden, wat gaat er dan fout?
Geplaatst: wo mar 20, 2002 5:18 pm
door Goof
ja, een r4 heeft een winter en zomerstand. Als je afgelopen winter de hele winter in zomerstand hebt gereden, is er niks aan het handje, want dan had je motortje alleen wat meer power, vanwege de koude inlaatlucht (intercooler effect). Als je in zomerstand rijdt met temperaturen diep onder het vriespunt, dan zou het kunnen dat je carburateur bevriest, meer volgens mij niet.
Geplaatst: wo mar 20, 2002 7:25 pm
door Jan-Geert
nix aan toe te voegen!
Geplaatst: wo mar 20, 2002 10:38 pm
door Ron
Bij R4 is het motorisch hetzelfde als bij het plaatwerk : grote marges.
Hij loopt alleen niet op diesel, voor de rest kun je hem zo veel mishandelen als je wilt (theoretisch natuurlijk). De zomer en winterstand is er alleen maar om ervoor te zorgen dat de motorkap af en toe eens open en dicht gaat.

Geplaatst: do mar 21, 2002 12:07 am
door Goof
precies en de pook is er alleen maar om af en toe de olie eens op te roeren zodat er geen bezinksel gevormd wordt

Geplaatst: ma apr 01, 2002 12:47 am
door mad
Zomer en winterstand, jawel: als je in de winter op zomerstand doorrijd wordt je motor te koud en heb je weinig power ( ga je op een gegeven moment niet harder dan 80 ) Voor je filter maakt t niets uit. je kunt zelfs je filter eruit halen. (niet te lang maar t kan) Als je hem in de zomer op winterstand laat staan kan ie niet best meer koelen het omgekeerde probleem. Gaat ie veel koelvloeistof en olie gebruiken. Merk je dus vanzelf.

Geplaatst: ma apr 01, 2002 10:52 pm
door holder
Zo! Mijn laatste twee ritjes waren 1 op 15 ipv de gebruikelijke 1 op 11. Toevallig nadat ik de auto op zomertijd heb gezet. Is dit toeval, of kan het echt zoveel schelen?
Geplaatst: ma apr 01, 2002 11:21 pm
door Nathalie
alles over op de zomertijd

zelfs de r4
Geplaatst: ma apr 01, 2002 11:24 pm
door Jan-Geert
dat kan ja

Geplaatst: di apr 02, 2002 12:36 am
door Goof
in de winterstand moet de motor harder zuigen om aan zijn lucht te komen, want deze moet over de warme uitlaat heen. In de zomerstand waait de rijwind in de aanzuigbuis en heb je dus een soort low pressure turbo, oftewel, hij hoeft niet meer te zuigen en bovendien is de lucht zoals eerder gezegd kouder als in de winterstand. Deze 2 redenen hebben tot gevolg dat je vullingsgraad nogal wat beter is en de motor dus meer power levert met evenveel benzine en dat resulteerd dus in een gunstiger verbruik aangezien je die power niet benut. Of beredeneer ik het nou helemaal verkeerd??
Geplaatst: di apr 02, 2002 7:16 am
door Jan-Geert
tja volgens mij doe je het wel goed goof... ach ja heb onze autos maar weer op de zomerstand gezet

tja en de 25

die hoeft niet haha
Geplaatst: di apr 02, 2002 10:27 pm
door holder
De (be)redenatie kannik niet helemaal volgen. Probeer het me te visualiseren... eerlijk gezegd kan ik eventjes geen fasediagram meer zien. Hoe dan ook, als ie daardoor zo zuinig rijdt, nou.. dan wordt het nog een mooie zomer.
Geplaatst: vr apr 05, 2002 1:37 pm
door jbeekmann
mmm.... dat low-pressure turbo-effect waar Goof het over had, kan je dat niet een beetje stimuleren...? Trechter d'r op ofzo, of die slang verlengen tot vlak achter de grill?
Geplaatst: vr apr 05, 2002 10:53 pm
door Folkert
Zullen we het er dan maar op houden dat het effect niet in procenten is uit te drukken daar het daarvoor te klein is?
Geplaatst: vr apr 05, 2002 11:39 pm
door Ron
Uitslover! JIJ hebt een echte turbo ja. Wat is het nu hemelsbreed gemeten? 300% verschil?