Pagina 1 van 4

Geplaatst: do jul 24, 2003 3:50 pm
door Esther-VL
ik zat me net af te vragen of het vervangen van de cylinder-koppakking moeilijk is.
Een simpele vraag over een lastig onderwerp :smile:

die koppakking moet vervangen worden, omdat de motor oververhit is geweest. Nu heeft Paul (van de TGV-automaat) me verteld dat de motor van een 845cc van gietijzer is en dat tijdens de oververhitting van zo'n motor de 'boel' al minder snel gaat kromtrekken. Ik had liever gehad dat hij het zou oplossen, maar aangezien ik niet in zijn buurt woon en de auto niet meer rijd, wil ik het eventueel zelf proberen...... :???:

ik heb al het kluwerboek bestudeerd en nogal simpel gezegd komt het er op neer, dat je de cylinderkop losschroeft, de oude pakking eruit haalt, de nieuwe erin doet, de kop laat vlakken (indien nodig) en dan de boel weer terug sluit. Ik vergeet nog vast een heleboel, maar dat hoor ik dan wel!

dus wie heeft er tips, aanwijzingen en dergelijke meer

Geplaatst: do jul 24, 2003 4:19 pm
door an3s
Nou ja, om de kop eraf te kunnen draaien moet je eerst alles losmaken wat aan die kop zit: spruitstuk, kleppendeksel en tuimelaar, temperatuur sensor, koelwaterslangen en waarschijnlijk ook de waterpomp.

Daarna draai je de kopbouten los en hoopt dat ze niet afbreken (schijnt bij een renault motor nogal mee te vallen) en haalt de kop eraf. Vervolgens zit de oude pakking waarschijnlijk aan de kop vastgeplakt: die moet er dus netjes afgehaald. Daarna met die kop naar een revisiebedrijf om te checken of ie gevlakt moet worden en om hem onder druk te laten zetten om te checken of ie intern niet gescheurd is. Kijk ook even of de kleppen en klepzetels er nog goed uitzien. Als je het niet controleert en de boel er zo weer opdraait loop je serieus het risico alles nog eens over te moeten doen.

Controleer ook de cilinders en zuigers op eventuele beschadigingen en let op dat er geen troep in de cilinder achterblijft wanneer je de kop er weer opzet.

Maak ook de bovenkant van het cilinderblok goed schoon en roestvrij (vooral op de plaats waar de oude pakking gescheurd was). Schuur het eventueel glad met grade 1000 schuurpapier (alhoewel dat bij een gietijzeren blok beduidend minder uithaalt dan bij alu).

Haal met een stofzuiger alle mogelijke troep en slijpsel uit de boutgaten. Smeer je kopbouten in met copaslib (kopervet) en draai ze een keer in en uit je blok (dit zorgt ervoor dat ze er straks makkelijk indraaien zodat je ze ook echt tot het goede moment kunt aantrekken).

Leg de nieuwe pakking op zijn plaats en leg de cilinderkop er voorzichtig en zo recht mogelijk op. Bij de nieuwe pakking hoort een handleiding te zitten met de volgorde waarin je de bouten erin moet draaien. Draai de bouten er in die volgorde handvast in. Draai ze vooral nog niet vaster voordat je zeker weet dat je alle bouten er netjes inkrijgt en de boel niet meer hoeft te verschuiven.

Draai vervolgens met een momentsleutel alle bouten aan tot het moment dat aangegeven staat in de handleiding. Vaak moet dat in twee fasen. Ook dit natuurlijk in de juiste volgorde.

Monteer alle andere onderdelen weer terug aan de kop. Gebruik hierbij altijd nieuwe pakkingen en bij voorkeur ook nieuwe tapeindjes.

Vul en ontlucht het koelsysteem.

start de motor en controleer of alles goed water en gasdicht is.

Controleer of je koelsysteem goed werkt (koppakkingen gaan meestal niet zo maar stuk).

succes.

Geplaatst: do jul 24, 2003 4:52 pm
door Ron
En tap het koelvloeistofsysteem GOED af vantevoren.
Bij mij stonden alle cilinders vol met water en olie. Leuk gezicht, maar wil je niet.
Dus op een LAAG punt al het water eruit laten lopen. Sommigen doen dat aan de radiator, bij mij zat er een plug aan de zijkant van het blok (850).
Je hebt overigens kans dat je toch wel water en olie vindt omdat je pakking niet meer werkt.

