Pagina 1 van 2

Geplaatst: di aug 05, 2003 11:47 pm
door luigi
Beste mensen, uw advies gevraagd.

Stadslichten voor doen vreemd: eerst deed het rechter stadslicht het wel en linker niet. Lampjes omgewisseld. Toen deed rechts niets, maar links wel. Dus denk ik: één lampje is kapot. Nieuw lampje in rechts. Deed niets. Lampjes omgewisseld en nu doet links het nog steeds, maar rechts weer niet. Rara, hoe kan dat? Lampjes moeten het doen... Mijn idee: corrosie. Zo ja, wat doe ik eraan?

Nog iets vreemds aan de elektr. installatie: uit de knipperlichten zowel links als rechts komt een draad die nergens heen gaat. Klopt dat? De knipperlichten doen het wel.

Nog een punt: heb ruitenwissers gekocht die passen op de Fourgonette, Dauphin en nog één, maar niet op mijn GTL uit 1985. Welke moet ik wel hebben?

Laatste vraag: zijn er mensen lid van een auto hobbyclub oid en zo ja: weet iemand één in de omgeving van Utrecht?

Bij voorbaat thx

Geplaatst: wo aug 06, 2003 12:01 am
door luigi
Ik moet trouwens even opmerken dat dit wel een super actief forum is. De R4 leeft! Zoveel is wel duidelijk :wink:

Geplaatst: wo aug 06, 2003 9:36 am
door Willem de Zwijger
Ik zou zoveel mogelijk contactjes schuren (alles waar je bij kunt, dus het lampje zelf + de stekkertjes), dan WD40 in contacten spuiten waar je niet bij kunt, stekkertjes een beetje plat knijpen en dan in elkaar schuiven met kopervet ertussen om verder corrosie tegen te gaan. Als je dan nog ellende hebt de (aansluitingen van de) massa draden controleren, loshalen, schuren etc.
Ik zou trouwens een multimetertje kopen, daarmee kun je makkelijk fouten opsporen (te hoge weerstanden, spanningen)

Geplaatst: wo aug 06, 2003 9:47 am
door Bauke
Multimeter (En daarna de Willem de Zwijger methode) is inderdaad het handigst, want electriciteit is soms abracadabra. Op de 4 van Brecht (zie een ander topic onder diversen)begonnen de stadslichten te knipperen als ie zijn richtingaanwijzer aanzette: Ra-ra-politiepet.

Geplaatst: wo aug 06, 2003 12:21 pm
door Bas
Electriciteit is heeeel logisch, maar vaak maak er iets ongewild contact of juist geen contact.

Mijn GTL blijft draaien als ik de gevarenverlichting aanzet, is dit bij iedere GTL? Ik heb nog steeds niet uitgezocht waardoor het komt omdat is het boek met electrische schema's kwijt geraakt ben met verhuizen (moeders :@).

Mocht dat boek nou echt weg zijn, waar kan ik dat bestellen. Het gaat om dat groene boek met die röntgen foto van de 4 voorop.
Bij de clubwinkel zie ik net :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: deBas op 2003-08-06 12:24 ]</font>

Geplaatst: wo aug 06, 2003 12:37 pm
door Willem de Zwijger
1. Alarmlichten hebben gelukkig niets te maken met het draaien van de motor, zou rampzalig zijn als het wel zo was.
2. Vreemde zaken als 'andere dan verwachtte lampjes gaan branden' hebben altijd te maken met slechte aarding. Goede lampjes die niet gaan branden waar het wel moet hebben te maken met slechte contacten. Helaas geldt dat niet alleen voor niet brandende lampjes maar is ook een bron van ellende voor alle overige elektrische handel.

Geplaatst: vr aug 08, 2003 3:27 pm
door Le danger rouge
Hebbik ook gehad, dat doorlopen van de motor met de alarmlichten aan....(en op het laatst ook uit!)
Zat in de alarmlichtschakelaar. Die bestaat uit een aantal rolletjes die contakt maken op koperen stripjes, heel fiemelig allemaal...
Aangezien er in de alarmlichtschakelaar een ongeschakelde plus zit , en ook een geschakelde, blijft het contakt dus aan als een van die rolletjes door slijtage zo scheef zit dat die 2 contakt maken.
Work around: Schakelaar van de steker aftrekken.
Oplossing: "nieuwe" schakelaar plaatsen.

Geplaatst: vr aug 08, 2003 5:28 pm
door Willem de Zwijger
Nou breekt mijn klomp... ik heb nog nooit een auto of motorfiets gezien die af zou moeten slaan als het alarmlicht aanzet, of begin ik te dementeren en snap ik niet wat jullie bedoelen ? Ik moet er niet aan denken dat ik op een file inrij, mijn alarmlicht aan wil doen en dan de motor afslaat ??? Waardoor er iemand acuut bovenop me rijdt en de file helemaal vast komt te zitten (nog even los van het feit dat ik zelf vast in het wrak zit). Knijp in mijn arm please, dit wordt een nacht vol merries...

Geplaatst: vr aug 08, 2003 5:39 pm
door Bas
Nee, wanneer ik mijn alarmlichten aan doe (tijdens het draaien van mijn motor) en daarna de contactsleutel eruit haal blijft mijn motor draaien. Doe ik de alarmlichten dan uit, gaat de motor uit.

Geplaatst: vr aug 08, 2003 11:51 pm
door Folkert
Gaaf!! Dat de voeding naar de ontsteking instant gehouden wordt door de schakelaar van je alarmlichten... Wie heeft er aan jouw kabelboom geklooid?

Geplaatst: za aug 09, 2003 11:21 am
door an3s
Niemand denk ik, 'Le danger rouge' heeft perfect uitgelegd hoe dat kan. In je alarmlicht schakelaar komen inderdaad een continue 12v draadje binnen en een geschakeld 12v draaje. Als die twee door de schakelaar aan elkaar worden geknoopt werkt die schakelaar gewoon als tweede contactsleutel.

Geplaatst: za aug 09, 2003 11:41 am
door berrievanmier
Op 2003-08-06 09:47, schreef Bauke:
Multimeter (En daarna de Willem de Zwijger methode) is inderdaad het handigst, want electriciteit is soms abracadabra. Op de 4 van Brecht (zie een ander topic onder diversen)begonnen de stadslichten te knipperen als ie zijn richtingaanwijzer aanzette: Ra-ra-politiepet.
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Simpel opgelost door het gebroken massa-draadje tussen koplamp en binnenste spatbord opnieuw te verbinden. Daarna was alles weer zo als het hoort.

Geplaatst: za aug 09, 2003 3:47 pm
door philip
ik wou het net zeggen maar iemand was me voor
inderdaad een extra massa draadje trekken of vernieuwen dan hoef je de schakelaar niet te vervangen
ik heb het onlangs nog met mijn renault master t 35 d gehad
is misschien wel een renault kwaal
trouwens als ik dat had bij mijn bus deden daarna mijn knipperlichten het een poosje niet meer errug vervelend!!

Geplaatst: zo aug 10, 2003 8:38 pm
door luigi
Nog effe terug naar één van mijn overige vragen (zie eerste post): uit mijn beide knipperlichten voor komt een draadje dat nergens heen gaat. Heb één van die draadjes op de min van mijn accu gezet (in de veronderstelling dat dit ook aarde is, klopt toch?). Kreeg toen kortsluiting. Vraag is echter: waarheen moet die draad wel gaan?

Geplaatst: zo aug 10, 2003 11:11 pm
door Ron
Heeft iemand niet ooit iets d'r aan gehobbied? Ik ken geen losse draadjes. Komen die uit de originele stekker of zit dat anders?