R4 GTL 85

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., trompjohan, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Rik H., trompjohan, Nando

BVDP

R4 GTL 85

Bericht: # 185310Bericht BVDP »

Omdat het hier zo rustig is heb ik besloten om toch maar een draadje te maken over een project waar ik mee bezig ben.
Ik heb een hier op het forum aan geboden gestopt project over genomen. viewtopic.php?t=21093
Er was al flink wat werk in gestoken dus ik moest niet van nul beginnen.
Leo had er een tweede generatie lookalike van willen maken maar dat wil ik terug draaien. Het tweede generatie dashboard gaat dus weg. De GTL zij-plastics en tonkers zie ik niet graag dus die verdwijnen ook. Ik wil er een twingdak in en ooit de stoelovertrekken vervangen daar een geheel. De achterbank blijft voorlopig dus wat het is tot ik een goede derde generatie kan vinden.
Wat is er verder nog aan gepast? Ik heb een andere motorkap gevonden met de ventilatiegaten onderaan omdat ik met de wagen wil reizen in de zomer en dus autostrade doen gedurende meerdere uren bij hoge buitentemperaturen.
De motorkap paste aanvankelijk niet goed. De napoleonshoed is daar de oorzaak van. Hij zit mijns inziens te laag en is rechts iets naar achter. Ik heb de scharnieren aan gepast zodat het geheel weer goed komt te zitten. Ook het linkse spatbord los gehad en wat netter gezet tov de aangepaste motorkap. Het lijkt me een origineel spatbord ; het sluit in ieder geval beter aan dan de namaak waar ik ooit al mee werkte. De spuiter zal hier en daar nog een weinig plamuur nodig hebben om het geheel erg netjes te maken. Ik heb al onaangeroerde viertjes gezien waar de aansluitingen slechter waren. Vroeger was dat blijkbaar niet zo'n issue :D
Voor- en achterraam vernieuw ik. Vooraan komt gelaagd glas en achter eentje met achterruitverwarming. Nieuw ben je dan zeker dat alle lijntjes werken.
Leo had de bekabeling omgebouwd naar tweede generatie. Ook het stuurhuis was tweede generatie. Ik ga het stuurhuis van de Savane monteren. Een gedeelte van de kabelboom van de Savane heb ik ook maar ik heb ook nog een volledige. Een zwart dashboard derde generatie heb ik ook gevonden na lang zoeken. Net zo voor de dorpelbeschermers in de voordeuren en zwarte portiebakken.
Deuren zijn vervangen daar een Savane set die ik nog had staan. Die sloten beter aan en de spatie tussen de deuren oogde mooier. De achterklep blijft met het derde remlicht want dat vond ik wel mooi uitgevoerd. Ik heb in de achterklep gaten gemaakt voor de achteruitrijlichten van de Savane. Eén van de twee blijft achteruitrijlicht. Het tweede (linkse) wil ik met een rode LEDlamp met extra lumens ombouwen tot mistlamp. Geen idee of dat ooit algedaan is :o Verder zijn de scharnieren van de achterklep volgens mij niet origineel voor 85. Omdat ik de rest van de wagen toch niet origineel ga houden maakt dat eigenlijk niet uit.
De motor heb ik al onder handen genomen en die zit momenteel terug in de wagen om te zien of alles nog past. Hij heeft wat meer vermogen gekregen maar daar ga ik niet verder over uitwijden omdat dit in belgie eigenlijk niet mag. :-?
Wat verder nog? De wagen is met de hand van binnen en buiten geschilderd en dat is naar mijn zin niet goed genoeg. Ik wil de carosserie dus van het chassis halen, op een karretje zetten zodat het naar de straler kan en daarna naar de spuiter. De kleur wordt 705 rood. Hopelijk valt het uit elkaar halen wat mee want Leo had alles flink af gekit. Die moet ik eerst zoveel mogelijk verwijderen.
Geen chromen strippen in de ramen; deurgrepen, bumpers en grille grijs. Geen GTL items erop. Dat wordt het uitzicht. Bumpers en een aantal onderdelen had Leo al laten poedercoaten. Ik ga nog wat meer stukken laten poedercoaten. Verzinken laat ik gewoonlijk ook doen maar mijn gebruikelijke verzinker is er mee gestopt dus ik ben nog zoekende naar een nieuw adres voor thermisch verzinken in de wijde omgeving. Liefst een die ook vooraf zelf de stukken straalt zodat er achteraf geen discussie kan ontstaan of de stukken proper genoeg binnen kwamen of niet.
Ik mis nog enkel onderdelen maar de belangrijkste zaken zijn er.
Het chassis is netjes op gelast maar ik wil vooral de roestpreventie in orde bregen en alles eens nalopen. Remklauwen heb ik weg gebracht voor revisie. Dat is een veiligheidsissue en doe ik zelf niet.
Dat is het voorlopig een beetje. Hieronder nog wat foto's van de wagen zoals hij nu is; in volle voorbereiding voor het scheiden van chassis en carosserie dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, hebben jullie weer wat om te volgen :D

Groet, Bart
Plaats reactie