Verlagen achteras

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Goof

Bericht: # 25377Bericht Goof »

GRaaaaaaaaah....
Ben de hele morgen bezig geweest die verrekte torsies uit de ophanging te slaan en het lukt me maar niet. Ondanks over(zond)vloedig veel WD40, veel bruut geweld en geduld komen die staven maar niet van hun plaats. Toen als laatste redmiddel maar de dakbedekkingsbrander gepakt en de hele handel heet gestookt en de torsies gekoeld.
Zelfs hierna geen beweging mogelijk....
Wie o wie geeft me de gouden tip?
Goof

Bericht: # 25380Bericht Goof »

nog een keer AAARGH!!
Heb de torsiestaven doorgeslepen en toen de ophanging in de bankschroef geklemd en ben er met een voorhamer op gaan beuken. Ik dacht dat of de werkbank, of de bankschroef, of de hamer, of mijn polsen het zouden begeven, maar de afgeslepen torsiestaaf gaf geen medewerking. Nu heb ik er maar flink wat WD40 op gezet en wacht ik maar een tijdje af, misschien dat het helpt. En anders maar weer eens heet stoken en dan meppen, misschien helpt dat.
Als dat alles niet mag baten, dan ga ik met het zaakje naar m'n oom, die heeft een grote hydroulische pers, daar zou het toch mee moeten lukken zou je zo zeggen.
Die assen moeten en zullen eruit, al is het het laatste wat ik doe... :mad:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Goof

Bericht: # 25384Bericht Goof »

En dan nog wat. Hoe krijg ik in godsnaam de bussen uit de bovenste en onderste draagarmen van de voorwielophanging? Folkert, jij hebt er toch nylon bussen in gezet? Dat wil ik dus ook, maar hoe heb jij die krengen vervangen?
-------
an3s

Bericht: # 25387Bericht an3s »

Ik heb een vraagbaak waarin met illustraties staat uitgelegd dat je de hoogte kunt verstellen door van hefbomen op die torsiestaven de bouten los te draaien. Maar als ik dat zo bekijk komt het me opeens helemaal niet bekent voor. Kan het zijn dat dat alleen bij oudere types kon?

Wat die rubbers in de voorophanging betreft: Die moet je er uit persen. Het makkelijkst gaat dat met een hydraulische pers. Kijk of je een vriendelijk garagist kent die dat wel ff wil doen.

Anders kan je het ook zelf doen maar daar heb je een paar dingetjes voor nodig: Neem een stuk stalen pijp waar die rubbers inpassen, snij daarvan een stukje precies op maat dat het tussen de beide armen van de wishbone past. Houdt dat ertussen, steek een stuk m5 draadeind door beide rubbers en de pijp, schuif er aan beide kanten minimaal 5 M5 carroserieringen (diameter kleiner dan rubbers) op, schuif er vervolgens aan beide kanten het nieuwe rubber op, schuif er dan aan beide kanten 5 M6 carroserieringen (diameter groter dan rubbers) op, tenslotte aan beide kanten een moer en draaien maar. Als je klaar bent zitten de nieuwe rubbers op hun plaats en de oude in het stukje pijp.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-08-26 20:22 ]</font>
an3s

Bericht: # 25388Bericht an3s »

Kan je die dingen (die torsiestangen dus) er niet gewoon met een poelie- of lagertrekker aftrekken?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Goof

Bericht: # 25389Bericht Goof »

De torsiestangen achter kun je der met geen mogelijk uit krijgen met een poelietrekker, daarvoor zijn die dingen allemaal gewoon te klein. Voor pak je de torsiestangen er zo uit, das geen enkel probleem. Overigens sloeg ik de torsies van de AT achterophanging er met een paar welgemikte meppen zo uit, dus daarom was ik ook zo verbaasd dat het bij de 4 zo onmogelijk vast zit.
Het verstellen van de voorste draagarmen dmv bouten losdraaien kan volgens mij nog steeds. Onder die kapjes midden onder de bodem zitten bevestigingspunten die je los kunt draaien van het chassis, van binnenuit, onder de stoelen. Dan is het een kwestie van die dingen er een tandje verder weer aan zetten, de handel met een krik o.i.d. op spanning zetten en weer vastzetten aan het chassis en klaar is kees.
Overigens had ik zelf ook al een dergelijk oplossing bedacht om de rubbers te verwijderen, maar heb het nog niet echt uitgeprobeerd.
Houd ik nog 1 probleem, hoe krijg ik de onderste draagarm los van de ophanging die aan het chassis vast zit? Ik kan natuurlijk die rubber er wel uit stoken, maar dan heb ik ook geen voorbeeld meer om na te laten maken in nylon.
Overigens heb ik bij de achterwielophanging ook al een rubber opgestookt. Iemand enig idee of zo nog te krijgen zijn? Of zou ik die ook maar gelijk voor nylon vervangen?
-------
an3s

