Pagina 1 van 1

Geplaatst: wo jul 30, 2003 9:22 am
door Jasper
Omdat m'n viertje een beetje tikken ging bij veel gas ben ik gisteren de kleppen gaan stellen.
Op een klep zat iets te veel speling en op een klep zat helemaal geen speling!
Die klep zonder speling was klep no.8 Een half jaar geleden (10.000km) heb ik de kleppen ook gesteld en zat er op deze klep ook geen speling.....
Waar kan dit door komen?

Geen doemscenario's a.u.b. want ik wil er nog mee naar Corsica binnnekort :wink:

Geplaatst: wo jul 30, 2003 9:55 am
door R4F6GTX Automaat
Had je de borgmoer wel goed aangedraaid?

_________________
F6 Automaat, F6 Sinpar en F6 NATO;
En nóg een paar leuke voertuigen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-07-30 09:55 ]</font>

Geplaatst: wo jul 30, 2003 9:58 am
door Jasper
De borgmoer zat aardig vast toen ik hem gister losdraaide. Denk niet dat het daar aan lag....

Geplaatst: wo jul 30, 2003 10:03 am
door R4F6GTX Automaat
Kan zijn dat de klep in de zitting aan het slaan is, komt niet gauw voor, maar kan wel. Of veel vuil (roet) er tussen waardoor het lijkt op geen speling, of...? GTL motor?

Geplaatst: wo jul 30, 2003 10:12 am
door Jasper
Hmmm.
GTL motor ja.
Auto heeft ruim 220.000 km's op de teller staan. Ik weet niet of het orginele blokje er nog in zit maar het kan zomaar!
verder ging ie altijd als een speer.
Zonder problemen naar de 130.

Geplaatst: wo jul 30, 2003 10:13 am
door Jasper
Wat betreft dat inslaan....
Misschien kwam daar het gek tikkende geluid vandaan? (zie mijn vraag over pingelen)

Geplaatst: wo jul 30, 2003 5:01 pm
door R4F6GTX Automaat
't is niet onmogelijk. 220.000 km is nog maar net ingereden... Afbeelding

Geplaatst: do jul 31, 2003 9:06 am
door Jasper
Net ingereden en zo af en toe wat kinderziekten....

Na het gekke schokken heb ik de carburateur maar eens uit elkaar gehaald en doorgeblazen, alles weer gemonteerd en.....
nog steeds dat gehik en gestoot.

Na wat trial&error onderzoek kwam ik erachter dat wanneer ik het slangetje van de vacuumvervroeger bij de carb loshaal de auto het wel goed doet! Met het slangetje erop valt hij stil/dood bij gasgeven.

Waar zou het defect kunnen zitten?
In de carburateur?
In de ontsteking (vervroeger werkt bij zuigtest wel)?
Of is het de timing/afstelling?

Geplaatst: do jul 31, 2003 9:10 am
door Jasper
Ik had even het probleem moeten schetsen zie ik. :oops:
Na het kleppenstellen schokte Jasper en hapte hij naar lucht bij gasgeven.

Geplaatst: do jul 31, 2003 9:34 am
door Goof
In dat slangetje wat tussen inlaatspruitstuk en je car zit??

Geplaatst: do jul 31, 2003 9:43 am
door Jasper
Nee,

Het slangetje tussen de carburateur (zenith28) en de stroomverdeler (femsa)

Geplaatst: do jul 31, 2003 9:59 am
door Jasper
He Da-Goof,

Ik heb je website eens goed bekeken.
Dat ziet er leuk uit. Vooral dat project van je. De r4 alpine turbo!

Ik werd aan het denken gezet....
Zou je niet het hele onderstel van een r5at kunnnen nemen (chassis, wielophanging,assen etc.) en daar het koetswerk van een viertje op zetten.
Dan natuurlijk wel even de boel omkatten want er moet natuurlijk r4 op het kenteken staan?
Misschien is dit grote onzin maar ik vroeg het me gewoon af.

Geplaatst: do jul 31, 2003 11:52 am
door Ron
Het is bijna grote onzin want een R5 heeft een zelfdragende carrosserie. Dat is een doos waar alle onderdeeltjes aan vast zitten. Een R4 is samengesteld uit een bodem en een carrosserie. Die kun je van elkaar halen (handig) maar dat kan dus niet op een R5 geschroefd worden om voornoemde reden.

Die losse onderdelen van een R5 daarentegen, die passen heel vaak op een R4. Ook de snelle!

Geplaatst: do jul 31, 2003 12:00 pm
door Willem de Zwijger
Als ik het goed begrijp: je 4 liep goed maar tikte wat, je hebt de kleppen gesteld, daarna hikt ie, maar dat gaat over als de vacuumslang los trekt.
Ik zou zeggen: hikken is bijna altijd elektrisch, check even de conditie van de bougies, de verdelerkap (goed kijken naar het centrale koolstofstiftje)en de puntjes. Ziet dat er allemaal goed uit, dan moet je denken aan de combinatie ontstekingstijdstip en de contacthoekhoek van de puntjes. Heb je toevallig een stroob in de buurt dan kun je kijken of het ontstekingstijdstip goed staat (vacuumvervroefger eraf), anders kun je dat ook op gehoor proberen (draai aan de stroomverdeler tot hij lekker loopt (vacuumvervroeger aansluiten)).
Je kunt ook even checken of de motor wel vacuum zuigt (het slangetje tussen de carburateur en het spruitstuk is een geniepig ding, dit kan scheuren waardoor je valse lucht krijgt).