koeling ontluchten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 24392Bericht Bauke »

lijkt een simpel klusje toch snap ik het niet. Ik heb mijn systeem na het vullen ontlucht volgens de methode die in het klusboek staat. oftwel: alles vol (expansie vat binnen de marge) motor laten lopen, verwarming aan. wachten tot pomp aanslaat (te zien aan beweging in de radiator) dop op radiator, ontluchtingsnippel die uit het schutbord komt open, als er geen lucht meer uit de nippel komt, dop weer op de nippel, klaar.

Dat dus gedaan, maar als ik nu in de slangen knijp heb ik het idee dat er echt nog VEEL lucht in zit. Wat ben ik vergeten?

_________________
- Europa heet, Renault 4 COOL! -

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2003-08-11 11:36 ]</font>
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 24397Bericht Goof »

Ik zou het zo doen:
expansievat omhoog hangen, zodat er druk op het systeem zit, onluchtingsnippel verwarming opendraaien en wachten tot er vloeistof uit komt. Dan dop van de radiator eraf draaien en wachten tot ook daar vloeistof uit komt. Dit alles met motor uit.
Vervolgens vat terug plaatsen in originele stand en bijvullen tot goede hoogte.
Dan de motor starten en ff laten lopen. Vervolgens weer ff nippel van de verwarming eraf en dop van radiator eraf om laatste lucht eruit te laten, klaar is kees.
Dat je nog lucht hoort in je slangen is overigens niet zo raar, want dat is de stroming van het water die je hoort.
Mocht er echt nog lucht in zitten, dan zit die inmiddels echt wel op een van de hoogste punten, wel te verstaan, radiator of verwarming. Dus gewoon nog een keer na-ontluchten voor de zekerheid.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 24404Bericht Bauke »

Bedankt voor de tip. De lucht hoorde ik overigens niet, maar voelde ik tijdens het knijpen in de slangen.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 24406Bericht Willem de Zwijger »

Weet je dan zeker dat je lucht voelt ipv koelvloeistof ? Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten kunnen voelen, want de druk van de vloeistof is het zelfde als de druk van de evt luchtbel, nl de statische hoogte van het reservoir. Of voel je het aan de temperatuur of zo ? Lijkt me ook een moeilijk verhaal.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 24409Bericht Bauke »

Nou ja, inderdaad dus aan weinig druk op de slangen. eerder voelde ik het water gewoon klotsen zeg maar. en nu voelde het.. ja, alsof er lucht in zat.

Moet wel toegeven dat na een stukje rijden het expansivat weer leeg was. Het dus waasrchijnlijk dat de overbodige lucht daarlangs is ontsnapt.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Plaats reactie