Geplaatst: do jul 24, 2003 5:03 pm
door an3s
Euuhhh, Ron. Op het gevaar af vervelend te worden: Je moet toch sowieso eerst de koelwaterslangen losmaken? Dan loopt de kop toch gelijk leeg?

Pas daarna draai je de kopbouten los en kan er eventueel iets in een cilinder lopen.

Eventueel kan er dan nog wat water uit de koelingskanalen tussen de cilinders komen lopen (weet niet, heeft een renault motor koeling tussen de cilinders? zal toch wel?), maar daar helpt geen aftappen tegen.

Geplaatst: do jul 24, 2003 8:38 pm
door Ron
Hoe het kan weet ik niet, maar bij mij stonden álle cilinders vol. Verklaar het maar...

Geplaatst: do jul 24, 2003 8:54 pm
door an3s
Nou, je koppakking sloot voor geen meter meer waardoor het koelwater in je cilinders liep voordat je het aftapte?

Geplaatst: do jul 24, 2003 10:19 pm
door Folkert
Ik heb het ook duidelijk alle keren gehad: Koelwater in de cilinders. Blok goed aftappen is het devies, maar dat wil niet altijd lukken. Met keukenpapier of iets anders goed absorberends meteen alle koelwater verwijderen en de cilinders en zuigers inspuiten met wd40 ofzo. Ook het koelwater uit de stoters (onderaan je stoterstangen, zitten los) verwijderen. Overbodig te zeggen dat je ook dus altijd je olie moet vervangen...

Geplaatst: vr jul 25, 2003 3:52 pm
door Esther-VL
klinkt allemaal redelijk duidelijk. Ik heb net de kluwer weer bestudeerd en daar schrijven ze plusminus hetzelfde.

Die pakkingen zijn die duur? wie heeft er indicatieve prijzen, en an3s sprak over het vervangen van nog diverse andere pakkingen, is dat dan meer en extra veel werk, of valt het wel mee?

Zijn er trouwens nog bepaalde zaken die onder druk staan, als je de boel uit elkaar haalt, zoals de toevoer van de brandstof; is er gevaar voor brand en dergelijke en moet de accu eraf?

Geplaatst: vr jul 25, 2003 4:16 pm
door an3s
Even de massaklem van de accu losmaken is ruim voldoende. Dat voorkomt problemen wanneer je het koelwater lang je motor laat lopen. Die andere pakkingen zijn van een geheel andere orde qua kwaliteit en montage omdat ze veel lagere krachten moeten verwerken. Het gaat hier om een pakking voor spruitstuk, waterpomp (als je die niet kunt krijgen kan je daar ook vloeibare pakking voor gebruiken) en carburateurpakking. Die pakkingen kan je er gewoon tussen monteren nadat je de oude (resten) hebt verwijderd.

Geplaatst: vr jul 25, 2003 8:40 pm
door Ron
Ik kocht een pakkingSET. Dan hebbie alles bij elkaar, plus nog meer, want de motoren zijn ook in andere typen auto's gebruikt. Het was waarschijnlijk goedkoper om één verpakking te maken met alle diversiteiten op een hoop.

Geplaatst: vr jul 25, 2003 8:44 pm
door Esther-VL
en dat is te koop bij......?
de Brezan, de plaatselijke renault garage....

Wat moet ik specificeren, het motortype en merk, want die knakker van de brezan is niet zo bijster slim eigenlijk.

Geplaatst: vr jul 25, 2003 10:12 pm
door an3s
de brezan hier in delft heeft geen kopset voor R4

Geplaatst: vr jul 25, 2003 10:44 pm
door Ron
Als die knakker een computer kan bedienen en jij weet welk type auto uit welk jaar je hebt dan moet het lukken. Een kenteken is soms zelfs al voldoende.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-07-25 22:45 ]</font>

Geplaatst: vr jul 25, 2003 10:52 pm
door Esther-VL
ik geloof dat ik een renault 4 heb, type F4 uit 1984. Dat bouwjaar, daar ben ik vrij zeker van , het merk en type móet ik even nakijken....:wink:

Geplaatst: vr jul 25, 2003 10:58 pm
door Ron
Dan kan hij niet met computers overweg, of de computer werkte niet, of ze hebben geen computer.