Inhoud koelsysteem R4F6 FASA

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Eddy1969

Inhoud koelsysteem R4F6 FASA

Bericht: # 184567Bericht Eddy1969 »

Ben sinds september 2024 in bezit van Spaanse R4F6 uit 1985 met 1208 cc Cléon motor.
Harde auto, maar motorruimte onder Spaanse klei/zand en lak door Spaanse zon verweerd.

Heb klepdekselpakking, spruitstukpakking vervangen en pakking waterpomp: lekkage aan de onderzijde.

Bij vervangen koelvloeistof blijkt er maar 3 tot 3,5 L in te zitten. Klopt dit? Heb alles doorgespoeld. Kwam alleen wat bruinig water uit. Agua, zeg maar :wink:

Nu gewone blauwe koelvloeistof erin, maar echt niet de 5L die vermeld wordt.

Nu vraag ik mij af of de Spaanse FASA een andere kachelradiateur heeft, met minder inhoud.
De carburateur is een Zenith 28 IF, maar ziet er ook iets anders uit. Zit een vierkant membraan op de rechterzijde. Dit vind ik ook niet terug in de boekjes.

Kortom: weet iemand hoe dit zit, of zie ik iets over het hoofd.
Afbeelding
Hanz
Contacteer:

Re: Inhoud koelsysteem R4F6 FASA

Bericht: # 184569Bericht Hanz »

Ik neem aan 1108cc? Hoe oud is de auto? Heb je de kachel al ontlucht?

In 1982 is de inhoud van het koelstofcircuit van de FASA F6 5.8 liter, daarna 5.9. Carburateur hoort inderdaad Zenith 28IF 'antipolución' te zijn.
Crelesy

Bericht: # 184576Bericht Crelesy »

Je krijgt nooit de precieze hoeveelheid van t boekje er in hoor. Altijd minder. Er blijft best wat achter als je niet alles gedemonteerd hebt en op z'n kop zet.

Als je alles zo goed als mogelijk ontlucht hebt zou ik een stukje rijden. Ik woon onder aan een dijk, en zodra ik boven ben heeft I zo schuin gestaan dat er al weer een halve of hele liter bij kan. Daarna rijd ik door todat ik ook zeker weet dat de thermostaat open is geweest en de kachel warm is. Meestal gaat er al niks meer bij als ik weer thuis m een beetje heb af laten koelen en in de radiateur kijk. ( niet heet de dop eraf. Je verbrand je snel als er druk op staat!)

Zoek ff een schuine helling of oprit op. Dat helpt altijd.

Maar wees niet verbaast als I na 4 of 4.5 liter toch al wel echt goed ontlucht is hoor.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Bertje

Bericht: # 184580Bericht Bertje »

Mee eens, het verschil komt door het restvolume in het motorblok.

De Cleon motor kun je trouwens goed ontluchten door het expansievat op hoogte te zetten en de bovenste radiatorslang herhaaldelijk in de knijpen en weer los te laten. Bij inknijpen druk je lucht via het expanievat in de vorm van zichtbare/hoorbare luchtbellen het systeem uit. Eea werkt het beste als thermostaat open staat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Eddy1969

Bericht: # 184583Bericht Eddy1969 »

Dank voor alle tips. Ga er mee bezig. Eerst remtrommel weer monteren, want linksachter liep aan.
Plaats reactie