Pagina 1 van 2

Geplaatst: di sep 16, 2003 4:06 pm
door holder
Boven aan mijn carburateur zit een T-stuk. Daaraan zit een rubberen slangetje (met een klepje erin?) dat verbonden is met de onderkant van de carburateur. Deze is kapot gesprongen. (juillet 1983, staat erop.)
Bij de dealer hebben ze hem niet. Moet uit Frankrijk komen en danb duurt 't twee weken.
Heeft iemand zo'n slangetje over? Voor een F6 uit 1984.
Groeten Holder (Den Haag)

Geplaatst: di sep 16, 2003 5:24 pm
door an3s
Haal gewoon bij de brezan een stukje benzineslang van dezelfde diameter en prik die op je spruitstuk. Duw een boutje in het andere uiteinde en zet dat eventueel vast met een slangklem. Laat de opening op het t-stuk maar gewoon open.

Of als je het netjes wilt doen: Neem een metalen(!) ventieldop. Boor daar met een 1,5 mm boor een gaatje in en duw het ding in het slangetje en zet het vast met een slangklem.

Of ga naar van Tol in rotterdam (RenoCars)(je weet wel van die lichtschakelaar) die heeft nog wel wat oude carbjes met van die slangetjes.

Geplaatst: di sep 16, 2003 5:51 pm
door Bas
Waarvoor dient dat slangetje? Bij mij springt het namelijk wel eens los en dan slaat m'n viertje zelfs op de snelweg af.

Geplaatst: wo sep 17, 2003 2:03 am
door holder
Bas, <i>me too.</i> Hij slaat dan af zodra ik het gas los laat.

Maar An3s. Is dit niet al te bruut? Er komt bij openlaten van 't t-stuk, troep in de carburateur, of niet? En dat slangetje moet toch een functie hebben?

Geplaatst: wo sep 17, 2003 9:31 am
door an3s
Ja, het slangetje zuigt de carterdampen langs de carb ipv erdoorheen. Dit is bedoeld om te voorkomen dat vettige damp in de carb neerslaat en daar wellicht een sproeier verstopt. Ik rijd echter al twee jaar met het slangetje los en heb ook van diverse andere mensen-die-het-kunnen-weten begrepen dat dat in de praktijk nooit problemen oplevert.

Maar anders gebruik je toch zo'n ventieldop (geen plastic-dat wordt zacht en lost op).

En wat die opening betreft: Misschien dat daar idd wat zut langs het filter kan schieten. Als je dat een probleem vindt tape je dat toch af met 'gaffa'-tape (voor sommigen beter bekend als duck-tape)

Geplaatst: wo sep 17, 2003 9:36 am
door Willem de Zwijger
Springt ie los aan de onderzijde (op het spruitstuk)? In dat geval zuigt de motor via het open gat valse lucht aan en is je onderdruk naar z'n grootje waardoor de vacuumvervroeger niet meer werkt en je bij afremmen op de motor knallen kan verwachten en hij ook stationair iets minder fijn loopt.
Als ie aan de bovenkant losschiet kan ik me zo snel niet voorstellen waarom ie slecht loopt. De functie heeft volgens mij te maken met het limiteren van de onderdruk, daarvoor dient dat dingetje met dat kleine gaatje wat in dat slangetje zit. Ik vermoed dat je anders bij afremmen op de motor een te lage druk zou kunnen krijgen in de carburateur met ongewenste gevolgen (bv koken van de benzine of zo).
Bij mij zat er een scheur in dat slangetje en daardoor liep hij ook minder, het kostte me ongeveer een jaar om de oorzaak te vinden.

Geplaatst: wo sep 17, 2003 11:45 am
door holder
Klasse, bedankt! Het deel van het slangetje dat nog heel was heb ik aan de onderkant vastgemaakt. Het douceurtje is ook nog intact. Bovenkant los. Werkt prima. Nu alleen hopen dat ie niet meteen weer losschiet, want dan ben ik het slangetje kwijt. Bedenk ik meteen nog een functie van de bovenaansluiting (mounting).

Is het trouwens aanvoudig om de carburateur schoon te maken? (geen enge wegspringende veertjes?) Ik krijg hem nl. niet zo afgesteld dat ik mijn choke niet altijd ietsje moet gebruiken. En draaien aan de mengselschroef sorteert nul effect.

Geplaatst: wo sep 17, 2003 12:11 pm
door Bauke
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, want ook bij mij gebeurt er niks als ik aan de stelschroef draai.

Geplaatst: wo sep 17, 2003 1:09 pm
door Goof
Geen enge wegspringende veertjes. Wel is het aan te raden de pakking te vervangen, maar dat kan evt. wel met vloeibare pakking. Ook meteen de vlotternaald eruit draaien en testen op verstoppingen en blijven hangen. Overigens schijnt er een goedje in de handel te zijn om injectoren van injectiemotoren te reinigen, dat moet gewoon bij de benzine gegooid worden. kan me voorstellen dat dat ook voor een carb. werkt. Schijnt namelijk zo te zijn dat ook benzine op een gegeven moment afzettingen achterlaat.

Geplaatst: wo sep 17, 2003 2:42 pm
door Willem de Zwijger
Over dat rijden met een beetje choke: Ik hoor Ron altijd zeggen dat de R4 carburateur iets te krap bemeten is waardoor het niet ongebruikelijk is dat je altijd met een beetje choke moet rijden. Mijn 4'tjes hebben dat overigens nog nooit gehad.
Over de functie van dat slangetje: ik denk dat je gelijk hebt a3s met het afzuigen van de carterdampen via het spruitstuk ipv de carburateur, dat klinkt waarschijnlijker dan mijn eigen fantasie over limitering van de onderdruk.

Geplaatst: do sep 18, 2003 12:47 am
door Folkert
Op 2003-09-17 11:45, schreef holder:
Ik krijg hem nl. niet zo afgesteld dat ik mijn choke niet altijd ietsje moet gebruiken. En draaien aan de mengselschroef sorteert nul effect.
Grotere sproeiers in je Zenith carb...

Geplaatst: do sep 18, 2003 1:36 am
door holder
Ik pleur er van het weekend eerst carburateur-reiniger bij. Ben benieuwd of het werkt.
En anders dus overcompensatie door een grotere sproeier.. Hmm.. Dan wordt het ingewikkeld, he.

Geplaatst: do sep 18, 2003 1:18 pm
door jbeekmann
weet iemand hoe veel het precies in verbruik scheelt, die grotere sproeier? (1108) ik haal nu 1:15 (ook al niet zuinig voor een 1108)

Geplaatst: do sep 18, 2003 2:24 pm
door holder
Maximaal haal ik 1 op 17, met F6-1108. Gemiddeld echter 1 op 13-14.

Geplaatst: do sep 18, 2003 9:38 pm
door an3s
Maar de luchtweerstand van een f6 is toch van een heel andere orde dan die van een GTL