Bericht: # 25394Bericht an3s »

Ja, maar volgens die vraagbaak van mij zouden de achterwielen een soortgelijk systeem hebben. Maar op die illustraties is guidelijk te zien dat het om gesmeede achterwielarmen gaat ipv de modernere gietstukken. (het is een vraagbaak uit 1964)
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Goof

Bericht: # 25395Bericht Goof »

Met het modernere systeem is dit duidelijk onmogelijk.
-------
Folkert

Bericht: # 25398Bericht Folkert »

Ik heb alleen bij de bovenste draagarmen nylon bussen (en een hydraulische pers)...
Goof

Bericht: # 25402Bericht Goof »

Ik heb het daarstraks al ff geprobeerd op de "an3s-methode" en het werkt. Nu is het dus alleen nog zaak ergens iemand te vinden die me die dingen na kan maken in nylon.
Ik denk dat ik maar eens met de familie ga buurten, want die oom met de hydroulische pers heeft dus een metaalbedrijf. Wellicht weet hij wie me kan helpen en mag ik ff zijn pers gebruiken om die krengen van een torsiestangen te verwijderen.
-------
Ron

Bericht: # 25404Bericht Ron »

Als je naar die nylonboer gaat, maak dan een setje extra. Ik koop ze van je.
ALs je het niet wilt begrijp ik dat best.

Maar : welke achteras ga je gebruiken?
Of eigenlijk, welke veren?
Die van een 4 zijn behoorlijk slap, en na behoorlijk verlagen komen je stootnokjes tegen je carrosserie. Nu kan je die er wel afslopen, maar terugzetten op gietijzer is moeilijk. En misschien heb je ze nog nodig om een suspensionkit op te bouwen. Dat systeem is technisch meer verantwoord dan die verenklem, maar ja, het blijft non-standaard.
Of doe je F6-veren?
Goof

Bericht: # 25407Bericht Goof »

Foutfout, Ik zet er de AT veren in, dan ben ik in 1 keer van al het gezeik af.
en als ik een nylonboer heb gevonden dan ga ik zeker kijken of ik wat setjes extra kan laten maken. Maar eerst maar eens kijken wat het kost.
-------
Folkert

Bericht: # 25458Bericht Folkert »

Kijk. Dat is DE goede oplossing. Goed plan die ATveren.
Over dat nylon: Je haalt bij de betere ijzerwarenhandel (op een industrieterrein ofzo) een stukkie nylon van rond 30 voor een paar pleuri. Dan ga je naar ome metaalbewerker en knoop je dat stukkie in de draaibank, draait de buitenkant op maat en boort er netjes een gat in (in de draaibank!) op de juiste maat (misschien is draaien beter...). Je zaagt hem op lengte af en klaar is het eerste busje. Nog 3 keer herhalen en voor een paar pleuri 2 aan Ron verpatsen...
Ron

Bericht: # 25462Bericht Ron »

En boren dan nog in de draaibank voor het precieze midden.
Maarhee, als je dat niet doet kun je je camber ermee regelen!
Alleen moet je dan dat nylon vastplakken aan óf je chassis, óf je draagarm.
Staat wel stoer, excentric camber adjustment.
Goof

Bericht: # 25464Bericht Goof »

Lijkt me niet aan te raden dat op die manier te doen, want dan ga je de doorsnede van je bus aan 1 kant verzwakken, terwijl er met de rest van de aanpassingen aan de auto juist veel meer krachten op komen.
Kun je denk ik beter overwegen om de camber aan te passen door het frame op je chassis naar buiten te verplaatsen dmv uitvullen met bussen en/carroserieringen. Maar het beste is nog gewoon de AT fusees gebruiken en ik heb in dat opzicht nog niet opgegeven en ga serieus onderzoeken of en hoe het mogelijk is.
-------
Plaats reactie